• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

2 subdial Panda från ca 1965-1975?

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
Hej allihop - skulle behöva lite hjälp av er vintage-rävar...

Är på Panda-jakt och letar efter en 2 subdials från 1970 (eller hyfsat nära), 35-40 mm, helst runda tryck-knappar och tänkte hålla mig under ca 25-30k (fast kanske lika gärna 2-3 olika för denna summa, vet inte riktigt…).

Jag har kollat lite på forumet och surfat runt en del hittat bl.a. följande (alla bilder från internet):

upload_2017-1-24_21-46-53.png


Vilka modeller har jag helt uppenbart missat? Universal Geneve Big Eye skulle naturligtvis vara högintressant men kan bli svår att hitta inom min nuvarande budget. Kan det finnas någon Heuer som passar?

Letar bara efter vita/silver-tavlor nu, inverted panda får bli under 2018…

Jag har inte speciellt bråttom, så jag har inget emot suspekta modeller som tar flera månader/år att hitta – tvärt om… :)

All hjälp och tips emottages med största tacksamhet, inklusive länkar till tidigare forumtrådar som jag ev. har missat.
 

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
Jag har ny grävt lite i ämnet i en vecka så här kommer en uppdaterad "trådstart"... :)
Om någon moderator kan flytta upp denna och ta bort den gamla så gärna för mig...

************************************************************************

Hej allihop - skulle behöva lite hjälp…

Är på Panda-jakt och letar efter en 2 sub dials från 1970 (eller nära…), 35-40mm, den ”runda” formen med smal metallkant (dvs. inte de tidstypiska mera fyrkantiga) och tänkte hålla mig under ca 25-30k (fast kanske lika gärna 2-3 olika för denna summa, vet inte riktigt…)

Jag har kollat lite på forumet och surfat runt en del hittat bl.a. följande (alla bilder från internet):

upload_2017-1-31_16-40-2.png

upload_2017-1-31_16-41-3.png

upload_2017-1-31_16-41-43.png


Det verkar som att det finns några urverk som är återkommande på klockor från tillverkare om inte själva tillverkar sina urverk:

· Valjoux 7730, 7733 och 7734
· Landeron 248
· Calibre 11

Vilka modeller har jag helt uppenbart missat? Universal Geneve Big Eye skulle naturligtvis vara högintressant men kan bli svår att hitta inom min nuvarande budget. Fyll gärna på i tråden och meddela mig gärna om någon ovan är fake eller rent generellt om det är några felaktigheter i det jag skrivit…

Tittar bara på vita/silver/ljusa-tavlor nu, inverted panda får bli 2018…

Jag har inte speciellt bråttom, så jag har inget emot suspekta modeller som tar flera månader/år att hitta – tvärt om… :)

All hjälp och tips emottages med största tacksamhet, inklusive länkar till tidigare forumtrådar som jag ev. har missat.
 

Heartcone

Cartier
2-Faktor
Ser att du har inkluderat min klocka i din inspirationslista. Köpte den hyfsat billigt, så om du inte nödvändigtvis behöver en välkänd logga på tavlan skulle jag rekommendera en tillverkare som är okänd och/eller nedlagd. Då slipper du betala för tillverkaren och får ändå en schysst klocka. Bjuder på lite mer inspiration.

IMG_0692.JPG
IMG_1238.JPG
IMG_0654.JPG
 

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
Ser att du har inkluderat min klocka i din inspirationslista. Köpte den hyfsat billigt, så om du inte nödvändigtvis behöver en välkänd logga på tavlan skulle jag rekommendera en tillverkare som är okänd och/eller nedlagd. Då slipper du betala för tillverkaren och får ändå en schysst klocka. Bjuder på lite mer inspiration.

IMG_0692.JPG
IMG_1238.JPG
IMG_0654.JPG

Har inget behov av någon speciell logga eller märke, kanske till och med roligare med något historiskt/nedlagt. Första "testobjektet" , Gieves-klockan som kom idag, är ett helt okänt märke, alla fall gör mig...

https://klocksnack.se/threads/den-stora-paketöppningstråden.23957/page-402#post-1726406
.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
Jag tycker Tissot är klart underskattade. Finns med både Valjoux och Lemania verk i lite olika utföranden
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Bilder stulna från nätet

Härligt inslag med de orangea visarna. Den sista hade varit kanon med en subdial vid kl 3 också - precis den boettform jag letar efter. Skall hålla utkik - borde väl finnas kan man tycka... :)
 

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
Två modeller till som kanske klarar kriterierna + en som inte riktigt klarar prisgränsen... Tar med den i alla fall så den funkar fint som referensobjekt/graal... :)

upload_2017-2-5_20-30-22.png
 

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
Tre paketöppningar avklarade:
Min första panda!!!

