Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

18 årspresent

Diskussion i 'Diskussion' startad av Pojken från Götet, 10 januari 2015.

1. Pojken från Götet
    Trådstartare

Pojken från Götet Bonde

Hej!
    Inleder med att admin får flytta tråden om den hamnat fel.
    Fabian heter jag och är ny här på KS.

Jag har haft intresse för klockor länge, kanske inte riktigt sådana klockor som gillas här men i alla fall. Fick min första klocka när jag var sju år. En vanlig Casio digitalklocka med väldans massa funktioner. Nu på senare år har det dock blivit ett par klockor från Gant.

Nu är det så att jag fyller 18 förste mars. Då är det dax för en riktigt klocka känner jag. Blev roligt intresserad av Omega PO Skyfall edtion. Alltid varit fan av Bond (töntigt får ni tycka men så är det).

För att komma till saken nu. Jag önskar mig klocka i present. Vet dock inte vilken klocka och hur jag ska tänka. Så jag tänkte be er experter om hjälp.

De klockor jag kollar in är:
    Omega PO (Beg)
    Omega SM 300
    Tag Heuer aquaracer
    Rolex Explorer II (Beg)

Jag vet inte riktigt min prisklass men skulle tippa på en gräns på 30k absolut Max. Vad ska jag tänka på när jag köper begagnat? Jag föredrar nyare klockor så helst inte äldre än 2005 och då syftar jag på rolexen. Hur är det med service och sådant, hur ofta behövs det service? När jag köper begagnat ska ja köpa en nyservad eller göra det själv hos AD? Vilkn tycker ni passar som första klocka?

Jag kommer bära klockan som vardagsklocka, den behöver vara tålig. Är mycket aktsam om mina saker men man vet aldrig.

Kom gärna med egna förslag!

Ber om ursäkt ifall det blev lite rörigt och ifall jag har glömt något. Tacksam för hjälp. Tack på förhand
    Mvh, Fabian :)

Bjoerlin76 och Guskleto gillar detta.
  2. leben

leben El Patrón

Välkommen!

Omega PO blir din för under 20tkr. Jag skulle hålla mig borta från "Bond editions". Lite svårsålda om du vill flippa i framtiden.

Hebbe och yonsson gillar detta.
  3. Rookie

Rookie Borgare

Hej Fabian,

Jag tycker att klockorna du radat upp är väldigt bra kandidater till de första ordentliga klockköpet. Jag har själv bara ägt en Rolex Exp II'a utav de du listat och kan säga att det är en grym klocka. Det var min andra Rolex (efter en DJ som så många andra) och det var förmodligen den som fick mig att fastna i klockträsket ordentligt.

Vad det gäller service osv. så brukar rekommendationen vara runt 5 år. Om du köper nyservat eller köper och servar vid behov är lite upp till dig. Det viktiga tycker jag är att priset är satt utifrån om den är servad eller ej. Jag personligen letar hellre nyservat då jag vet att det inte kommer dyka upp några tråkiga kostnader utan det är bara tuta och köra. Ta och kika lite i K&S på forumet så får du en bra bild över priser på säkert samtliga av de modeller du listat. Värt att poängtera är också att det verkar som att priserna generellt gått upp en smula (en hel limpa på vissa modeller) de senaste.

Hoppas du blev lite klokare iaf :)

Pojken från Götet gillar detta.
  4. Pojken från Götet
    Trådstartare

Pojken från Götet Bonde

Tack så mycket! Jo glömde skriva det med. Tänkte då inte köpa en "Bond edition" då jag läst som du säger att den kan bli svårsåld senare

5. fredrikb

fredrikb Borgare

Välkommen!

Inget att skämmas för att man gillar Bond (vem gör inte det!?).

För 30k är det kanske inte omöjligt att få tag i en Rolex Sub 14060 (no date). Känns jäkligt Bond men är samtidigt modern och tål det mesta. Den kan du ha hela livet utan att skämmas en sekund.

6. Pojken från Götet
    Trådstartare

Pojken från Götet Bonde

tack! Ska kolla runt lite mer. Men blir nog att köpa en nyservad alternativ en som har långt kvar till service för att inte åka på otrevliga kostnader. Har på känn att jag kommer fastna i klockor för alltid.

Ska verkligen kolla på den Rolexen, låter intressant. Tack! :)

7. Ilux

Ilux Bonde

Tycker du ska kolla in Tudor black bay, mest för att jag är sjukt nöjd med min (den blåa varianten)! Passar bra på länk, nato, läder-strap osv och så är den ju grymt snygg. :woot:

Du får tag på en med länk och nato för mellan 18-20k beroende på röd eller blå modell. Med läder runt 16k typ.

