• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

250 spänn för att dra åt en skruv

TLåbbman

Omega
Är skruen inskruvad nu eller? Vem gjorde det i så fall och vad kostade det? :)

Hah nä jag viker inte för trycket! Tänker inte pynta 250 surt förvärvade spänn för det. Får väl gå och leta upp var fan man köper micromejslar i detta land, eller om jag kan fixa det på annat MacGuyver-vis. Tills dess sitter den löst och historien fortsätter.

p.s. någon särskild anledning till att du har toshiro mifune som avatar?
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Hah nä jag viker inte för trycket! Tänker inte pynta 250 surt förvärvade spänn för det. Får väl gå och leta upp var fan man köper micromejslar i detta land, eller om jag kan fixa det på annat MacGuyver-vis. Tills dess sitter den löst och historien fortsätter.

p.s. någon särskild anledning till att du har toshiro mifune som avatar?
https://www.kjell.com/se/sortiment/...ar-mejselset/elektronikmejslar-12-pack-p40486

Dessa kör jag med och de funkar utmärkt till att korta länkar och dylikt :)
 

TLåbbman

Omega
https://www.kjell.com/se/sortiment/...ar-mejselset/elektronikmejslar-12-pack-p40486

Dessa kör jag med och de funkar utmärkt till att korta länkar och dylikt :)

Perfekt. Köp! Snåljåpen sparar hundra kronor. Låst tråden nu för helvete, Denke!

som sagt äger jag redan micromejslar men befinner mig längre tid utomlands. klart jag vet att de har det på classe men vartfan de har det i detta land vetifan.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
som sagt äger jag redan micromejslar men befinner mig längre tid utomlands. klart jag vet att de har det på classe men vartfan de har det i detta land vetifan.
Gå tbka till ad, betala 250kr och dricksa 50kr! Sen kan du glida in i denna tråd och var kung för evigt:D
Klart värt! Lägg upp en bild på kvittot så lovar jag att sätta in lika mycket till barncancerfonden.
 

UncleBear

Panerai
Ledsen men,
image.jpeg

Over and out,
Ten four...
 

Kugghjul

Panerai
och jag menar då som rolexkund att rolex har intresse av att jag får bra bemötande globalt för att fortsatt vara rolexkund. Inte att jag får dålig service för att jag statistiskt sett inte bor i närheten (vilket jag nu förvisso gör, och har t.o.m. köpt en rolex hos AD (dock inte denna) i landet, varför man nu som turist skulle vara mindre sannolik att köpa en rolex?)
Du är en turist som går in i butiken och tydligt berättar att du vill ha en skruv iskruvad. Självklart finns det kunder som skulle se (eller av en säljare kan fås att se) en lös skruv som en anledning att köpa en ny klocka, men de är nog ganska få.

Jag tror du är lite fast i bilbransch-paradigmet. De flesta som köper lyxklockor köper en enda klocka och behåller sedan den i säg 20 år. Det är inte som (tjänste)bil där man byter vart 1-5 år. Möjligheten att få en återkommande kund är rätt liten, såvida man inte tänker på eftermarknaden / service, men då gäller det ju att lära kunderna att allt inte är gratis...


För övrigt betyder inte att man överlever att man har en optimal strategi. Det betyder bara att man har en tillräckligt bra för att inte gå i konkurs. Det betyder inte att den inte kan förbättras, ens om man är bäst i världen kan man bli bättre.

Nä att rolex som helhet har en suboptimal strategi som inte bryr sig om helhetsupplevelsen och inkonsekvent bemötande beroende på AD. Men jag kanske överskattar rolex och den position på marknaden de vill vara.
Det vi vet om butikerna är ju att de som sämst överlever, hur bra det går därutöver vet vi ju inte. Men om man påstår att de har en suboptimal strategi tycker jag att man också åläggs bevisbördan. Du överskattar hur många som köper en andra Rolex, och du överskattar vikten av kundvård efter initialt första köp.


Givet att det jobbar 1 person i butiken. Nu jobbade det flera personer i butiken och butiken var i övrigt helt tom. Den statistiska sannolikheten för att någon alternativkostnad skulle drabbat dem är mycket liten och bör vägas mot vad alternativkostnaden är för dem att inte ge potentiella kunder som bevisligen redan äger en rolex bra service. Om jag får för mig att köpa en till klocka i landet lär det inte bli denna AD iaf. Istället fortsatte de bara rulla sina tummar, till lika hög timlön.
Som jag har berättat så är det chansen att ge eventuella kunder som kommer in i butiken ett perfekt mottagande de skulle välja bort om de hjälpte dig. Läs om mitt tidigare inlägg.

Att du redan äger en Rolex kan göra dig mindre intressant i deras ögon, sannolikheten att du köper en ny hos dem kan bedömas som lägre.


