• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

2 X Certina hjälp

Swedish Tiger

Breitling
Jag har två certina som tillhört mina föräldrar, skulle uppskatta lite hjälp med vad det kan vara för ålder, värde mm allt av intresse. Tack på förhand.
IMG_8611.JPG


IMG_8617.JPG


IMG_8618.JPG
 

Martin Lovasz

Audemars
Din Argonaut 220 kommer med det fina urverket kaliber 25-651 och modellen såldes mellan ca 1968-1970. Boett designen kanske inte är den mest eftertraktade idag men urverket gör att värdet ligger på ca 500kr i skicket den är.

Club 2000 var ett märke Certina sålde under 70-talet och din är från mitten till sent 70-tal och i hittar man ett ETA 9361 kvartsverk och de är populära idag, dock anses inte Club 2000 modellerna vara av bättre kvalité då de flesta var budget men så icke din men den får tyvärr lida på grund av namnet och är inte värd mer än runt 200kr i nuvarande skick.
 
Senast ändrad:

Martin Lovasz

Audemars
Det finns ett serienummer på din Argonaut 220 som kan daterar klockan mer exakt så det vore kul om du kunde titta efter den.

Din Club 2000 har en stålboett och är varför den är av bättre kvalité då de flesta Club 2000 antingen kom med kromade- eller tunt guldpläterade-boetter.
 
Senast ändrad:

rogart-63

Patek
Den fyrkantiga var cool.
ETA 9361 borde väl vara ett rätt ovanligt verk?
Står 750 på baklocket så det kan nog stämma?
 

Martin Lovasz

Audemars
Den fyrkantiga var cool.
ETA 9361 borde väl vara ett rätt ovanligt verk?
Står 750 på baklocket så det kan nog stämma?
Det stämmer, 750 står för ETA 9361 och Som donator är nog klockan värd mer än som en Club 2000. Ett fungerande ETA 9361 verk kan gå för 500-600kr och ETA 9362 för 1000-1200kr på eBay.
 
Senast ändrad:

Swedish Tiger

Breitling
Ska ta och kolla när jag slutat jobba om det står något på baksidan, har för mig att den var helt slät, eller måste man lyfta locket för att utläsa urverket mm?
 

Martin Lovasz

Audemars
Ofta så är det mycket tunt applicerat och kan vara svårt att se plus att serienumret nöts bort med tiden. Det skall vara två rader med siffror.


5801220, denna rad borde vara samma på din klocka.
7348143, denna är unik för just din klocka men skall förmodligen börja på 7.
 

Swedish Tiger

Breitling
Har nu kollat, står som du sa 5801 220 och sedan 7118..... ser inte det sista, men kanske med förstoringsglas.... om det är av betydelse ska jag försöka kolla.
 

Martin Lovasz

Audemars
Då är din klocka tillverkad 1968 och det tidigaste serienummer jag har är 7115539 så ingen som jag behöver för min lista. :)
 

Martin Lovasz

Audemars
Förmodligen någon urmakare eller återsäljare som gjort en egen notering då det var vanligt. En del tjuvar som åkt fast efter att klockor spårats till en viss återförsäljare och då ägare tack vare sådana egna siffror.
 
Topp