Taxman gillar detta.
  8. Paneraiman82

Paneraiman82 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Håller med föregående talare :) en sub som första klocka när man är 18 barre är riktigt kaxigt. Välkommen in i fördärvet :)

9. Pojken från Götet
    Trådstartare

Pojken från Götet Bonde

Kollade in Tudor, men känns lite onödigt då jag kan få min Omega PO om man klämmer in lite mer deg. Omega ligger varmt om hjärtat, av någon anledning vet inte varför. Risken finns att jag tröttnar snabbt på Black bay. Men tack för tipsen :)

10. svesam

svesam Friends of KS

Från:
    Höga Kusten
    Tror inte du tröttnar snabbare på en Black Bay Blue än på en PO ;)
    Med 30k på fickan kan du tom få tillfredsställelsen att knata in till en AD och
    hämta ut en sprillans ny BBB :)

11. Cristian

Cristian Friends of KS

Kan omega AT vara ett alternativ?

12. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Inget fel på PO, men för Guds skull, kör på 42mm, inte 45mm i så fall. Stor skillnad mellan nypris och begpris på Omega också, vilket kan vara bra att veta. Ett tips är att köpa från någon annons på forumet om du ska köpa begagnat. Det finns väldigt många och väldigt bra fakes ute på marknaden.

AdamST och Hebbe gillar detta.
  13. Hebbe

Hebbe Friends of KS

Omega PO får man för runt 20 tkr kanske tom lite under om vi pratar den med 2500 cal (eta urverk). Omega inhouse 8500 cal (Omegas egna urverk) där pratar vi nog iaf 25 tkr upp till 30 kanske för 42mm. Oavsett vilket så tycker jag 42mm är den bästa sizen. Omega PO brukar dyka upp här på K&S ganska ofta så det bör inte vara nåt problem att få tag i.

Välkommen förresten! :)

14. Holmqvist

Holmqvist Friends of KS

Från:
    Södraste Sverige
    Hej och välkommen.

Har burit både PO 42 och 45 och stämmer in i kören, kör på 42!!
    PO är en fantastiskt fin klocka på alla sätt.
    Exp II har jag aldrig ägt, men haft en flock andra rolex och det är en särskild känsla att ha dessa små underverk runt handleden.
    Hade jag varit i din situation hade jag försökt hitta fram en fin PO och sedan börjat min vandring mot Rolex, för vi alla vet att du kommer hamna där.
    Sen när en tid har gått vill du inte flippa din klocka utan vill ha en till.... Och en till.... Och en till.
    Då är det kört!! Då är du där vi andra hamnat, en fruktansvärd abstinens efter nya "dinkor" konstant. :)

Mycket text och lite fakta.. Haha
    Lycka till i jakten. :)

jabla gillar detta.
  15. Ninen79

Ninen79 Biskop

Från:
    Stockholm
    Välkommen till KS!
    Jag har haft både 2500 och 8500 och gillar modellen väldigt mycket. PO 2500 42mm är en fin klocka och är bra på många sätt som jag kan varm rekommendera, letar gärna efter en med ett D urverk i.

16. EJS

EJS Torpare

Tjena Fabian!

Gick själv i samma tankar som dig för ett tag sedan.
    Har själv ägt diverse low end klockor så som Gant, Boss, Hilfiger, Casio men kände att det var dags att köpa något bättre.
    Personligen tycker jag du skall hålla dig från Rolex som första klocka. Gemene man som inte hänger här på forumet kommer förmodligen tycka massa konstiga saker när de får reda på det och dina polare som jag förutsätter är i samma ålder kommer vara avundsjuka och säga att det är en klocka för gubbar och annat skit. Inte för att du skall välja klocka utefter vad andra tycker men jag tror Omega kan vara en bra början för dig. Köpte själv en Omega AT nyligen som jag är väldigt nöjd med och nästa klocka kommer med stor sannolikhet bli en Rolex Submariner då valet stod mellan dessa 2 redan från början. Folk tappar hakan när de noterat att jag har en Omega och då klingar Rolex mycket högre i folks öron så du kan ju tänka dig vad folk kommer tänka när du på 18 år drar runt med en Rolex Explorer :). All uppmärksamhet är inte bra heller det ska man komma ihåg.

Hur som helst är alla klockor du nämner fina och jag önskar dig lycka till i jakten på den perfekta för dig!

