• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

16800 - är bezeln trasig?

max

Dancing Queen
En annan fråga: om man har serienummer på boett och urverk finns det något motsvarande omega vintage database där man kan kontroller om kombinationen är kosher?

Nej det finns inte, det du kan kolla är serienummer mot förmodad ålder
http://www.qualitytyme.net/pages/numbers.html

Kod på spännet:
http://www.oysterworld.de/clasp-codes.html

Du bör även kolla så att tavlan är korrekt, de hade matt tavla i början och fick sedan den blanka med vitguldsindex. Har inte full koll på 16800 så jag ska inte dra till med några årtal men det är nog värt att googla runt ordentligt ikväll och läsa allt du kommer över för att få bra förutsättningar att kunna värdera din potentiella ögonsten.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vridringar som bara går att vrida åt ett håll blev standard under 80/90 -talet på dykarklockor i och med nya iso-krav innan dess var tvåvägs-vridringar standard.
 

paradis

Audemars
vill man vrida bezel/ringen, ska man trycka den ner mot klockan, ock då försöka vrida den mot vänster............
 

Boris Balkan

Fark you!
Lägger du upp bilder här så kan säkerligen några medlemmar ur frikyrkan svara på eventuella frågor.

Har ingen bild men urtavlan minns jag som i mycket bra skick. Blankt svart med vita markeringar ingen mörknande lysmassa där. Det kanske betyder att det är en ny urtavla. Vet inte hur mycket det borde sänka priset på en 16800 men för min del så har jag iofs gärna en fräsch tavla även om det är en 80-tals SUB.
 

vekktah

Cartier
Eftersom det diskuteras. Klockan (och ringen) använder man inte för att hålla koll på hur mycket luft man har kvar. Det har man en manometer till. Den visar hur många bar man har och en tumregel är att alltid ha 50bar kvar när man kommer upp. Då har man goda marginaler för eventuella problem som kan uppstå på väg upp (Pratar om vanlig dykning med luft här) dykringen på klockan linjerar man med minutvisare vid nedstigning för att inte gå över sin planerade bottentid. Man binder nämligen kväve i kroppen under dyket och för att minska risken för tryckfallssjuka så måste man dyka inom begränsad tid. För att ha koll på detta räknar man efter en dyktabell. Endast oerfarna dykare (förbrukar mkt luft) avbryter dyk pga att luften är på väg att ta slut. MEN allt detta gäller bara om man dyker med tabell och klocka. Och det gör ingen normal människa eftersom en dykdator håller ordning på rubbet och kan maximera dyktiden och hålla ordning på hur mycket kväve du har kvar i kroppen sen föregående dyk. Ringen är dock utmärkt till långkok och annan matlagning ;-)
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Skönt att höra. Det var primärt därför jag valde en Rolex submariner :woot: världens finaste kockklocka...
Lägg till SDn som jag gillar enormt ;)
bVnXyxJ.jpg
 
Topp