Ja jag hade nöjt mig med att få låna en skruvmejsel om det var så och förväntade mig ingen halvtimmesservice.
Ja, men då får du ju inte din klocka fixad på ett sätt som kan anses som premium. Du får en fulfix inte värdig en Rolex. Detta tycker jag inte matchar ditt krav på hur du tycker Rolex-AD:s skall uppföra sig.

Dessutom, se upp för Rolex
http://www.dailymail.co.uk/news/article-3473353/Ebay-advert-cursed-Rolex.html
 

Admm

KS Explorers Club
Märkligt, när jag hade repat mitt plexi-glas på min tidigare datejust gick jag in hos nymans ur och frågade vad det skulle kosta att fixa, den trevliga damen sa att hon skulle kontrollera och kom tillbaka och hade slipat bort repan i plexi-glaset. Oerhört trevligt av dem... Så 250kr för en skruv kan väl låta lite väl mycket i mitt tycke.
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Märkligt, när jag hade repat mitt plexi-glas på min tidigare datejust gick jag in hos nymans ur och frågade vad det skulle kosta att fixa, den trevliga damen sa att hon skulle kontrollera och kom tillbaka och hade slipat bort repan i plexi-glaset. Oerhört trevligt av dem...
Nymans måste vara på väg mot konkurs! ;)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Märkligt, när jag hade repat mitt plexi-glas på min tidigare datejust gick jag in hos nymans ur och frågade vad det skulle kosta att fixa, den trevliga damen sa att hon skulle kontrollera och kom tillbaka och hade slipat bort repan i plexi-glaset. Oerhört trevligt av dem... Så 250kr för en skruv kan väl låta lite väl mycket i mitt tycke.
...men du gav nog Nymans intrycket av att du skulle kunna vara en kund som kommer tillbaka. Lät värt att lägga några minuter obetalt arbete på.
 

TLåbbman

Omega
Nymans måste vara på väg mot konkurs! ;)

Japp @Kugghjul borde lära Nymans att alternativkostnaden för en sådan operation säkerligen är på närmare femhundra spänn, med avseende på den teoretiska statistiska sannolikheten för att en annan kund inte får ett optimalt bemötande sekunden han kommer in (helt baserat på teorier och siffror tagna ur luften), givet faktumet att personen redan hade en rolex vilket enligt samma teori och statistiskt minskar sannolikheten att han någonsin kommer tillbaks som kund. ;) Att nymans behandlar kunder på detta vis kommer leda dem i fördärvet!
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Så här ligger det till (har jag hört).

När kunden (objektet) står i slussen hos en Rolex AD så sätter en scanner igång, scannern arbetar snabbt från anus till hjärna i en frekvens på 800 MHz.

Upptäcker scannern ingen större skillnad mellan startpunkt (anus) och slutpunkt (hjärna) på objektet så meddelas säljarna samt verkstan att debitera objektet den högsta möjliga kostnad för enklare arbeten.

Om det däremot råder en tydlig skillnad på start och slutpunkt skall ingen debitering utgå på ovan nämnda arbete.

Sant eller inte det är upp till var och en att bedöma.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Häromdagen kom tant "Gun" (hittepånamn", okänd kund) in i butiken. Hon hade råkan knöka till säkerhetsåttan på sitt Cartierarmband. Vi hade ett trevligt snack om när hon jobbade extra i guldsmedsbutik då hon var ung, och jag noterade att hon hade jäkligt snygga smycken, några dura och några billiga. Hon var uppe här och hälsade på sin dotter, visade det sig.
Då vi var klara drog hon upp plånkan ur väskan och undrade vad hon var skyldig. Jag log mitt största leende och sa att det bjuder jag på.

"Anna" (hittepåkund), 20-nånting, med några rappliga silversmycken, välkädd och trevlig, eller "Emma", helt smyckelös men med ett enda extremdyrt smycke skulle kanske få betala, särskilt om det var mycket folk i butiken.
Eller nä, jag är för snäll, skulle nog bjuda på det också, men om någon av dem skull få betala så är det absolut inte Gun.
Sån't är livet...
 
Så här ligger det till (har jag hört).

När kunden (objektet) står i slussen hos en Rolex AD så sätter en scanner igång, scannern arbetar snabbt från anus till hjärna i en frekvens på 800 MHz.

Upptäcker scannern ingen större skillnad mellan startpunkt (anus) och slutpunkt (hjärna) på objektet så meddelas säljarna samt verkstan att debitera objektet den högsta möjliga kostnad för enklare arbeten.

Om det däremot råder en tydlig skillnad på start och slutpunkt skall ingen debitering utgå på ovan nämnda arbete.

