• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

250 spänn för att dra åt en skruv

A.J.

Panerai
Lila är en bättre rekommendation, rimligtvis 222.
Kan mycket väl vara så.. huvudsaken är att den är demonterbar och inte för tjock(trögflytande)... kan vara svårt att få den med in i gängan då...;)
Jag har inte borrat in mig i Loctites sortiment av anaerober så gav bara ett exempel på en variant som jag vet är demonterbar och lågviskös..:)
 

Richie

Audemars
2-Faktor
De som tycker att det är dyrt med 250 kr för å få en skruv å dragen kan ju kolla vad en snickare eller rörmokare tar för samma jobb/tid

Känns helt plötsligt väldigt billigt med 250 kr med tanke på att loctite ingår

400-500kr/h + moms
Tror en röris eller snickare hinner skruva in rätt många skruvar på 20-30 min..
 

MissDatejust

Rolex
2-Faktor
Betalar nån 500kr då eller är det bara något de säger? :p

Till mig har Bergströms vid 3 tillfällen sagt att det kostar "vanligtvis 500kr". Dock har jag fått det gratis två gånger och en gång för 250kr när en vän ville ha hjälp. (Länkförkortning). Klockorna var inte köpta hos dom.
Jag tar för givet att någon gjort det, men jag är inte en av dem :)
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Du anar inte hur många kunder det är som faktiskt förväntar sig att man ska "bara hjälpa till att slå i ett styrlager" på deras pissiga jävla canyon-mtb eller vad det nu kan vara.
Ett sånt lagerverktyg kostar typ 5 lax, köp ett själv om du inte vill betala för dig.
Jag förstår verkligen inte problemet med att betala för kompetens, om du nu går till en butik för att få hjälp med ett problem som du uppenbarligen inte kan lösa själv, vad är då problemet med att betala för sig?
Har absolut inga problem med att folk handlar på internet, eller jo, det har jag egentligen, men jag har inga problem att hjälpa dem om de beter sig trevligt och inte förväntar sig att saker är gratis. Om du köper en S-Works för 100000 av mig så kan jag definitivt hjälpa dig att skruva av dina pedaler gratis när du ska till grancan och cykla, men jag tänker inte göra det gratis på din skräpiga white du köpt på XXL.
Jag kommer in med min grymma cykel-på-köpet-Elgiganten-cykel till dig. Förväntar mig gratis premiumservice såklart. :D
 

Cryssarn

Rolex
Helt för djävligt! Precis som bensinstationerna som ENVISAS med att jag skall betala för bensin trots att min Rolls inte är ett år gammal...
(obs ironi!)

Se dock till att fixa det innan du tappar klockan, DET lär bli dyrt! Och det är inte (enbart) moment som saknas, skall det göras korrekt och proffsigt så skall skruven och eventuellt gängorna rengöras, för att sedan fixeras med loctite, som sedan har en viss härdningstid innan du skall belasta det (ha på dig klockan).

Varför inte gå dit du köpte klockan om du vill ha det gjort gratis, om de anpassat armbandet till dig så gjorde de det nämligen inte ordentligt första gången... För de glömde uppenbarligen att fixera skruven med loctite. Enligt min erfarenhet fixerar Rolex alla skruvar med loctite (eller deras egna medel, som har annan färg, tror jag) från fabrik. De som anpassat ditt klockarmband gjorde inte sitt jobb ordentligt...
wow, visste inte det hela med loctite. Nu känner jag mig riktigt jävla grön :p
 

Cryssarn

Rolex
Rolex skiter fullständigt i det.
@David skriver precis som det är.

Förväntar man sig att en bilmekaniker kan dra åt bultarna på alla hjul gratis för att bilen är en månad gammal?
vissa verkstäder säger att du kan/bör komma tillbaka för att efterdra dock. Det brukar dom inte ta betalt för. Men visst, dom verkstäderna kan ju be om kvitto från förra besöket.
 
Senast ändrad:

DB15

Panerai
Pledge Member
Kille från ett annat land + Rolex(AD tänker, han har säkert cash) = Time to make some money!
enkel matte enligt mig......
 

David

Bödeln
Till mig har Bergströms vid 3 tillfällen sagt att det kostar "vanligtvis 500kr". Dock har jag fått det gratis två gånger och en gång för 250kr när en vän ville ha hjälp. (Länkförkortning). Klockorna var inte köpta hos dom.

Har varit på Bergströms i Göteborg med bekant som ville få länkbit bortplockad på klocka som inte inhandlats där, utan att fråga vad det kostade. När nöjd kund tar fram plånboken var svaret "det är lugnt". (Jag har inte köpt något där heller, så det var definitivt inte min förtjänst.)

Jag misstänker att personalen är vältränade i att direkt se vilka som kommer att innebära problem, och exempelvis beskylla butiken för repor som garanterat fanns på klockan innan länkbytet, och att det är dessa som får höra att priset är 500 kr.
 

Urfunktion

Cartier
2-Faktor
Jag tycker inte att 250 kr känns orimligt för det jobbet. Om butiken sedan vill ta betalt eller se det som en investering i en eventull framtida kundrelation är mer än strategisk fråga. Antingen har man en uttalad policy eller så gör man väl en bedömning från fall till fall.
För egen del skruvar jag gärna själv när det gäller t ex justering av länkar. Mest för att jag är extremt petig med hur klockan sitter och gärna prövar mig fram i lugn och ro.
 

TLåbbman

Omega
Naturligtvis, och jag har själv aldrig fått betala för liknande jobb, även om jag förstås varit beredd att göra det. Men nu var ju inte TLåbbman kund, han har inte handlat något i butiken, och det är inte orimligt att anta att han aldrig kommer att besöka butiken igen. Personalen gjorde kanske riskbedömningen att de bara kunde förlora på att göra jobbet gratis.

Vad skulle man förlorat på det? Personalen har sin lön oavsett och inget material hade gått åt. Hade skruven behövt bytas hade jag haft förståelse såklart. Alternativet till att inte hjälpa mig var ju att istället stå och rulla tummarna i en affär utan andra kunder i. Enligt mig har man bara saker att vinna på det, eftersom det skapar ett gott servicerykte. Om man som företag och/eller butik har gott rykte om sig så påverkar det rimligen försäljningen positivt.
 
Topp