• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

31mm VS 36mm... Skillnaden är HUGE, men ändå inte...

Affe

Una vida loca
2-Faktor
På något konstigt smakfullt sett så diggar jag denna 31 millimetare, 31 är inte så litet som många kanske tror, JO!, förresten det är jätte litet. Men mest så sitter det nog bra i huvudet på oss, då vi är vana med klockor från 36mm och uppåt.

Jaja...i alla fall, denna 31mm Flora har funnits i min samling så länge jag kan minnas, i ärlighetens namn så har jag inte det blekaste vart denna klocka kommer ifrån, men jag finner den lika charmig för det. Och innan jag bytte läder, till det som sitter på nu, som jag bytte till senast igår. Så satt det ett ganska så skabbigt svart läder som inte stämde helt hundra, då det såg för jävligt ut mellan luggarna pga att det var lite för stort.

31mm i omkrets och 15mm mellan luggarna känns väldigt konstigt och ovanligt just nu.
dsc_2080-jpg.131178

DSC_2084.JPG


Nu sitter det ett brunt ödla som sitter som en smäck! Är vi inte konstiga vi i mänskliga släktet, för vi är och blir sådana vanemänniskor många av oss.
DSC_2099.JPG


Ganska så lika men ändå så olika. Bytte till läder på min DJ för att känslan skulle bli så lika som möjligt trots att det skiljer 5mm i diameter.
DSC_2086.JPG


Förr i tiden så var det inga konstigheter med dessa storlekar på klockor, alla män oavsett ålder gick säkert omkring och bara mös och frossade i tid. Senare kom det klockor med något större boett diameter, 33, 35mm osv, eller så fnns dom samtidigt med dessa 31mm klockor. Har dock inget belägg för det jag nu skriver men kollar man lite bakåt i tiden så verkar det ju ha varit så iaf då klockan efter min morfar inte heller är så stor.

Min morfars klocka.
9480_zps1964c0a7.jpg

9489_zps04e82bea.jpg


Har en viss förkärlek till tavlor med arabiska siffror som ni kanske ser.
DSC_2092.JPG


Idag så tycker ju många att även 36mm är för litet, inkl jag själv många gånger, men är det egentligen för litet?!, Hm...här säger jag, I think NOT?!

Och här är jag nästan helt hundra, att om det blev riktigt inne med små ur bland kändisar av olika dess lag eller att små klockor skulle syns eller lyftas fram i media i olika sammanhang, så skulle trenden med små klockor växa även här på forumet, eller är jag helt ute och cyklar här kära forumrepresentanter. Kan bara GÅ till mig själv, igår kväll satt jag och kollade efter något snygg mindre 33-35mm variation i guld på Kaplans. Helst någon schysst 50-tals Rolle hade varit kul, men det fanns många trevliga märken som jag lätt skulle kunna tänka mig för att jag blev lite småkär i en liten klocka.

Visst skiljer det sig både i tjocklek och om krets, men när väl klockan sitter på armen så känns det helt OK tycker jag. Nu har jag inte dom biffigaste handlederna i kommun heller, Hehe.
DSC_2095.JPG
DSC_2101.JPG

DSC_2096.JPG

DSC_2101.JPG


Jag tycker mig finna en viss charm här faktiskt, hm...jag tror då att jag tycker det!

Även lädret, låset/spännet blir ju mindre så klart.
DSC_2104.JPG
DSC_2105.JPG


Så vad tycker ni andra?! Är, blir 31-33mm för litet och kommer det att uppfattas att man går om kring med en kärringklocka på armen?! Förlåt mig för uttrycket, alla ni trevliga tjejer här på forumet ;).
DSC_2106.JPG

DSC_2102.JPG


Det var lite Lördags funderingar från mig Af Sjodahl, vill önska alla Klocksnackare en trevlig helg. Men även ett litet ord på vägen, VÅGA PROVA små klockor, det finns STOR charm i dom också, trots att dom är små :cigar:.
 

