• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

31 år emellan – samma serie. Var det bättre förr även för oss som gillar Breitling? Rösta!

Farfar eller sonson, vem är familjens boss?

  • Gamle farfar såklart!

    Röster: 84 64.1%
  • B01, nytt är det som gäller!

    Röster: 31 23.7%
  • Ingetdera, dina Breitlings är inte boss över något!

    Röster: 16 12.2%

  • Totala väljare
    131

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Skulle du jämfört med en GT från 90-talet skulle jag lätt säga den äldre versionen. Mellan dem du visade är det tveksamt. Den äldre är lite tråkig och rätt sliten mot den nya. Jämför med denna i stället. Detta är enligt mig Breitlings snyggaste Chronomat någonsin. Färgen på tavlan kan diffa, älskar den lilla lysdioden i stället för dem massiva som finns i dag och tar över hela klockan som en stor måne....

IMG_1226Large.jpg
GT är en otroligt fin modell. Din ser ut som MOP-tavla också? Skulle välja den över Evo alla dagar i veckan om jag var ute efter en polerad mer blingig Chronomat. Jag gillar verkligen ufo-boetterna. Men syftet här är ju att jämföra den absolut första serien Chronomat post-Schneider som kom ut från fabriken med en Chronomat av allra senaste snitt av samma stil, matta och lite stealthy. Motsvariga chronomater som mina däremellan är matta Yachting, diverse LE i sand och borst, flera generationers Blackbirds, den ovanliga "Bluebird:en" etc... Jag är en breitling-stofil som går igång på matta Breitlings i stål och titan, speciella serienummer och serier, speciella bakboetter som Aermacchi MB-339A, urtavlor, slitningar, patina etc. De allra första post-Schneider som lämnade Breitling-fabriken 1984 (som min) har t ex inget Breitling-modifierat urverk, utan det är helt vanliga orörda Valjoux 7750 utan logo på rotorn. Sånt dreglar jag efter. Jakten är mer än halva nöjet. Och jag är på konstant jakt efter fler med tidiga serienummer och helst av de första 500, och då helst med AOPA-tavla som satt på från början men som många har fått utbytta ganska direkt iom att Breitling uppdaterade sin logo då. :)
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Min Chronomat-grail är ju denna (som här dock har fått nya fel visare sannolikt vid någon service, den ska ha mina vita visare utan B):
Jag har varit på jakt på rätt ex i många år utan framgång. Jag vet att det ligger en jättefin med den tavlan på C24, men den har helt fel serienummer och bakboett. Jag skulle kunna köpa den för tavlans skull om priset skulle varit rätt, och satt tavlan i min som den egentligen skall sitta i, min har haft den tavlan från fabrik. Men priset för det serienumret är för högt imo. Troligen en överbliven eller borttagen tavla (kanske från min vem vet ;) ) som sitter på en nyare, eller så är det rätt från fabrik och att Breitling har satt på en sådan tavla på olika senare ex trots allt. Serienumret är något år efter. Eller kanske rätt klocka som fått en ny bakboett av någon anledning, vem vet? Det tvistas om mycket och historik och vad som är kosher eller franken är inte lika lätt att hitta 100-procentig info om man jämför med Rolex. Tyvärr.

Update. Så här ser en korrekt ut:
1984-Chronomat-600.jpg

Denna har polerad boett. De första 500 kom i många boett-varianter, polerade och matta, även med guldraiders och krona existerade, och både med vit och svart tavla.
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Min Chronomat-grail är ju denna (som här dock har fått nya fel visare sannolikt vid någon service, den ska ha mina vita visare utan B):
Jag har varit på jakt på rätt ex i många år utan framgång. Jag vet att det ligger en jättefin med den tavlan på C24, men den har helt fel serienummer och bakboett. Jag skulle kunna köpa den för tavlans skull om priset skulle varit rätt, och satt tavlan i min som den egentligen skall sitta i, min har haft den tavlan från fabrik. Men priset för det serienumret är för högt imo. Troligen en överbliven eller borttagen tavla (kanske från min vem vet ;) ) som sitter på en nyare, eller så är det rätt från fabrik och att Breitling har satt på en sådan tavla på olika senare ex trots allt. Serienumret är något år efter. Eller kanske rätt klocka som fått en nya bakboett av någon anledning, vem vet? Det tvistas om mycket och historik och vad som är kosher eller franken är inte lika lätt att hitta 100-procentig info om man jämför med Rolex. Tyvärr.

