• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

21 mm - den djupa delen av bassängen?

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Hur är det egentligen att ha en klocka med 21 mm mellan luggarna, är det svårt att hitta straps och länkar? Båda klockorna jag är sugen på just nu har nämligen just 21 mellan luggarna. Frågan riktar sig framför allt till alla våghalsar som utan en tanke på den tidskrävande jakten på armband kastat sig rakt in i 21 mm-galenskapen, men även till folk som är vana strapsurfare och därför har stor erfarenhet även om de kanske inte har en 21 mm-klocka.

Varför tillverkar man förresten klockor med 21 mm mellan luggarna? Jag kan förstå 2 mm-hoppen, det hade ju sett dumt ut med 18 mm på en riktig dykarklump, men hade det inte varit värt att avrunda en millimeter åt endera hållet för att ge bäraren en klart förenklad jakt?
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Sitter på en med 21mm mellan luggarna och som ser idiotisk ut med annat än böjda bandstift. Har 2st band till den, båda original JLC från AD. Billigaste bandet som går att hitta kostar 900kr+frakt.

Hade den kunnat se bra ut med raka stift så hade det inte varit några problem, enligt min erfarenhet så brukar man kunna lirka in 22:eek:r hur bra som helst
 

Smulan

Rolex
Har även pressat in 2 mm överstora band med viss framgång. Som Bingoralf skriver bör 1mm gå som en skoldans.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det problematiska kan vara om man vill ha originalspännet och det är 18 mm, eftersom det kan bli dyrt att hitta 22/18mm band. Det funkar ju dock att köra 20/18mm band om man inte stör sig på 1mm glipa.
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Sitter på en med 21mm mellan luggarna och som ser idiotisk ut med annat än böjda bandstift. Har 2st band till den, båda original JLC från AD. Billigaste bandet som går att hitta kostar 900kr+frakt.

Hade den kunnat se bra ut med raka stift så hade det inte varit några problem, enligt min erfarenhet så brukar man kunna lirka in 22:eek:r hur bra som helst


Det låter ju bra att man kan få på 22 mm-band, då har jag
1. samma bandbredd som på de andra klockorna som används frekvent
2. en anledning till att köpa Singulars racingband med små hål ;)

Jag tror inte att jag hade sett böjda bandstift innan jag nu fick för mig att googla. Jag antar att det fungerar som så att man plötsligt med hjälp av böjen har ett 22 mm-strap på en klocka som egentligen endast har 21 mm mellan luggarna? Varför hade din klocka sett konstig ut med raka bandstift?
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Det låter ju bra att man kan få på 22 mm-band, då har jag
1. samma bandbredd som på de andra klockorna som används frekvent
2. en anledning till att köpa Singulars racingband med små hål ;)

Jag tror inte att jag hade sett böjda bandstift innan jag nu fick för mig att googla. Jag antar att det fungerar som så att man plötsligt med hjälp av böjen har ett 22 mm-strap på en klocka som egentligen endast har 21 mm mellan luggarna? Varför hade din klocka sett konstig ut med raka bandstift?

Stiften sitter högt och nära boetten samtidigt som det är ett väldigt långt case (50mm lug till lug) så det blir väldigt fyrkantigt och konstigt utan den lilla böjen neråt det blir med kurvade stift+band. Går inte heller att bara köpa ett 22mm band och trycka på så det "blir" 21mm av själva kurvan då bandstiften, enligt andra som provat, inte är tillräckligt starka för att hålla böjen själva.
dp1FDwD.jpg
 

Gavve

Greven
2-Faktor
Det problematiska kan vara om man vill ha originalspännet och det är 18 mm, eftersom det kan bli dyrt att hitta 22/18mm band. Det funkar ju dock att köra 20/18mm band om man inte stör sig på 1mm glipa.

Håller med Yonsson här... hade själv en Aqua Terra 2500 förut med lugwidthen 21 mm där originalviklåset hade 18 mm i änden. Det var ett helvete att hitta 22/18-band
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
22mm Nato! Om vi skall vara helt ärliga så finns det ingen anledning till att använda någon annan bandtyp. ;)
 

Wi

NLA
2-Faktor
På bilden ser du 20mm band på 21mm klocka..störande? Ja…


Men välj NATO i 20mm så ser det bättre ut.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Jag sportar 20mm MOD Nato på mina 19mm luggar, och de sitter kanon. Its all about the brand!
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Jag blir tokig av de där ojämna lugg måtten!
Varför liksom? Det är ju som om en biltillverkare kom på att till deras bilar funkar bara fälgar på 15,5 tum. Galenskap säger jag.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Har 21mm på IWCn och tyckte inte det var särskilt svårt ens för en nybörjare som jag att hitta band. Men jag kanske inte hade så speciella önskemål - "brunt krokodil" är kanske inte det ovanligaste ;)
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
På bilden ser du 20mm band på 21mm klocka..störande? Ja…


Men välj NATO i 20mm så ser det bättre ut.


Nämen sedär, det är ju den ena av de två klockorna jag är väldigt sugen på! Har du provat att trycka på ett 22mm?

Min erfarenhet är att 22mm nato på 21mm klocka blir korvigt..ser inte riktigt bra ut.
På bilden är det 24mm nato på 23mm klocka.



Ser nu att det var du som lade upp även denna bild... Det ser väl inte så illa ut? Visst, inte sitter det helt perfekt vid det vänstra bandhornet, men det är så små marginaler så att jag inte tror att jag hade stört mig på det.
 

Guinness

Cartier
Har läst att det går att sandpappra ner banden 1 mm om man väljer 22 mm till 21 mm luggar. Bör väl dock användas med viss försiktighet för bästa resultat.
 
Topp