• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

250 spänn för att dra åt en skruv

Nicbex

Audemars
2-Faktor
det beror på konstruktionen, påförs moment på den loctiteade skruven när man bär klockan ja/nej?
Men nu får du ju sluta, du menar alltså att under den timmen som klockanvändaren använder klockan så agerar loctite smörjmedel och skruvar ut skruven? Och då givetvis att loctite inte kan stelna för att det möjligen sker någon microrörelse i närheten under tiden.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Omegas konstruktion är imo. urusel. Extremt små skruvar på vardera sida som oftast sitter som f*n med loctite. Tacka vet jag Rolex konstruktion som är otroligt enkel att hantera.
 

Kugghjul

Panerai
Omegas konstruktion är imo. urusel. Extremt små skruvar på vardera sida som oftast sitter som f*n med loctite. Tacka vet jag Rolex konstruktion som är otroligt enkel att hantera.
Man skall inte ta för mycket loctite... Sen' är väl skruvhuvudets diameter ungefär samma, även om omegas är kortare.
 
Jaha hörni, det här tog ju skruv!

Jag tänker att Rolex har all rätt att ta betalt för sina tjänster.
Samtidigt har konsumenten har all rätt att förvänta sig att en säljare står bakom sin produkt o rättar till små fel.

Jag tror vi måste uppleva lite mindre bra service då o då för att uppskatta den bra.

Personligen hade jag övervägt om jag orkade gå nån annan stans o få det ordentligt fixat, med torktider, moment o allt.. Eller betalt, en mot klockans värde förhållandevis lite summa, för att min dyrgrip inte skulle ramla av nån stans i storstadsdjungeln.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har du kollat i diagrammet? Loctiten ger ingenting direkt. Då sitter skruven enbart via momentet, och gissningsvis då sämre pga loctiten som ger smörjande effekt.

Vill man att det skall sitta ordentligt väntar man 2 timmar eller mer med att använda klockan.
2 timmar... :D
2min kanske, max. Använt loctite någongång? Det stelnar ju direkt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
en skruv i min presidentlänk på nya klockan satt lite illa, drog sån blå gänglåsning från cykelaffärn i skruven, rolex gängor är ju också bara ett antal varv, men nu sitter den som fan. gjorde den på direkten. :D
Klart den gjorde, det är ju typ svagt superlimm.
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Jag vet själv när jag jobbade i en telefonbutik och det kom in "kunder" som ville ha hjälp med deras produkter trots att de inte var köpta av varken mig eller i vår butik. Jag jobbade på 100% provisionsbaserad lön så jag sa oftast nej då den tiden kostar mig pengar och vi kunde inte heller ta betalt för det.
Det är lite tråkigt att betala 250kr men jag förstår samtidigt butiken/säljaren.
 

Tapiren

Cartier
Rolex skiter fullständigt i det.
@David skriver precis som det är.

Förväntar man sig att en bilmekaniker kan dra åt bultarna på alla hjul gratis för att bilen är en månad gammal?
Det hade jag absolut gjort, kanske inte alla hjul men om jag efter en månad med min nya premiumbil på en resa upptäckte att en eller två hjulbultar satt löst hade jag absolut räknat med att de drogs åt kostnadsfritt. Hade jag gjort en grej av det? Antagligen inte, men jag hade nog tyckt att det var lite snålt om det var ett varumärke som utgav sig för att vara lite extra.

Jag ser det som en del i konceptet med en premiumprodukt.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Man skall inte ta för mycket loctite... Sen' är väl skruvhuvudets diameter ungefär samma, även om omegas är kortare.
Nu menar jag alltså från fabrik.

I Rolex länk är stift och skruv samma, vilket gör det otroligt mycket enklare att "länka om" eller öppna länken för t.ex. byte av armband.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
en skruv i min presidentlänk på nya klockan satt lite illa, drog sån blå gänglåsning från cykelaffärn i skruven, rolex gängor är ju också bara ett antal varv, men nu sitter den som fan. gjorde den på direkten. :D
Du använde väl inte klockan direkt efter? Isåfall har ditt Loctite blivit olja så räkna med att den kommer att skruva ur sig själv nu :eek:
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
vetjagväl.


varfördet? tyckerintejag
Om du anser att tre moment är enklare än ett så varsågod, du får föredra Omegas lösning :)

Rolex: Skruva loss stiftet.
Omega: Skruva loss skruv 1, skruva loss skruv 2, tryck ut stiftet (dessutom med annat verktyg eftersom den vanligtvis inte glider ut av sig själv och sitter för långt in för att nå med fingrarna).
 