Sant eller inte det är upp till var och en att bedöma.
Anusscanning? Den här tråden är som livet: Allt kan inkluderas.
 

noeLLY

Cartier
Japp @Kugghjul borde lära Nymans att alternativkostnaden för en sådan operation säkerligen är på närmare femhundra spänn, med avseende på den teoretiska statistiska sannolikheten för att en annan kund inte får ett optimalt bemötande sekunden han kommer in (helt baserat på teorier och siffror tagna ur luften), givet faktumet att personen redan hade en rolex vilket enligt samma teori och statistiskt minskar sannolikheten att han någonsin kommer tillbaks som kund. ;) Att nymans behandlar kunder på detta vis kommer leda dem i fördärvet!
Du tror/tycker alla med repa i plexi får det kostnadsfritt då eller vad menar du?
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Japp @Kugghjul borde lära Nymans att alternativkostnaden för en sådan operation säkerligen är på närmare femhundra spänn, med avseende på den teoretiska statistiska sannolikheten för att en annan kund inte får ett optimalt bemötande sekunden han kommer in (helt baserat på teorier och siffror tagna ur luften), givet faktumet att personen redan hade en rolex vilket enligt samma teori och statistiskt minskar sannolikheten att han någonsin kommer tillbaks som kund. ;) Att nymans behandlar kunder på detta vis kommer leda dem i fördärvet!

Neeeeeeeeeej...varför kunde du inte låta bli att skriva så att tråden fick singla ner dit där den hör hemma, i glömska :) Well well, jag bidrar väl till att den får leva sitt liv i rampljuset en liten stund till.

Det är utomordentligt ironiskt att du av alla raljerar över att @Kugghjul slänger sig med teorier och siffror tagna ur luften, när hela din resonemang baseras på resonemang som saknar fakta. Om du inte håller med så kan du väl snälla ge mig en enda siffra som styrker dina påståenden???

Förresten så är jag helt övertygad om att du är i en rungande minoritet gällande åsikten att Rolex ska instruera sina AD:s att utförda nämnda serviceåtgärder utan kostnad för kunden. Varför? Jo, eftersom varken Rolex eller AD vill ha ett försämrat resultat, så kommer kostnaden för alla "gratisjobb" att vara tvunget att tas igen någon annanstans. Om det blir AD som måste ta höjd för ökade kostnader så lär exempelvis pris för service att stiga och benägenheten att lämna rabatter vid försäljning kommer att svalna. Blir det Rolex själva som står för det, dvs att AD skickar räkning, så kommer listpriset för klockan att bli högre. Konsekvensen att det kommer kosta kunden mer vid nyköp har du ju själv medgett, se citat nedan.

En annan AD jag var på fick jag en hel rolexkatalog gratis, kostade dem sannolikt mer än den tid det tar att skriva i en skruv. Poängen är att detta ska ingå i nypriset om man säger så. Precis som andra kostnader som rolex har för varumärkesbyggande som PR, sponsring osv.

Gratis... you keep using that word but I don't think you know what it means. Det är skillnad på gratis och om det är inprisat i produkten.


Jag tror inte många kunder är speciellt sugna på högre priser än vad som redan är på grund av att ett fåtal personer blir kränkta av konsekvensen för deras egen snålhet. Ja, jag har läst att du har mejslar hemma och att du tydligen befinner dig någonstans där skruvmejslar inte finns att köpa. Det skulle vara intressant att veta i vilket land du befinner dig? För mig låter det mer som en efterhandskonstruktion.

Sen vet jag redan vad du kommer att svara. Du påstår att Rolex kommer att sälja båtlaster mer med klockor eftersom de kommer att få så otroligt bra rykte av den generösa kundservicen. Där om något har du en teori helt tagen ur luften.