Som jag skrev i tråden https://klocksnack.se/threads/2-subdial-panda-från-ca-1965-1975.66964/#post-1725260 så har jag tänkt mig prova lite olika modeller tills jag hittar en ”sure keeper” och jag har just fått hem min första.

När jag kollade runt på olika internetsiter/forum/shops så dök denna upp på några olika ställen, så jag tyckte det var lika bra att prova, fast jag eg. inte vet någonting om klockan.

Det är en 37 mm, två subdials chronograph, Valjoux 7733, säljaren uppgav (=gissade på) år 1965-1969 och på tavlan står det ”Gieves”. Har trots idogt googlande inte hittat några andra klockor med den märkningen, så om någon har någon info – hör av er. Så, över till lite bilder... :)

Ljus, lätt cremefärgad tavla, lite sunburst…
upload_2017-2-1_15-8-31.png


Långa index på 3, 6 och 9 i minutregistret - perfekt för utrikes/long distance telefonsamtal (verkar vara den gällande teorin bakom dessa)
upload_2017-2-1_15-9-49.png



Lite ”grötig” spets på minutvisaren.. Re-lumad?
upload_2017-2-1_15-12-4.png


Knivskarpa kanter och runda tryck-knappar
upload_2017-2-1_15-13-28.png


12-kantig bakboett – ser ut som någon i efterhand graverat in ”TESTED 5 ATM” då det inte riktigt linjerar med siffrorna under och skrivet med annan font
upload_2017-2-1_15-14-57.png


Och avslutningsvis ett wrist shot…
upload_2017-2-1_15-23-16.png


Första intrycket - jag gillar den. Ganska ”clean”, går åt det dressiga hållet och funkar fint under manschetten. Hade personligen inte haft något emot om tachy-skalan försvann och minutringen åkte ut en bit istället...

Om det blir en keeper? Kanske, det beror helt på vad annat jag kan hitta. Fortsättning följer… :)

Min panda har fått en kompis!!!

Som jag skrev i tråden https://klocksnack.se/threads/2-subdial-panda-från-ca-1965-1975.66964/#post-1725260 så har jag tänkt mig prova lite olika modeller tills jag hittar en ”sure keeper” och jag har just hämtat hem min andra, denna gång från en annan KS-medlem.

Det är en 36-37 mm, två subdials Vantage chronograph, Valjoux 7733, med ca 45-50 år på nacken… Så, över till lite bilder...

Ljus, lätt cremefärgad tavla, ”lume-målat” timregister
20170204_194653_Richtone(HDR).jpg


”Platta” Ʒ:eek:r överallt. Googlat runt och det verkar som att det finns både platta ( Ʒ )och runda ( 3 ). Om någon vet varför, om det är kopplat till tillverkningsår eller liknande – hör av er.
20170204_194148.jpg


Lume längst ut på visarna, verkar finnas olika varianter här också.
20170204_194751.jpg


Fasad boett och runda tryck-knappar och ett tjockt och rejält plexiglas…
20170204_194107.jpg


Och ett wristshot tillsammans med sin kusin…
20170204_195133_Richtone(HDR).jpg


Första intrycket - jag gillar den! Tydlig vintagekänsla, diskret taveltext, korta luggar och racingbandet bidrar till en skön avslappnad attityd….

Om det blir en keeper? Kanske, det beror helt på vad annat jag kan hitta. Fortsättning följer – förhoppningsvis redan i nästa vecka… :)

Kommentera gärna vad ni tycker - vilken är bäst?
.

Two’s company, three’s a crowd – eller?

Som jag skrev i tråden https://klocksnack.se/threads/2-subdial-panda-från-ca-1965-1975.66964/#post-1725260 så har jag tänkt mig prova lite olika modeller tills jag hittar en ”sure keeper” och jag har just fått hem den tredje, ”head only” men det skall jag snart ordna till.

Denna gång är det (åtminstone enligt OnTheDash) en ”poor mans Heuer”, d.v.s. en klocka som tillverkades av Heuer men såldes under ett annat varumärke, i detta fall Tradition. Precis som de två tidigare är det 2 sub dials, 36-37 mm och gissningsvis någonstans från 1965-1970. Så, över till lite bilder...