Fick skitbra service av Bergströms i Gbg gällande länkförkortning. Ena dagen var jag där för att få länken kortad, blev dock för kort vilket jag märkte senare under dagen.. Så jag gick dit igen dagen efter för att få den justerad igen.. Bägge gångerna utan att behöva pröjsa någonting och det är klart man gick därifrån med ett leende på läpparna :)

Klockan ifråga var ej köpt utav dom om det nu spelar någon roll :) Förväntade mig dock att få betala så överraskningen var såklart av positiv sort!
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Hade problem med länken på en TAG Heuer för ett par år sedan och befann mig på Kanarieholmarna. Shoppade i någon av städerna och hittade ett varuhus där de sålde TAG. Frågade om de kunde hjälpa mig och blev guidad högst upp i huset där urmakaren satt. Han fixade till länken och bara skakade på huvudet när jag frågade vad det kostade.

Klart AD:n för Rolex skulle ha skruvat i skruven gratis. De är ju "ambassadörer" för märket.
 
D

Deleted member 1154

Guest
För nån är 250kr mycket för nån är 250kr lite
men detta handlar inte om dig utan om urmakaren/företaget, och om han vill ha mindre lön eller ens finnas kvar och vips så har du ingen bra urmakare att gå till...

För mig kan 250kr vara ganska mycket men för bra service är jag villig att betala även om det bara tar 1 min, dessutom unnar jag en bra urmakare betalt, däremot vill jag inte betala för ett uselt jobb det är en annan sak, men då går jag också till en annan...

Det är bara fjanterier att vissa yrken är mindre värda... Ingen skulle väl säga till bagaren på konditoriet, du har ju ändå 100 bullar på plåten kan inte jag "få" en gratis... den kostar ju bara 15kr

sen är det väl "kul" att få nåt gratis och man kanske blir glad kund och återkommer och som sagts är klockan handlad där är det en annan femma...
 
Senast redigerad av en moderator:

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Fick skitbra service av Bergströms i Gbg gällande länkförkortning. Ena dagen var jag där för att få länken kortad, blev dock för kort vilket jag märkte senare under dagen.. Så jag gick dit igen dagen efter för att få den justerad igen.. Bägge gångerna utan att behöva pröjsa någonting och det är klart man gick därifrån med ett leende på läpparna :)

Klockan ifråga var ej köpt utav dom om det nu spelar någon roll :) Förväntade mig dock att få betala så överraskningen var såklart av positiv sort!
Samma erfarenhet här. Har fått hjälp med länkförkortning två gånger utan att behöva betala för klockor som ej är köpta där.
 

M.U

Rolex
Jaha hörni, det här tog ju skruv!

Jag tänker att Rolex har all rätt att ta betalt för sina tjänster.
Samtidigt har konsumenten har all rätt att förvänta sig att en säljare står bakom sin produkt o rättar till små fel.

Jag tror vi måste uppleva lite mindre bra service då o då för att uppskatta den bra.

Personligen hade jag övervägt om jag orkade gå nån annan stans o få det ordentligt fixat, med torktider, moment o allt.. Eller betalt, en mot klockans värde förhållandevis lite summa, för att min dyrgrip inte skulle ramla av nån stans i storstadsdjungeln.
Men nu är det ju inte rolex som tar betalt för en tjänst utan det är AD. Tror ju knappast AD fakturerar rolex för att de skruvar åt en skruv..
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag kan förstå båda parter.
Klart att butiken inte tycker det är kul om det knallar in massa folk hela tiden och ber om plånböcker, länkkortning, bandbyte, trycktest mm och förutsätter att det ska vara gratis.

Samtidigt känns det ju som kund löjligt att behöva betala 250kr för att få en skruv iskruvad.

Som butik ska man kanske ställa sig frågan vilken ansträngning som är värd att kunden lämnar butiken nöjd. Är det värt butiken den tid det tar att skruva i skruven? Min gissning är att det är det, alternativet lär vara att kunden går ifrån butiken med dålig eftersmak, något som troligtvis kostar butiken mer än 250kr.

Så, har butiken rätt att ta betalt? Givetvis.
Är det värt det? Troligtvis inte.
 

Apansson

Torpare
Jag kan förstå båda parter.
Klart att butiken inte tycker det är kul om det knallar in massa folk hela tiden och ber om plånböcker, länkkortning, bandbyte, trycktest mm och förutsätter att det ska vara gratis.

Samtidigt känns det ju som kund löjligt att behöva betala 250kr för att få en skruv iskruvad.

Som butik ska man kanske ställa sig frågan vilken ansträngning som är värd att kunden lämnar butiken nöjd. Är det värt butiken den tid det tar att skruva i skruven? Min gissning är att det är det, alternativet lär vara att kunden går ifrån butiken med dålig eftersmak, något som troligtvis kostar butiken mer än 250kr.

Så, har butiken rätt att ta betalt? Givetvis.
Är det värt det? Troligtvis inte.
Som sagt, det enkla sättet att resonera i såna här ärenden är att om det är knökfullt i butiken så tar man betalt, är det lugnt tar man inte betalt. Det är snyggast.
 
Topp