• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

1mm större eller 1mm mindre: Vilket är att föredra?

soder

Cartier
Tänker man bör skilja på nato och läder.
Har några klockor med 19mm och finns inte lika stort utbud som det finns på 18mm och 20mm.

Jag tänker det kanske också ska vägas in om man vill ha "mycket på armen" eller inte också. DVS, trivs man med större nato, kanske man bör ta 20mm istället för 18mm o.s.v., men jag skulle gärna höra vad ni med större erfarenhet tycker om saken.

/Söder
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
För smalt nato i kombination med fel typ av bandstift kan få förödande konsekvenser. Rent estetiskt gillar jag lite smalare, men man ska ha rätt bandstift som sagt...
 

soder

Cartier
Alltid 20mm istället för 18mm band på 19 mm luggar !
Raka klara besked. Har som sagt två med 19mm, och de nato jag har hemma nu är ett 19mm och ett 18mm, och jag får ju säga att 19mm så klart passar bättre än 18mm, men att 18mm också sitter bra, även om man ser en glipa om man tittar. Men du säger alltså att 20mm på 19mm gäller för både nato och läder?

Har till dessa 19mm-klockor också både 18,19 och 20mm läder, där jag på 20mm läder (ett grovt) tycker det känns som det är påtvingat, och så klart, med 18mm finner en liten, liten glipa.

Men 1mm större är alltså generellt det man "ska" välja?

/Söder
 
  • Like
Reactions: Ako

soder

Cartier
Hellre 1mm för stort. Gäller både läder och nato.
Detta är ett grovt 20mm som suttit på en 19mm, och man ser ju att det ser lite konstigt ut, men, bra, då har jag lite guidelines.
received_1577193518979963.jpeg


/Söder
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Detta är 20 mm-band på 19 mm lugs.
Tycker nästan att det ser bättre ut med 1 mm för litet än för stort.

Det finns väl dock relativt gott om 19 mm-band också?
Så nåt jätteproblem är det väl inte?

IMG_6479.JPG
IMG_6491.JPG
 

soder

Cartier
Detta är 20 mm-band på 19 mm lugs.
Tycker nästan att det ser bättre ut med 1 mm för litet än för stort.

Det finns väl dock relativt gott om 19 mm-band också?
Så nåt jätteproblem är det väl inte?

IMG_6479.JPG
IMG_6491.JPG

Hmm, ja, alltså jag har själv svårt att säga, men dock har jag en 20mm kronograf också, och då är det kanske bäst att köpa 20mm nato ändå, om den ska få låna. =)

Ni som kör nato ofta, märker man stor skillnad om man bär ett 18mm eller ett 20mm? Jag tycker generellt att det är skönt när klockan inte känns allt för stor...

/Söder
 
Topp