• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

3 x 1603/0 på Kaplans...

frere

Audemars
2-Faktor
Funderar på om det börjar bli dags för min första rolex, och vad passar då bättre än en klassisk datejust? Tänker mig 1603 med ljus tavla och jubileelänk. Hittade nyligen en 1601 med en fantastisk tavla (snarlik _jontes fina kameleontgrå) och lekte med tanken på att skaffa den andra ringen senare, men var inte rikigt redo för köp. Framförallt inte för köp av något som inte var perfekt.

De här tre är kanske inte heller perfekta - och de är som synes vita snarare än grå - men icke desto mindre ganska nära det jag söker. Plastglas, stavindex etc. De visas i skrivande stund på kaplans och jag tänkte ta tillfället i akt och fråga er riktiga rävar: Vilken av dessa snarlika klockor skulle du ha valt, och framförallt, varför?

Att det är detaljerna som gör det är ju uppenbart när det handlar om vintage rolex - inte minst när det handlar om en modell som kostar allt från 12 - 22 kkr i snarlikt utförande...

rolle_zpsf9c3fb90.jpg
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Den i mitten helt klart...de övriga två har fått släppa ifrån sig för mycket metall.....
 

Bawkins

Cartier
De snyggaste modellerna när det gäller Datejust i mitt tycke. Snyggt med ljus tavla till stålboett och jubilee-länk.,
Gillar urtavlan på den i mitten! Sen ser den minst polerad ut också.. Den enda nackdelen är väl avsaknaden av box och papper. Men om man inte bryr sig så mycket om det så är det ju bara att tuta och köra! Lycka till! :)
 

_jonte

Patek
Håller med om att klockan i mitten har klart trevligast skick av de tre du visar. Personligen gillar jag dock pie-pan tavlor klart bäst, och då är man begränsad till 1603 med cal 1570 som är utan quick-set. Denna ovan har det nyare cal 3035 med quick-set.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Var själv inne och klämde på dessa djs idag med förhoppning om att någon skulle ha en vit tavla, men nej då, det var silver. Förutom en nyare variant med slät ring som jag inte gick igång på.

Det fanns en annan Dj som jag gillade bättre. En 1603 från 1974 med Sigma tavlan. Den gillade jag bäst. Tyvärr är jag usel på att bedöma boetter.

Den översta DJn tror jag har en aftermarket tavla. Något jag har lärt mig av tidigare Klocksnack trådar.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Mycket vacker klocka som jag också är på gång att försöka skaffa. Är också lite såld på Pie-Pan varianterna
men skulle inte tveka på en rak tavla om rätt klocka dyker upp. På något sätt tycker jag länken på klocka 1 är
lagom sladdrig för att göra affär!
 

frere

Audemars
2-Faktor
Tre vita är nog mindre sannolikt än tre silver, ja... Kaplans foton är lite luriga i ljuset tycker jag.

För min del väger quick-set faktiskt tyngre än den bruten tavla, men visst är det snyggare...
 
Topp