• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

21 mm luggbredd (heter det så?) ovanligt?

Frosse

Cartier
Kikar på en Certina DS1 Day-date och ser att den sportar 21 mm mellan luggarna, är det en ovanlig storlek? Känns som de flesta är 20 eller 22...Man vill ju kunna köpa lite andra band till klockan...

Edit:Nu gick det lite fort här och titeln blev inte som den skulle :)
 

Wi

NLA
2-Faktor
Jävla certina med deras egna mått..
standarden är 20, 22mm osv..Till min Ds Podium square använder jag 22mm, när luggbreden är på 23mm. Ser helt okej ut, kan posta en bild senare
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Har en DS 1 day-date, både läder och nato brukar jag köra 20 eller 22, milimetern som blir över/pressas märks inte alls. Kan fixa några bilder ikväll om du vill.
 

TomasBc

Dirty rotten scoundrel
2-Faktor
En kompis filade ett mesh för en Certina DS action - blev fan inte speciellt bra alltså.. Försök hitta ett 21mm mesh om det är möjligt i första hand.
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Som lovat, lite bilder! Sett rakt uppifrån så ser man milimetern som saknas, men absolut inget som stör mig, eller tänker på.
20 mm läder.
XUzInNE.jpg

20 mm Nato

22 mm Nato

 

watchowner

Cartier
Jag har min Orient Bambino på armen nu och den är 21mm lugs.
Lite opraktiskt men funkar med 22mm Nato och ibland även 20mm Nato
beroende på tillverkare.
 

Optimisten

Cartier
Kikar på en Certina DS1 Day-date och ser att den sportar 21 mm mellan luggarna, är det en ovanlig storlek? Känns som de flesta är 20 eller 22...Man vill ju kunna köpa lite andra band till klockan...

Edit:Nu gick det lite fort här och titeln blev inte som den skulle :)

Det heter lug width på engelska tror jag. På svenska tror jag det heter bandhornsbredd eller bandhornsavstånd.

Det går att klämma i 1 mm för stora gummiarmband. Ibland kan man värma lätt på sidan av armband för att krympa dem.

Att sätta i 1 mm för små armband är fult. Men man kan försöka väta och kavla ut lädret bredare....

Det finns en hel del uddaalterntiv.

http://www.uhrenarmband-versand.de/Uhrenbandversand-h522-Ungerade-Stegbreiten.html
 

NDJD

Cartier
2-Faktor
Jag körde ett 20 mm Hirschläder ett tag på min IWC 3717 som mäter 21 mm mellan bandhornen. För mig var det ett irritationsmomemt att det inte satt perfekt så jag bytte tillbaka till original ganska snabbt...
 
Jag körde ett 20 mm Hirschläder ett tag på min IWC 3717 som mäter 21 mm mellan bandhornen. För mig var det ett irritationsmomemt att det inte satt perfekt så jag bytte tillbaka till original ganska snabbt...
Ja det är skitfult. Och att köra för stort är som att simulera amerikansk eller tysk badstrand, inte snyggt. Köp läget, köp rätt storlek.
Här kan du knappa in alla parametrar och hitta något:
http://www.watch-band-center.com/watchstrap-h1215-ALL-WATCH-STRAPS.html
 
Topp