Note to self: Sluta att svara i den här tråden från och med nu oavsett hur mycket det kliar i fingrarna.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Du anar inte hur många kunder det är som faktiskt förväntar sig att man ska "bara hjälpa till att slå i ett styrlager" på deras pissiga jävla canyon-mtb eller vad det nu kan vara.
Ett sånt lagerverktyg kostar typ 5 lax, köp ett själv om du inte vill betala för dig.
Jag förstår verkligen inte problemet med att betala för kompetens, om du nu går till en butik för att få hjälp med ett problem som du uppenbarligen inte kan lösa själv, vad är då problemet med att betala för sig?
Har absolut inga problem med att folk handlar på internet, eller jo, det har jag egentligen, men jag har inga problem att hjälpa dem om de beter sig trevligt och inte förväntar sig att saker är gratis. Om du köper en S-Works för 100000 av mig så kan jag definitivt hjälpa dig att skruva av dina pedaler gratis när du ska till grancan och cykla, men jag tänker inte göra det gratis på din skräpiga white du köpt på XXL.
Nu blir det lite OT.
Behövde köpa mig ett par vadderade cykelbyxor. Eftersom jag bor rätt nära XXL for jag dit först. Omedelbums jag kom in i cykelavdelningen blev jag "påhoppad" av en säljare som var intresserad av mitt ärende. Han både tog sig tid att lyssna till mitt behov, och låta mig utbildas i cykelbyxornas värld. Jag var helt i inställd på att inte köpa byxor med hängslen, utan korta byxor utan hängslen. Dock fick jag lära mig att det var helt klart att föredra med hängslen eftersom de andra tenderar att åka ner. Vidare fick jag lära mig om densiteten i paddingen. Slutligen rekommenderade han mig två par brallor i det högre prisspannet då de höll en klart bättre kvalitetsnivå. Det hela slutade med att jag gick därifrån med ett par brallor av märket Craft för ett pris av 999:-.
Väl ute ur butiken kom jag på att det finns en annan butik, helt inriktad på cyklar inte långt därifrån, där en av våra forummedlemmar faktiskt jobbar. Jag åkte dit också för att kolla läget, trots att jag redan köpt mina brallor. Lustigt nog var nämnda forummedlem den som också var den jag mötte i butiken. Han var förvisso lätt upptagen med en annan kund, inte helt upptagen, men ändå med visst fokus på denne.
Jag frågade kort om cykelbyxor och blev hänvisad till ett ställ med billiga brallor utan hängslen. Inte ett ord mer, tips eller annat. Bara en pekning i rätt riktning. Eftersom jag precis gått en kursi cykelbrallornas värld gjorde jag snabbt bedömningen att detta inte var nåt för mig. Letade på egen hand vidare bland utbudet och hittade "lillebror" till den byxa jag redan köpt. För 1299:- om jag inte missminner mig. Köpte jag nåt där? Nope.
Sensmoral: Ja, vad är min poäng egentligen? Tja. I inlägget som jag citerade kan man läsa ut att @Apansson dissar XXL (och kanske deras produkter). Men vad är mervärdet att handla i den "fina" butiken när "köpupplevelsen" uppfattas på det här sättet? Om inte servicen är som man förväntar sig, varför ska man då gynna "premiumbutikerna"? Kundvården känns inte alltid bättre där. Och där kommer kanske kopplingen till denna tråd.
 
Senast ändrad:

Apansson

Torpare
Nu blir det lite OT.
Behövde köpa mig ett par vadderade cykelbyxor. Eftersom jag bor rätt nära XXL for jag dit först. Omedelbums jag kom in i cykelavdelningen blev jag "påhoppad" av en säljare som var intresserad av mitt ärende. Han både tog sig tid att lyssna till mitt behov, och låta mig utbildas i cykelbyxornas värld. Jag var helt i inställd på att inte köpa byxor med hängslen, utan korta byxor utan hängslen. Dock fick jag lära mig att det var helt klart att föredra med hängslen eftersom de andra tenderar att åka ner. Vidare fick jag lära mig om densiteten i paddingen. Slutligen rekommenderade han mig två par brallor i det högre prisspannet då de höll en klart bättre kvalitetsnivå. Det hela slutade med att jag gick därifrån med ett par brallor av märket Craft för ett pris av 999:-.
Väl ute ur butiken kom jag på att det finns en annan butik, helt inriktad på cyklar inte långt därifrån, där en av våra forummedlemmar faktiskt jobbar. Jag åkte dit också för att kolla läget, trots att jag redan köpt mina brallor. Lustigt nog var nämnda forummedlem den som också var den jag mötte i butiken. Han var förvisso lätt upptagen med en annan kund, inte helt upptagen, men ändå med visst fokus på denne.
Jag frågade kort om cykelbyxor och blev hänvisad till ett ställ med billiga brallor utan hängslen. Inte ett ord mer, tips eller annat. Bara en pekning i rätt riktning. Eftersom jag precis gått en kursi cykelbrallornas värld gjorde jag snabbt bedömningen att detta inte var nåt för mig. Letade på egen hand vidare bland utbudet och hittade "lillebror" till den byxa jag redan köpt. För 1299:- om jag inte missminner mig. Köpte jag nåt där? Nope.
Sensmoral: Ja, vad är min poäng egentligen? Tja. I inlägget som jag citerade kan man läsa ut att @Apansson dissar XXL (och kanske deras produkter). Men vad är mervärdet att handla i den "fina" butiken när "köpupplevelsen" uppfattas på det här sättet? Om inte servicen är som man förväntar sig, varför ska man då gynna "premiumbutikerna"? Kundvården känns inte alltid bättre där. Och där kommer kanske kopplingen till denna tråd.
PMa mig om det var Cykloteket! Vill följa upp sånt!
 
Topp