• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

25 år = Paketöppning!!

nissehult

Patek
2-Faktor
Grattis, den är väldigt snygg den där. Jag tvekade mellan den och 3750.50, men valde 3750.50 till slut ändå på grund av att den kommer på länk. Jag tycker inte riktigt att FOIS och frankenlänken passar ihop. På läder är den fantastisk dock.
 

Ingenjören

Panerai
2-Faktor
Länk alla dar i veckan! Provar läder då och då för att det är snyggt men jag får inte rätta "känslan". Grattis x2!!!!!
 

Wemb

Cartier
Stort grattis till en riktigt fin klocka!

Ang. länken så tycker jag gott att du kan vänta.
Få klockor gör sig så snygga på läder som Speedy!
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Grattis! Speedmaster ska aldrig ha länk. Samma gäller alla kronografer i stort sett. (imo)
 

Watchout

Omega
Tack så mycket för alla gratulationer och glada tillrop, fan vilket trevligt forum detta är :)
Får nog komplettera med lite olika straps och ev en länk så jag inte sliter ut det fantastiska originalbandet (men ett tag får det sitta på iaf) :)

Mina klasskompisar har på sin höjd lite avundsjukt muttrat, snygg vad kostar den :(

Dock var det en trevlig kille på tåget nu mot Lund med en rolex 16610 som nickade uppmuntrande mot min handled, det var kul :)
Kanske en KS? :)
 

WatchIT

Panerai
Grattis x2! Riktigt snygg och klart du ska ha en länk att alternera med. Blir ju som 2 olika klockor då :) läder höst och vinter och länk vår och sommar....
 
Då var det äntligen dags, min första riktiga klocka är inhandlad.:) Har länge hängt här på forumet och intresset har verkligen tagit fart. Har dock känt att jag inte haft något att bidra med så har hållit mig i bakgrunden men nu jäklar!;)

Men vad skulle man då välja?! :nailbiting:
Förhoppningen är att det ska vara en keeper då jag köper den till mig själv i 25årspresent. Detta satte ribban högt då det måste vara en klassiker man inte tröttnar på i första taget.
Jag älskar klockor med historia och därför hamnade en Rolex Explorer högt på "vill ha listan" och jag scannade forumet efter alla som var till salu. Trots en del fina erbjudanden blev det ingen affär, kanske var det för att jag hela tiden hade en annan jäkligt stark kandidat i bakhuvudet. Så när en dök upp till salu högg jag och affären var ett faktum.

Verkligen en fantastisk känsla, köpet, förväntan, paketöppning samt att sedan få bära den varje dag, och givetvis vill jag dela den upplevelsen med er :)

Så vad blev det då?
Jo det blev en modell som ibland dyker upp i diskussioner på forumet men som absolut inte fått den uppmärksamhet den förtjänar (iaf enl mig;)) Det är som sagt en klassisk modell med berömda bröder och anrika förfäder.

Paketet kom en solig dag!

IMG_4724.JPG



Fram med filékniven!

IMG_4725.JPG



Vafaaan det är ju tomt....?!

IMG_4726.JPG



Hehe nejdå, oroa er inte det fanns en låda!

IMG_4727.JPG


Gissat vilken modell vi talar om än...?


Men vad är detta.. ska inte omegas boxar vara röda?

svart.jpg


Nej, inte till denna lilla pärla, låt mig presentera.....

FOIS.png


Min Omega Speedmaster FOIS!!!

Wristshot!!
IMG_4734.JPG



För att göra inlägget lite mer intressant tänkte jag dra lite fakta om modellen.

Modellen är inspirerad av speedmasterns urfader, nämligen den CK2998 astronauten Wally Schirra bar i rymden 1962.

FEATURES
Chronograph, Numbered edition, Small seconds, Tachymeter

TECHNICAL DATA
Crystal Scratch-resistant sapphire crystal with anti-reflective treatment inside
Case Steel
Dial Black
Water resistance 5 bar (50 metres / 167 feet)
Size Case Diameter: 39.7 mm

På plussidan+++++++++
Straight lugs = riktigt snyggt
Alpha visare = riktigt snyggt
Tavlan har Applied Logo och saknar ordet professional på tavlan = Riktigt snyggt
Avsaknad av kronskydd och symetrisk boett gör den något mindre än Speedy Pro.
På det hela är det designen som är + den är sååå snygg och mina mobilbilder gör den inte rättvisa!

På "minussidan"
Pricken sitter inte över 90° i tachymetern som den gör på originalet.
Två olika sorters subdialvisare, chronografvisarna är pointers alá professional och sekundvisaren är i alphastil.
Safirglas istället för Hesalit, tycker dock det bidrar till en mer clean och dressad look på klockan (in a good way)
19mm mellan bandhornen= något opraktiskt.
Lite tjock, skulle personligen ev föredragit en något enklare baksida för att spara någon mm på höjden.
Kommer ej på Länk (men ett jäkligt snyggt läder), kan dock även bäras på en 1125-länk med 617 endlinks.
Jag tycker dock att den på det stora hela är mycket lik den CK 2998 som den baserats på och då denna är en av de vackraste klockor som någonsin skapats (imho) så är det en riktig skönhet.
Jag tycker också det är viktigt att det inte är en kopia av sin föregångare och de små detaljer som skiljer dem åt är roliga och intressanta att diskutera med likasinnade.

Här kommer lite bilder lånade från internet!
Tack för titten och kommentera gärna!:)

120310_IMG_4695.jpg



120310_IMG_4698omega.jpg



foiiis.png

Vad tycker ni om den på länk? bör man komplettera med en?
Jäkligt fin klocka! Stort grattis!
 
Topp