Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

30m WR under vattenkranen?

Diskussion i 'Diskussion' startad av hemingway1999, 12 april 2015.

1. hemingway1999
    Trådstartare

hemingway1999 Friends of KS

En snabbkoll: Skulle ni skölja en klocka som har 30m WR under kranen eller är det att utmana ödet alltför mycket?

/Henrik

2. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    30m = 3ATM = ungefär 3BAR, vilket är ungefär vad man kan få ut ur en kran, så jag hade inte gjort det.

joF gillar detta.
  3. Pelarn65

Pelarn65 Friends of KS

Nej, skulle inte skölja direkt under kranen.

4. hemingway1999
    Trådstartare

OK, tack för snabba svar! Jag låter bli...

/Henrik

5. VCalmen

VCalmen Friends of KS

3ATM på en skräpig Facit klarade både kraftig stråle under vattenkran och att sänkas ner (med ur och allt) i en ultraljudsrengörare i drygt 10 minuter.

Om du är rädd om klockan: Nej
    Om du inte är rädd om klockan: Absolut

tissoter och jabla gillar detta.
  6. snabbmakaron

snabbmakaron Bonde

Från:
    Jönköping
    Kan en klocka graderas som mindre vattentät än så?

Jag hade nog försökt hålla en sådan klocka minst 30 meter från vatten.

Grafton, MariaE, rillesnille och 4 andra gillar detta.
  7. Norra

Norra Borgare

Brukade skölja min gamla IWC Portofino Chrono under kranen då o då, 30m WR. Grejen är att 30m hos JLC eller t. ex IWC är inte alltid detsamma som hos andra. Enligt IWC kan du bada med en 30m klocka..

edit: IWC använder sig enbart av ATM, så 3 ATM

8. Rozzy

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Mina Swatch är WR 30m, dessa badar och duschar jag med utan oro. Min gamla Royal Oak har 50m och då den nyligen är servad och provtryckt så tvättar jag den och även duschar med den ibland.
    Om din klocka är relativt ny och oöppnad så hade inte jag tvekat.

9. hemingway1999
    Trådstartare

Det är en två år gammal Longines Conquest Heritage. Tänker inte bada med den, men däremot vore det smidigt att då och då kunna skölja av den.

/Henrik

10. P-A

P-A Sir Spamalot

Från:
    Hälsingland
    Meter är ju ett otroligt dåligt sätt att beskriva hur mycket en klocka tål.
    ATM eller BAR vore det vettigaste.

Jag vet inte hur många jag har pratat med som sagt att de har en dykarklocka eftersom de kan dyka 30m ner i vattnet med den...

J86A, yonsson, mega och 3 andra gillar detta.
  11. Skeeter

Skeeter Stadsbo

Säg inte det... 30m vattenpelare motsvarar exakt 3ATM eller 3Bar I tryck

Smulan gillar detta.
  12. AdamST

AdamST Biskop

Från:
    Stockholm
    Absolut, men klockföretag är lite roliga i hur de mäter hur mycket tryck en klocka pallar. En speedy är ju 5ATM, men om jag hade en skulle jag aldrig drömma om att ens duscha med den.

13. POO

POO Präst

Menar du att Omega mäter fel då?

14. Lindrian

Lindrian Bonde

Ni måste inse att tryckmätning sker under fantasifulla omständigheter. Trycket ökas mycket långsamt och klockan rör sig inte. Minsta rörelse ökar trycket som klockan utsätts för. Om du t.ex häller vatten på klockan så måste du räkna med att vattnet som träffar klockan utsätter den för ett tryck beroende på flera faktorer (höjd, vikt, trycket det lämnar kranen, osv) vilket enkelt når 3ATM.

15. Tomas Eriksson

Tomas Eriksson Friends of KS

Från:
    Prettogettot

Inga problem att simma med en speedy! Skölja en Longines Conquest Heritage under lite lätt rinnande vatten är inga problem heller...

rillesnille, POT och Camo00 gillar detta.
  16. AdamST

AdamST Biskop

Från:
    Stockholm
    Omega är väl hårda i sina kontroller så jag tror det går utmärkt. Men jag skulle ändå inte chansa

17. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Jag dök med min Swatch.

18. Mw79

Mw79 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Det ska inte var något problem men om det är en klocka du är rädd om så skulle jag avråda. Onödigt att ta risken sedan får du tänka på att om du rör klockan mot vattenstrålen så ökar trycket.