Bilagor

  • DSC_2091.JPG
    DSC_2091.JPG
    211.9 KB · Visningar: 96
  • DSC_2098.JPG
    DSC_2098.JPG
    297.4 KB · Visningar: 93

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Gillar också mindre klockor, men vid 34 mm går gränsen för mig. Hade en omega constellation manhattan som mätte 33-34 tror jag och den funkade för mig. Jag har också en air-king på 34 mm som funkar alldeles ypperligt.
 

adress

Friends of KS
Tycker inte det är så " tjejigt " om du inte har båda på samtidigt.... 31 mm i diameter - hoppas jag. Är det omkrets lär du inte vilja ha den på armen :cool:
 

Carolin

Cartier
Jag kanske är en lite konstig tant men tycker att små klockor på män faktiskt är riktigt manligt. Varför vet jag inte. Kanske det ligger ngt freudianskt bakom det så som att min far var ganska "krallig" och hans klockor tedde sig ganska små på armen.o_O Vad vet jag? Hur som så tycker jag att det är fint.:)
 

Man

Rolex
Jag kanske är en lite konstig tant men tycker att små klockor på män faktiskt är riktigt manligt. Varför vet jag inte. Kanske det ligger ngt freudianskt bakom det så som att min far var ganska "krallig" och hans klockor tedde sig ganska små på armen.o_O Vad vet jag? Hur som så tycker jag att det är fint.:)

Aha, intressant och något oväntat. Någon uppfattning om hur smått det kan vara och ändå fungera?
34mm?
31mm?
26mm?

Mvh
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Anledningen till att små klockor dominerade förr var att det var så man visade att man var en duktig urmakare/fabrikör. Det sållade agnarna från vetet och det visade på att man kunde göra bra klockor. Detta ledde till att alla tillverkare strävade efter att göra så små och så tunna klockor/urverk, med god precision, som möjligt för att vara med och slåss om kunderna.

Det är enklare och kräver mindre skicklighet att göra ett urverk med god precision som ryms i en modern Paneraiboett än vad det är att göra ett lika bra urverk som ryms i t ex en Tissotboett på 31 mm från 40-talet

I och med kvartsurverken blev detta en ickefråga eftersom det är relativt enkelt att göra små kvartsklockor som fortfarande är mer exakta än mekaniska klockor.

EDIT:// enda gången jag tycker större boetter är ursäktat är när man gör dykare/verktygsklockor
 

Danielle

Panerai
Var faktiskt och testade lite rolex på nymans ur idag. Från 31mm till 36mm.

31mm var alldeles för liten tyckte jag och skulle nog aldrig ha en så liten klocka. Men mycket beror ju på boetten och formen, vissa klockor känns ju större än vad dom är.

Jag har inget problem med att andra har mindre klockor. Bara jag som inte trivs med det själv :)
 

jabla

Sarlacc
Det är ju jättestor skillnad på de två klockorna Af Sjodahl, hela 1/20 dm. ;)
Själv har jag inga problem med mina 34mm Rolex/Tudor. Mindre herrklocka äger jag inte förutom en fyrkantig Moraklocka men det blir ju inte samma sak som med runda.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Vilket härligt objektivt filosofiskt inlägg Af Sjodahl! :)

Även jag tror att det till stor del är en vanesak, även om klockans form, modell, tavlans storlek, höjd och speciellt längd också spelar roll. Små dykare (runt 33mm) har jag svårt för, medans dressare och speciellt tanks (ofta lite drygt 20mm) inte behöver vara några problem över huvud taget.

Här är min zenith på 26mm, hade den varit helt rund med tunna spetsiga luggar hade den inte fungerat för mig, medans jag älskar formen som den har nu. (17cm handleder)


Hw532dQ (1).jpg
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Vilket härligt objektivt filosofiskt inlägg Af Sjodahl! :)

Även jag tror att det till stor del är en vanesak, även om klockans form, modell, tavlans storlek, höjd och speciellt längd också spelar roll. Små dykare (runt 33mm) har jag svårt för, medans dressare och speciellt tanks (ofta lite drygt 20mm) inte behöver vara några problem över huvud taget.

