Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

33-36 mm diameter

Diskussion i 'Vintage' startad av newk15, 28 september 2013.

1. newk15
    Trådstartare

newk15 Stadsbo

Hej!

Jag är på jakt efter min första seamaster a la vintage, och har nu lyckats hitta en fin. Det potentiella problemet är att den är 33 mm, vilket jag förmodar är i det absolut minsta laget för mig. Kan ni posta någon bild på era skönheter i storlekar kring de i rubriken? Jag förstår att det beror på handledsmåttet, men jag har inget måttband här hemma så jag kan mäta just nu. Finns det någon tabell man kan gå efter annars?

2. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Har du bild på den du hittat? Vet inte om jag har sett någon i 33 mm? Sedan är måttet bandhorn till bandhorn viktigare för hur uret sitter på handleden. Jag älskar den första Seamastern som med sin kraftigare boett ligger på 34 mm.

3. newk15
    Trådstartare

newk15 Stadsbo

En väldigt dålig, men dock:

4. Norra

Norra Borgare

Klockor nu för tiden är bara för stora, min Omega Seamaster 600 är 32,5mm utan kronan, 34,5mm med kronan, och jag anser att det är den perfekta storleken för ett dressur för en gentleman. Och ju mindre komplikationer/funktioner en klocka har, desto mindre och tunnare tycker jag att den ska vara. Min visar bara tid och har en sekundvisare (ingen date-funktion), kan dock inte påstå att den är så tunn.

Nedan har du en bild på den bredvid min Certina på 38mm som nästan är för stort för ett dressur, dock är den ändå halvsportig så då är det väl okej;

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd....x720/1006158_144839165714109_1199324044_n.jpg

But maybe that's just me.

Min handled är förresten ca 6.75" runtom.

eriksson850 gillar detta.
  5. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Är seamastern bara 32,5 mm?

6. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Jag har en Seamaster från 1962 och den är 34-35mm. Perfekt storlek för en dressera.

7. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Seamaster 600 finns i två olika boettstorlekar, 32,5 och 34,5 (har inget bra skjutmått men däromkring). :)

Sandkvist gillar detta.
  8. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Nu lärde jag mig något nytt, tack för den infon!

9. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Jag vet inte om någon nämnt det, men höjden (är det väl), tyngden och val av band spelar även det in på känslan av storleken... Go high-dome!!! :)