Kusinerna verkar nyfikna på paketet…
Panda 3.1.jpg


Fin liten Bulang & Sons låda…
Panda 3.2.jpg


Massa bubbelplast och sedan fanns den bara där. Ljus, lätt cremefärgad tavla - ingen tachy-skala denna gång.
Panda 3.3.jpg


Ganska höga, trapetsformade timindex med slitet lume längst ut
Panda 3.35.jpg


Fina kanter på boett och krona och runda tryck-knappar.
Panda 3.4.jpg


Och ett lite ovanligt wristshot…
Panda 3.6.jpg


Första intrycket - jag gillar den! Clean och sober med timindex långt ut på tavlan. Skall testa lite olika armbandskombinationer också.

Om det blir en keeper? Kanske, skall känna mig för ett tag nu, vi får se….

Kommentera gärna vad ni tycker - vilken är bäst? Vantage, Tradition eller Gieves?
Panda 3.7.jpg

.

Kommentera gärna vad ni tycker - vilken är bäst? Vantage, Tradition eller Gieves?

Panda 3.7.jpg

.
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
Sista var snygg som tusan? Vad är det för referens på den? Eller vad letar man efter om man ska ha tag i en sån?
Vet faktiskt inte vad den har för ref. Jag brukar söka "tissot navigator" då dessa står på min bucket list och resultatet brukar bli en blandning av dessa. Inte helt ovanlig på bukten men man ser dem aldrig i verkliga livet...
Om du hittar/köper får du gärna posta intryck o bilder :)
 

rogart-63

Patek
Vet faktiskt inte vad den har för ref. Jag brukar söka "tissot navigator" då dessa står på min bucket list och resultatet brukar bli en blandning av dessa. Inte helt ovanlig på bukten men man ser dem aldrig i verkliga livet...
Om du hittar/köper får du gärna posta intryck o bilder :)
Sökte faktiskt lite igår kväll sen . Kom fram till att det sitter ett Lemania 1343 verk . Så sökte på Tissot navigator Lemania 1343 .Eller Tissot 2160 .
Kom upp några stycken . B.l.a en som sålt här på forumet . Så nånstans därute blan medlemmarna finns en?
 

fc2

Rolex
Jag hade satsat på en Tissot med ett Lemania cal 1341, likt den som @MariaE har. Jag har själv en Tissot med samma urverk men i annan boett. Om vi tänker bort Tissot hade jag försökt gå på en Top Time med ett Venus 188. Jag gillar inte 7733/7734. Allra helst hade jag dock försökt hitta något med en Lemania med 1872/1873, kanske tom en Bullhead får plats inom prisramarna?
 

fc2

Rolex
Sökte faktiskt lite igår kväll sen . Kom fram till att det sitter ett Lemania 1343 verk . Så sökte på Tissot navigator Lemania 1343 .Eller Tissot 2160 .
Kom upp några stycken . B.l.a en som sålt här på forumet . Så nånstans därute blan medlemmarna finns en?

Jag har en Tissot Navigator med Lemania 1341. Nästan den skönaste klocka (att bära) som jag äger men av någon anledning kommer vi inte riktigt överens ändå. Köpte den som ett impulsköp tredje januari när jag var ensam på jobbet och inte hade något att göra... La sedan en halv förmögenhet (nåja, 6000 kr) på service. Inte mitt mest genomtänkta klockäventyr.

Det jag gillar med klockan dock är att, förutom att den är skön att bära, att det sitter ett bra verk i en i Swatch värld instegsklocka. Jag får känslan av att den modellen skapades av ingenjörer, inte ekonomiavdelningen. Samma verk återfinns senare i Ebel och Breguet för att nämna några, dvs betydligt dyrare klockor.
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
Jag har en Tissot Navigator med Lemania 1341. Nästan den skönaste klocka (att bära) som jag äger men av någon anledning kommer vi inte riktigt överens ändå. Köpte den som ett impulsköp tredje januari när jag var ensam på jobbet och inte hade något att göra... La sedan en halv förmögenhet (nåja, 6000 kr) på service. Inte mitt mest genomtänkta klockäventyr.

Det jag gillar med klockan dock är att, förutom att den är skön att bära, att det sitter ett bra verk i en i Swatch värld instegsklocka. Jag får känslan av att den modellen skapades av ingenjörer, inte ekonomiavdelningen. Samma verk återfinns senare i Ebel och Breguet för att nämna några, dvs betydligt dyrare klockor.
Har inte även Omega seastar kronografer från 70-talet med Lemanias 1341 verk?
Edit: bild från nätet
image.jpeg
 
Topp