• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

30m WR under vattenkranen?

hemingway1999

Friends of KS
2-Faktor
En snabbkoll: Skulle ni skölja en klocka som har 30m WR under kranen eller är det att utmana ödet alltför mycket?

/Henrik
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
30m = 3ATM = ungefär 3BAR, vilket är ungefär vad man kan få ut ur en kran, så jag hade inte gjort det.
 
  • Like
Reactions: joF

VCalmen

Cartier
3ATM på en skräpig Facit klarade både kraftig stråle under vattenkran och att sänkas ner (med ur och allt) i en ultraljudsrengörare i drygt 10 minuter.

Om du är rädd om klockan: Nej
Om du inte är rädd om klockan: Absolut
 

Norra

Panerai
Brukade skölja min gamla IWC Portofino Chrono under kranen då o då, 30m WR. Grejen är att 30m hos JLC eller t. ex IWC är inte alltid detsamma som hos andra. Enligt IWC kan du bada med en 30m klocka..

edit: IWC använder sig enbart av ATM, så 3 ATM
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Mina Swatch är WR 30m, dessa badar och duschar jag med utan oro. Min gamla Royal Oak har 50m och då den nyligen är servad och provtryckt så tvättar jag den och även duschar med den ibland.
Om din klocka är relativt ny och oöppnad så hade inte jag tvekat.
 

hemingway1999

Friends of KS
2-Faktor
Det är en två år gammal Longines Conquest Heritage. Tänker inte bada med den, men däremot vore det smidigt att då och då kunna skölja av den.

/Henrik
 
Ni måste inse att tryckmätning sker under fantasifulla omständigheter. Trycket ökas mycket långsamt och klockan rör sig inte. Minsta rörelse ökar trycket som klockan utsätts för. Om du t.ex häller vatten på klockan så måste du räkna med att vattnet som träffar klockan utsätter den för ett tryck beroende på flera faktorer (höjd, vikt, trycket det lämnar kranen, osv) vilket enkelt når 3ATM.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
01b25866.jpg


Inga problem att simma med en speedy! Skölja en Longines Conquest Heritage under lite lätt rinnande vatten är inga problem heller...
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Mina Swatch är WR 30m, dessa badar och duschar jag med utan oro. Min gamla Royal Oak har 50m och då den nyligen är servad och provtryckt så tvättar jag den och även duschar med den ibland.
Om din klocka är relativt ny och oöppnad så hade inte jag tvekat.

Jag dök med min Swatch.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Det ska inte var något problem men om det är en klocka du är rädd om så skulle jag avråda. Onödigt att ta risken sedan får du tänka på att om du rör klockan mot vattenstrålen så ökar trycket.
 

POO

Panerai
Ni måste inse att tryckmätning sker under fantasifulla omständigheter. Trycket ökas mycket långsamt och klockan rör sig inte. Minsta rörelse ökar trycket som klockan utsätts för. Om du t.ex häller vatten på klockan så måste du räkna med att vattnet som träffar klockan utsätter den för ett tryck beroende på flera faktorer (höjd, vikt, trycket det lämnar kranen, osv) vilket enkelt når 3ATM.


OK. Jag har mejlat Omega och sagt att de ska sluta påstå att man både kan duscha och bada med deras klockor som tål 3 o 5 ATM.
 

Skeeter

Panerai
Är det så? Har alltid trott följande: 0m=1atm, 10m=2atm, 20m=3atm ?

Så är det om man skulle ange trycket absolut, dvs referens mot vacuum men det är ju ingen vits med det. Generellt gäller det att alla tryck som anges är relativt övertryck I förhållande till omgivningen om man inte specifikt anger att det är absoluttryck. I fallet klockor är referensen normalt atmosfärstryck så 3 ATM motsv 30m
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
OK. Jag har mejlat Omega och sagt att de ska sluta påstå att man både kan duscha och bada med deras klockor som tål 3 o 5 ATM.
Jag skrev som sagt att jag tror det går alldeles utmärkt att dusch eller bada med en 5 ATM speccad klocka, men jag personligen skulle aldrig göra det eller rekommendera det. Risken är inte värt det IMO
 

POO

Panerai
Jag skrev som sagt att jag tror det går alldeles utmärkt att dusch eller bada med en 5 ATM speccad klocka, men jag personligen skulle aldrig göra det eller rekommendera det. Risken är inte värt det IMO

Hela den här debatten är så ologisk så man undrar.
Först, hur gör du den värdering? Vad vet du som Omega inte vet?
Om man nu gör en klocka som är tät till 3atm är det förmodligen tät till mycket mer. Det är förmodligen mycket, mycket svårare att göra en klocka som klarar 3 men inte 5. Förmodligen är siffran som står på klockan ofta en godtycklig en som "passar" klockan. Se tex reklamen för Explorer 1an som krossas helt innan den läcker in vatten. Eller original ploppen där glaset hindrar visarna att snurra vid 1000m eller så.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Hela den här debatten är så ologisk så man undrar.
Först, hur gör du den värdering? Vad vet du som Omega inte vet?
Om man nu gör en klocka som är tät till 3atm är det förmodligen tät till mycket mer. Det är förmodligen mycket, mycket svårare att göra en klocka som klarar 3 men inte 5. Förmodligen är siffran som står på klockan ofta en godtycklig en som "passar" klockan. Se tex reklamen för Explorer 1an som krossas helt innan den läcker in vatten. Eller original ploppen där glaset hindrar visarna att snurra vid 1000m eller så.
Här är en tabell från länken Mw79 postade, och jag har följt den sedan den kom
"Nedan tittar vi på vanligt förekommande märkningar (använd färgfälten som kolumner)
Märkning - Användningsområde - Amärkningar
Water Resistant 3 ATM or 30 m - Vardagsaktiviteter. Regn och skvätt-skyddad. - Ej för badkarsaktiviteter.
Water Resistant 5 ATM or 50 m - Kan användas i badkar.
Water Resistant 10 ATM or 100 m - Kan användas för normal semestersnorkling. - Ej för apparatdykning med tuber. Water Resistant 20 ATM or 200 m - Kan användas där klockan exponeras mycket för vatten. Kan användas för fridykning på mindre djup (ned till 5 meter). - Ej för dykning med tuber.
Diver´s 100 m - Kan användas för dykning med apparat. - Endast andningsluft-dykare.
Diver´s 200 m eller 300 m - Kan användas på större djup. - Kan ej användas med mixade gaser utan bara komprimerad luft.
Diver´s 300+ m for mixed-gas diving - Används med blandade gaser såsom helium-gaser. - Kan användas med andra gaser än vanlig komprimerad luft. "

Sen lägger jag ingen vidare värdering i vilket tryck klockorna ska palla, jag utsätter de ändå inte för mer än lite simning som mest, och om det är vintage eller dålig täthet (under 10 atm) tar jag av mig den när jag duschar. Detta för att jag inte tycker det är värt att förstöra en klocka med en dålig packning eller någon lätt defekt. Jag vill inte lämna ett råd ("bada med den, den är speccad till 5 atm") som slutar med en trasig eller skadad klocka för någon annan
 
Topp