• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

1972 är en fin årgång

Onelund

Rolex
Nåväl som topic säger, jag är född 72 och har alltid velat ha ett årsur, vill dock inte att det ska vara en alltför liten pjäs.

Är inte märkesfanatiker utan vill ha en schysst dinka, ingen dressara då jag sällan använder mig av skjortor/kostym/kavaj.

Så har ni tips tar jag gärna emot dem
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Gillar allt med den klockan förutom den gula färgen. Vad får man ge för en o gott skick?

Finns ju med svart tavla också, även om jag tycker denna kombo är helt klart roligast/finast :) Beror på hur hur mycket som ska vara helt original också, förutom själva skicket. Vissa sällsyntare tavlor, originalglas, originallänk osv... De med gul tavla är också generellt dyrare i och med rymdgubben Pogue. Priset blir därför väldigt spretigt men mellan 2000 och 6000 kr kanske?
 

paradis

Audemars
Nåväl som topic säger, jag är född 72 och har alltid velat ha ett årsur, vill dock inte att det ska vara en alltför liten pjäs.

Är inte märkesfanatiker utan vill ha en schysst dinka, ingen dressara då jag sällan använder mig av skjortor/kostym/kavaj.

Så har ni tips tar jag gärna emot dem


Det är lika bra att köpa Rolex direkt.................tex Datejust 72.bör inte kosta en förmögenhet........;)
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Jag är själv 72a och har ett par årsklockor. Vissa sjuttiotalare har en tidstypisk form, t ex ovan visade Seiko och min Heuer Carrera. Rolex är mer tidlösa i sin design. En Datejust t ex. Gillar du dykare kan du t ex köpa en Tudor Submariner inom din budget. En Omega Speedmaster är ju inte heller fel.

Här är mina 72or.




Tudorn är nog en 70a, men den finns även som 72a.



Och en fin jämngammal Speedmaster

 

Gummo

Joker
2-Faktor
Kasta gärna upp en bild på den med svart
Finns en del varianter. Seiko 6139 är av världens första automatiska kronografer och den gula/guld är känd som första Seikon på månen :) Många är re-dials med nytillverkade delar så leta efter original.
image.jpg
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Har kollat men är för snål för att ge 65usd för nytillverkat. Vet inte om jag ska kosta på den här något el. om jag ska sälja. Jag har farsans blå 6139-6010 med svenskt daghjul inne på service nu å den kommer jag behålla.

Sorry Onelund för kladd i din tråd! Seiko 6139 är i allafall ett tips på en skön klocka:)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Har kollat men är för snål för att ge 65usd för nytillverkat. Vet inte om jag ska kosta på den här något el. om jag ska sälja. Jag har farsans blå 6139-6010 med svenskt daghjul inne på service nu å den kommer jag behålla.

Sorry Onelund för kladd i din tråd! Seiko 6139 är i allafall ett tips på en skön klocka:)

Klart mycket grymmare på länk IMHO. Har du länk till din 6010, så kanske det räcker med den... men annars så köp :)
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Synd att rolex är förbrukat, annats hade jag sagt en daydate på läder hade varit kungligt som årsklocka. Fast den är ju också utanför prisklassen:/. Annars en trevlig tudor sub eller flinga hade jag gått för. Om inget av ovan så kanske du kan få tag i en fin speedy?
 

Onelund

Rolex
Speedyn känns het som tusan, får börja jaga en helt enkelt, likaså seiko 6139 man kan alltid ha fler årsklockor såklart.

Enda rolex jag kan tänka mig äga är daytonan, misstänker dock att den går på en hel del deg och jag vill gärna ha kvar de dinkorna jag redan skaffat
 
Topp