Här är min zenith på 26mm, hade den varit helt rund med tunna spetsiga luggar hade den inte fungerat för mig, medans jag älskar formen som den har nu. (17cm handleder)


Hw532dQ (1).jpg


Ser faktiskt helt perfekt ut på handleden din ;)!
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Det är ju jättestor skillnad på de två klockorna Af Sjodahl, hela 1/20 dm. ;)
Själv har jag inga problem med mina 34mm Rolex/Tudor. Mindre herrklocka äger jag inte förutom en fyrkantig Moraklocka men det blir ju inte samma sak som med runda.



Hehe...skön du är lilla il Professore :D, klart att det är 1/20 dm, det låter då bättre än 5mm :rolleyes:!
 

Ronnie

Rolex
Min Favre-Leuba är runt 31 mm har jag för mig. Har inte använt den, då den behöver servas, men den känns överraskande helrätt.
image.jpg
 

paradis

Audemars
Tycker 31mm är mycket lite,för en Herr klocka, idag År 2015. Vet att dom små 31-34mm tillverkades för länge sen ock att , då det inte fanns större så var dom populära. Själv hade jag en Rolex 34mm som jag sålde för att den var för liten. Gillar man 31-34mm ock det pasar bra på armen , så varför inte............:snaphappy:
 

Man

Rolex
Var faktiskt och testade lite rolex på nymans ur idag. Från 31mm till 36mm.

31mm var alldeles för liten tyckte jag och skulle nog aldrig ha en så liten klocka. Men mycket beror ju på boetten och formen, vissa klockor känns ju större än vad dom är.

Vad provade du för nåt, DJ? Någon bild?
Mvh


Jag har inget problem med att andra har mindre klockor. Bara jag som inte trivs med det själv :)
 
Sorry, under 34 mm funkar inte för mig ;)


qkZMDMk.jpg


Men, Anders då!
Klocka med länk? Hade jag inte trott ;)
Idag använder jag använder klockor i storlekarna 31 - 40 mm.
Jag skulle nog komma undan med större ur då handleden är ca 20 cm.
Men då tar klockan för mycket plats, blir ivägen och ofta för hög och tung för att den skall vara behaglig att bära.
Känslan på armen är avgörande för mig, ratar riktigt snygga ur p.g.a. stor storlek. Tycker t.ex att Speedy pro är för stor för mig, då passar automatversionen mig bättre.
Rektangulära herrur tycker jag fungerar fint upp till ca 35mm, sedan blir de åt storhållet.
Tankmodeller klarar sig fint med en bredd på 24 - 32 mm.
Ideala storleken på en kronograf tycker jag ligger mellan 35 -39 mm.
Lägg gärna dessa storlekspreferenser på minnet så att du kan ge mig ett ur i "rätt" storlek då jag fyller år.
Som redan skrivits, använd ur du tycker om, i storlekar du tycker om.
Försök bortse från mode och trender.
Då de flesta uren från 1940 - 70-talet höll god kvalitet så finns det många pärlor att hitta.
Högkvalitativt ur i 35 mm för 1000-lappen är väl ok?
 

Danielle

Panerai
Lite dåliga bilder bara. Dock ingen på 31mm, den åkte av fort. ;)

36mm. Älskar grapetavlan! Tyvärr kändes den för stor i 36mm, även fast det är en storlek som jag är van vid. Boetten på den här är mycket kraftigare.
image.jpg

image.jpg


Denna är 34mm och satt helt perfekt. Boetten på denna är mycket nättare. Tyvärr så finns inte grapetavlan till 34mm än, men tanken är att alla nya tavlor ska finnas även till den, så jag hoppas att det inte dröjer allt för länge :)
image.jpg


Bredvid min Explorer som också är 36mm.
image.jpg
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    196 KB · Visningar: 71
Topp