Update. Så här ser en korrekt ut:
1984-Chronomat-600.jpg

Denna har polerad boett. De första 500 kom i många boett-varianter, polerade och matta, även med guldraiders och krona existerade, och både med vit och svart tavla.
Gillar dessa tidiga då de faktiskt låg långt framme i design/funktion även om jag oftast går igång på äldre ur. Spanat på bla Yachting och PAN men aldrig satt mig in i tidslinjen vad som kom när. Finns det någon bra genomgång på nätet om detta eller känner du för att starta en trevlig tråd om detta?
 
Senast ändrad:

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Gillar dessa tidiga då de faktiskt låg långt framme i design/funktion även om jag oftast går igång på äldre ur. Spanat på blä Yachting och PAN men aldrig satt mig in i tidslinjen vad som kom när. Finns det någon bra genomgång på nätet om detta eller känner du för att starta en trevlig tråd om detta?
En bra och vad jag vet korrekt genomgång av Chronomat (både före och efter Schneider) är:
http://forums.watchuseek.com/f39/br...istory-part-1-slide-rule-chronomats-9103.html
http://forums.watchuseek.com/f39/br...t-history-part-2-pilots-chronomats-13334.html

Just den s k Aopa-chronomaten/first 500 har diskuterats lite här och där genom åren men det är inte lätt att hitta info. Här diskuteras den lite av erkänt kunniga personer men med olika synpunkter:
http://breitlingsource.com/phpBB2/viewtopic.php?f=1&t=15216
Det man iaf kan enas om att en sådan korrekt Chronomat med rätt serienummer är riktigt svår att hitta. Det kan jag intyga för jag har verkligen letat länge. Jag hittade ju nyligen en av de 500 första och jag är jätteglad, tyvärr var den med utbytestavlan, riktigt snygg ändå men jakten går vidare. :)
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Gillar dessa tidiga då de faktiskt låg långt framme i design/funktion även om jag oftast går igång på äldre ur. Spanat på bla Yachting och PAN men aldrig satt mig in i tidslinjen vad som kom när. Finns det någon bra genomgång på nätet om detta eller känner du för att starta en trevlig tråd om detta?
Angående tråd om detta så finns ju Breitling-tråden. Jag har gnetat massor om gamla Aopa, tavlor och annat där hehe. Jag hoppas inte de andra tröttnar. Men någon gång kommer jag att hitta den och då slutar jag gneta. ;)
 

Marli

Cartier
Fin gammal Chronomat! De där väckte habegär i början på nittiotalet men som fattig gymnasist spenderades sommarjobbspengarna på en Chrono colt istället, vill minnas att den var rätt mycket billigare. Sedan många år utan några Breitlings, men fick i våras i present en mint 91' Chronomat tvåton med roulleaux länk i borstad finish, fullset och allt :) Den har faktiskt fått en del armledstid, den är lite vulgo-cool på något sätt!
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Fin gammal Chronomat! De där väckte habegär i början på nittiotalet men som fattig gymnasist spenderades sommarjobbspengarna på en Chrono colt istället, vill minnas att den var rätt mycket billigare. Sedan många år utan några Breitlings, men fick i våras i present en mint 91' Chronomat tvåton med roulleaux länk i borstad finish, fullset och allt :) Den har faktiskt fått en del armledstid, den är lite vulgo-cool på något sätt!
Grymt!!! Upp med bilder på ditt "UFO" i Breilting-tråden. :)
 

D.a.n.i.e.l

Breitling
Gamlingen! Ojojoj va läcker. Dock... I jämförelse och på min handled kanske något liten. Snart dags att återinträda i Breitlingträsket förhoppningsvis.
 
Topp