19. Rozzy

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag har också kompisar som dykt med sina 30m Swatch. Nemas problemas. Finns säkert en del säkerhetsmarginal på de flesta klockor.

20. Aboynamedsue

Aboynamedsue Friends of KS

Från:
    O
    Är det så? Har alltid trott följande: 0m=1atm, 10m=2atm, 20m=3atm ?

21. cultshit

cultshit Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Det är en klocka för rymden, inte vatten! ;)

Erik1 gillar detta.
  22. POO

POO Präst

OK. Jag har mejlat Omega och sagt att de ska sluta påstå att man både kan duscha och bada med deras klockor som tål 3 o 5 ATM.

23. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Utan tvekan, jag visste inte ens om att 30 m var handtvätt så jag dök alltid med min utan problem.

eriksson850, Carolin och romanov gillar detta.
  24. Lindrian

Lindrian Bonde

Ok, berätta gärna hur det går. Om Omega sagt att det är OK så hade jag litat på dem, men ska bli intressant och följa detta.

25. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    image.jpg image.jpg

eriksson850 och jabla gillar detta.
  26. Skeeter

Skeeter Stadsbo

Så är det om man skulle ange trycket absolut, dvs referens mot vacuum men det är ju ingen vits med det. Generellt gäller det att alla tryck som anges är relativt övertryck I förhållande till omgivningen om man inte specifikt anger att det är absoluttryck. I fallet klockor är referensen normalt atmosfärstryck så 3 ATM motsv 30m

Smulan, Aboynamedsue och yonsson gillar detta.
  27. AdamST

AdamST Biskop

Från:
    Stockholm
    Jag skrev som sagt att jag tror det går alldeles utmärkt att dusch eller bada med en 5 ATM speccad klocka, men jag personligen skulle aldrig göra det eller rekommendera det. Risken är inte värt det IMO

28. Mw79

Mw79 Friends of KS

Från:
    Stockholm
  29. POO

POO Präst

Hela den här debatten är så ologisk så man undrar.
    Först, hur gör du den värdering? Vad vet du som Omega inte vet?
    Om man nu gör en klocka som är tät till 3atm är det förmodligen tät till mycket mer. Det är förmodligen mycket, mycket svårare att göra en klocka som klarar 3 men inte 5. Förmodligen är siffran som står på klockan ofta en godtycklig en som "passar" klockan. Se tex reklamen för Explorer 1an som krossas helt innan den läcker in vatten. Eller original ploppen där glaset hindrar visarna att snurra vid 1000m eller så.

30. AdamST

AdamST Biskop

Från:
    Stockholm
    Här är en tabell från länken Mw79 postade, och jag har följt den sedan den kom
    "Nedan tittar vi på vanligt förekommande märkningar (använd färgfälten som kolumner)
    Märkning - Användningsområde - Amärkningar
    Water Resistant 3 ATM or 30 m - Vardagsaktiviteter. Regn och skvätt-skyddad. - Ej för badkarsaktiviteter.
    Water Resistant 5 ATM or 50 m - Kan användas i badkar.
    Water Resistant 10 ATM or 100 m - Kan användas för normal semestersnorkling. - Ej för apparatdykning med tuber. Water Resistant 20 ATM or 200 m - Kan användas där klockan exponeras mycket för vatten. Kan användas för fridykning på mindre djup (ned till 5 meter). - Ej för dykning med tuber.
    Diver´s 100 m - Kan användas för dykning med apparat. - Endast andningsluft-dykare.
    Diver´s 200 m eller 300 m - Kan användas på större djup. - Kan ej användas med mixade gaser utan bara komprimerad luft.
    Diver´s 300+ m for mixed-gas diving - Används med blandade gaser såsom helium-gaser. - Kan användas med andra gaser än vanlig komprimerad luft. "

Sen lägger jag ingen vidare värdering i vilket tryck klockorna ska palla, jag utsätter de ändå inte för mer än lite simning som mest, och om det är vintage eller dålig täthet (under 10 atm) tar jag av mig den när jag duschar. Detta för att jag inte tycker det är värt att förstöra en klocka med en dålig packning eller någon lätt defekt. Jag vill inte lämna ett råd ("bada med den, den är speccad till 5 atm") som slutar med en trasig eller skadad klocka för någon annan

adress gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield