• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

2 år på KS firas med historisk lunch >>>>>>>>

Chuck

Patek
2-Faktor
Det har gått 2 år (och 2 dagar) sedan jag registrerade mig på KS. Minns precis hur det var just då.

Jag satt på en random pub inne på köpcentrat bredvid globen. Minns ej vad det stället heter men reggade mig där inne i samband med att jag saknade action på annat håll....

Hade nokk druckit på 2-3 öl. Inga polare hade man, deltagarna på nasarkursen hade åkt hem. Just då hade jag min 14060M och min öl. Ett jäkla liv var det, skulle gå nån hockeymatch på rinken bredvid och jag hängde på. Har kvar halsduken för övrigt, djurgården va det!

Iaf, hade ju tänkt fira mina 2 år på dagen i lördags och samma gång få in 1400 inläggs firande men en viss fotboll som annars bor på en öde ö var försenad. Dessutom visar det sig att ett PM med innehållande länk räknas som en post i räkneverket. Det blir 1401 inlägg istället som firas idag. Men inte utan tillhörande action Action!

Ska inte skriva en roman nu igen utan plågar er istället som vanligt med massor av bilder. Tapatalk rekomenderas inte här :)


Min dag börjar med en korrekt lunch alldeles lagom efter ungen somnat. Givetvis med korrekt tillhörande dryck då det är en speciell dag.




Efter en rejäl klunk av risvinet kan jag inte hålla mig mer! Paketet åker fram :cigar:
sbgx059 (1).JPG



Givetvis får min swiss made kniv vara med, har alltid varit med på mina unboxes.

sbgx059 (2).JPG


En klunk till, det smakar verkligen ris och funkar kanon till firrarna. Cheers!

sbgx059 (3).JPG



Dra åt helvete där i ligger något och väntar. Pekarn e med såklart!

sbgx059 (4).JPG



Nu måste jag lugna nerverna igen :happyhappy:

sbgx059 (5).JPG


Tadada!! Im in the most exclusive club @ KS!! Yeeeeeeha!!
sbgx059 (6).JPG


Jupp, efter 2 års lurkande på wus och massor av Yonsson&molle tråd stalkande kände jag att det var tid. Snacka om helt rätt i tiden, det är nog bara början vi ser :hungry:

sbgx059 (8).JPG




Luktar fruktansvärt gott!

sbgx059 (9).JPG


Låt mig presentera en milstople i Chucks klockhistoria: Hans första HIGH ACCUARY QUARTZ från GRAND SEIKO
modell SBGX059! Otroligt första ögonblick trots plasten på glaset :smug:

sbgx059 (10).JPG



Underskatta aldrig långsiktiga vinsten med att dela ut gratis klock kataloger, Denna har legat på mitt dass i minst ett år :D Tack GS UK!

sbgx059 (11).JPG



Lite närmare bilder:

sbgx059 (12).JPG


sbgx059 (13).JPG


sbgx059 (15).JPG


sbgx059 (16).JPG


sbgx059 (17).JPG


sbgx059 (18).JPG


sbgx059 (19).JPG


sbgx059 (21).JPG


sbgx059 (22).JPG




Ja som sagt efter mycket om och men så slog jag till och jag känner mig fruktansvärd nöjd, tavlan och visarna i harmoni slår en direkt.

En närmare titt på tavlan visar på ett utsökt detalj arbete jag aldrig ägt innan, visarna är av asburdt snygga och med lupp hittar jag inte en enda avvikelse som jag tyvärr gjort med alla mina andra klockor (Damm,sena dykarringar, osv) .
Kan säga att för bara 3 år sedan ratade jag allt vad som hette Quartz och ansåg att det var det billigaste man kunde köpa och ingick inte i klocknördsvärlden. Hade såklart respekt för andras val.

Men snacka om att jag var påverkad av stämningar då det absolut bästa som fanns i klockvärld var mekanisk och swiss made.
Har haft 2 nya PO 4 nya sportrolex som då anses vara the shit i lyxsegmentet jag anser fortfarande att 14060M är kungen i sportsegmentet. Men denna klocka är en helt egen kategori, det är det som är så coolt.

Man blir väl äldre även i sitt klockberoende, man växer till sig och hittar nya vägar och detta var faktiskt en av de största förändringarna i mitt klockliv. Ju mer jag läste på om Quartz och faktiskt förstod att det är något speciellt med en klocka som kan hålla -/+ 10 sec per år desto mer intresserad blev jag. Och vem om inte Seiko kan tillverka quartz, historian är lång och visste faktiskt inte att seiko var först med sin astron 1969.

Spec och historia:

GRAND SEIKO SBGX059
URVERK: 9F62 med -/+ 10 sekunder per år
37mm över boett
10mm hög
19mm länk
rosttfritt stål
AR safirglas
datum
100 meter bad
Boetten är polerad med en speciell metod som härstammar från samurajernas tid vilket gör att man får en extremt spegelblank fisnish.


Seiko var som jag skrev först i världen med quartz och som bekant ödelades delar av den mekaniska marknaden i Schweiz under en period. Just verket i min SBGX håller -/+10sec per år och anses som ett av världens bästa quartz urverk. Verket är helt förseglat vilket gör att det inte kan tränga in damm/partiklar även om du byter batteri mitt i saharaöknen! Finns en limited edition som dessutom håller -/+5 sec år men den är tydligen omöjlig att hitta, desstuom är den mycket dyrare.

Grand Seiko tillverkar även mekaniska klockor där man är sjukt duktiga med high beat verk (36000bph) med en strängare norm än COSC (+5-3sec) samt "vanliga" 28800bph mekaniska verk. Springdrive är en annan uppfinning som seiko har patent på vilket kombinerar det bästa ur 2 världar inom horologi.


Om ni vill läsa mer om GS och dess historia ska ni knappast kolla in min tråd här utan rekommenderar er att söka på Yonssons och Molle samt Chrisses trådar. De är kungar på detta i Sverioge och vill för övrigt tacka dem för sitt engagemang, ni har omedvetet bidragit extremt till mitt klockval idag samt denna milstople i min klockhistoria! Passar på att tacka KS och dess medlemmar för att ni gör forumet till vad det är.

och som vanlig säger jag:

Cheers!!
 

Bilagor

  • sbgx059 (10).JPG
    sbgx059 (10).JPG
    128.5 KB · Visningar: 233

frere

Audemars
2-Faktor
Utsökt val! Har provat den svarta och de är rysligt fina på ett sparsmakat sätt. Lite kluven till att du äter med fingrarna samtidigt som du hanterar den spegelblanka skönheten, men vad tusan, det är ju du som äger den! :)
 

Glusch

Cartier
Grattis! Vet inte riktigt vad jag läget angående den, men va faan, det är inte jag som ska ha den på armen. Verkligen grattis!
 

Syven

Panerai
2-Faktor
Grattis!
Coolt med Quartz. Ganska exakt att klara +- 10sek på ett år....

Skicka PM när du tröttnat på den;)
 
Topp