Mvh

17. Pojken från Götet
    Trådstartare

Pojken från Götet Bonde

Att hämta ut en ny lockar faktiskt, skulle nog kännas himla fräscht :angel:

svesam gillar detta.
  18. Pojken från Götet
    Trådstartare

Pojken från Götet Bonde

Nej inte denna gången. Möjligt senare i livet :)

19. Pojken från Götet
    Trådstartare

Pojken från Götet Bonde

42mm kommer det bli om jag köper Omega. Tänkte på det med fakes, är det vanligt på tex chrono24? För att undvika fake bör man väl köpa fullset? :)

Tack för ditt hjälpsamma inlägg. Kan ju säga att jag redan nu inte har direkt stöttning från vänner som alla tycker det är onödiga pengar. Men det får dom tråkmånsarna tycka. Kan förstå det med Rolex och med tanke på det utbud det finns av Rolex inom min budget lutar det nog mot en Omega PO 8500 eller BBB. Svåra val :D

20. cultshit

cultshit Friends of KS

Från:
    Stockholm

Var en här på forumet i höstas som vart lurad när han skulle köpa en PO 8500 fullset. Så det är inte bara klockor dom kopierar....
    Säkrast om du ska köpa begagnat är att hålla utkik här på forumet efter nått som skulle passa dig.

21. Pojken från Götet
    Trådstartare

Pojken från Götet Bonde

Det är ju rentutsagt förjävligt, får hålla koll här då. Tack så mycket för tipset

22. Floduttern

Floduttern Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Om du gillar bond så är det PO 42mm helt rätt! Annars är en 14060 ett bra om än lite dyrare alternativ. Stilren och funkar till allt. Och så nära den klassiska bond du kan komma utan att spendera extrema mängder pengar på en 6538:a :D

23. JayJay

JayJay Biskop

Hade det varit jag som skulle köpa dykare i den prisklassen så hade jag förmodligen köpt en helt ny blå Tudor Black Bay. En 18års present är ju inget man säljer i första taget (inte jag i a f) och känslan av att ta på sig en helt ny klocka och sedan åldras tillsammans är grym. Om du inte känner till Tudor sedan tidigare så bör du läsa på om deras historia och lära dig om deras starka koppling till Rolex.
    Om det inte är viktigt att nyttja budgeten till max, vilket kanske är klokt om man som 18åring ska ha en klocka att slita på jämt, så kanske en Sinn EZM 3 kan vara ett alternativ. www.sinn.de . Då får du dessutom över en rejäl slant att åka på en skön, minnesvärd resa med polarna.

24. cultshit

cultshit Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Men en ny BBB går ju för runt 25k så han får nog plats med en fylleresa till Magaluf eller Rhodos också ;)

25. JayJay

JayJay Biskop

För 5k? Tjääääna. Räcker möjligen till flygbiljetter. Även om man är 18 kanske man vill bo och äta med ngn grad av lägsta värdighet i behåll.

26. cultshit

cultshit Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Resa, inte med fickpengar. Vad resenären ska äta är inte min sak.. Men en resa till någon ungdomlig destination går att hitta för 5000:-.

27. Pojken från Götet
    Trådstartare

Pojken från Götet Bonde

kan tillägga att det är föräldrarna som kommer betala klockan, så pengar till resa finns. Med en ny och fin klocka kan man ju inte bo skabbigt heller
    :cigar: ;)

28. cultshit

cultshit Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Alla ska vi börja på botten ;)

29. AdamST

AdamST Biskop

Från:
    Stockholm
    Välkommen hit kompis! Jag äger en BBB och en AT och kan intyga att bägge är toppenklockor :)

Av de klockor du listat oxh efter dina smakpreferneser tycker jag du ska köra på en PO 42mm. Men jag tycker också du ska snacka med dina föräldrar om det nu är dem som ska ge bort den. De kanske tycler det är kul/dåligt att du vill köra på en Rolex som första klocka :)

Lycka till!

Pojken från Götet och cultshit gillar detta.
  30. Bluefade

Bluefade Bonde

Jag skaffade själv min 114060 när jag var 18 och har haft den i stort sätt varje dag sen dess utan problem. Självklart kan man få kommentarer men då är det oftast av de som redan är invigda. Samtidigt så är jag inte den som går runt flashar. Både explorer 1 och suben är ju trots allt relativt low key. Jag tycker alltid det är bäst att köpa det man verkligen vill ha och inte tänka på vad andra tycker det håller i längden :)

Triumf, EJS och Strindberg gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield