• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

4 klockor är vad man behöver

Archie

Cartier
Jag ser inget egenvärde i samlandet i sig och att den som har flest saker/klockor när han dör vinner. Jag vill istället hävda att 4 klockor täcker helhetsbehovet, åtminstone för min egen del. Hur många klockor anser ni behöver man som minst, och vilka sorter är det?


En sportklocka
Stryktålig bruksklocka till vardags
Personlig favorit: En GMT master II passar här och lämpar sig även bra på jobbet då den har flera tidszoner och datum.

En kronograf
Också en bruksklocka att ha till vardags om än inte lika stryk och vattentålig.
Personlig favorit: Speedmaster professional är den enda man behöver.

En klocka med komplikationer
Mest för att stilla klockfetishismen för månfaser, tourbillons, gångreservsmätare, skeletonbaksidor etc
Personliga favoritmärken: JLC, AP

En dresswatch
Exktremt stilren sak för festligare tillfällen, inga komplikationer alls
Personlig favoritmärken: Patek & vacheron
 

Gin

Breitling
Vill tillägga en kategori: familjeklenoden. En klocka som gått i arv, som man varsamt tar hand om.

Har farfars Omega från 1938. Varsamt renovrad som jag drar upp varje dag, även om den ligger kvar i boxen.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
3 borde egentligen räcka!

En bruksklocka, som tål alla vardagsaktiviter, och fyller vardagsbehoven

En beater, som tål det mesta, och som man inte behöver vara speciellt rädd om

En fin dressare, här finns det eventuellt utrymme för diverse komplikationer
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Jag ser inget egenvärde i samlandet i sig och att den som har flest saker/klockor när han dör vinner. Jag vill istället hävda att 4 klockor täcker helhetsbehovet, åtminstone för min egen del. Hur många klockor anser ni behöver man som minst, och vilka sorter är det?


En sportklocka
Stryktålig bruksklocka till vardags
Personlig favorit: En GMT master II passar här och lämpar sig även bra på jobbet då den har flera tidszoner och datum.

En kronograf
Också en bruksklocka att ha till vardags om än inte lika stryk och vattentålig.
Personlig favorit: Speedmaster professional är den enda man behöver.

En klocka med komplikationer
Mest för att stilla klockfetishismen för månfaser, tourbillons, gångreservsmätare, skeletonbaksidor etc
Personliga favoritmärken: JLC, AP

En dresswatch
Exktremt stilren sak för festligare tillfällen, inga komplikationer alls
Personlig favoritmärken: Patek & vacheron

Typ så här eller?
DSC_0005.jpg

D19017A7-C3D5-4B2F-A1AD-D553CEE168EE-6409-000007A1B7AFD537_zps9656df72.jpg

DSCF2038.jpg

3476cec5-3005-4f17-818b-905d71d553e4_zpsc31fa3a5.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jake som startade Dagaz tyckte att alla samlare borde ha minst 10 klockor, vilket kanske är att sätta gränsen lite högt, även om det är svårt att hålla sig under 10.

Själv anser jag att jag behöver minst
*En beater
*En dressklocka
*En dykarklocka

, men gärna även
*En vintage
*Familjeklenoden
*En lite sportigare vardagsklocka
*En biosommarklocka
 

Camo00

Patek
Mina klockor är inget fotbollslag.

Jag behöver ingen playmaker, måltjuv eller mittback.
Behöver bara klockor jag gillar och använder.

Samla är för gamla gubbar :)

Men lite olika användningsområden kan väl vara värdefullt? Ut och springa och ta ett dopp i havet med min Omega de Ville på läder känns fel... ;)
 

Ajax

Omega
Jag kör en Oris på nato för skogen, en Omega PO för casual, en Omega AT Blue dial för lite mer dressat + casual ibland...sen en Longines Grande Vitesse som "klenod", det var den klockan jag "unnade" mig när min Mor hade gått bort.
 

Omega

Omega
Det finns ingen som har en stilren dressad dykarklocka med kronograf och någon komplikation då? :)
 

JayJay

Rolex
Jag tror att definitionen på "behöver" är något mer liberalt tilltagen i det här sammanhanget. Men jag fattar grejen och hakar på.

1. Allroundklockan - Något i stål och på länk och vattentätt till minst 100m (för mig är Rolex Submariner sinnebilden men när jag tänker efter borde det vara ngt med slät glasring, en Explorer I hade varit optimalt om den haft datumvisning)
2. Beater - bör ha möjlighet till digital tidvisning och tidtagning (Aqualand eller g-shock är självklara alternativ).
3. Dressare - Enligt mig ska denna klocka sitta på ett skinnband eller om den har länk vara i guld. En kul kategori där man kan köra nytt, vintage, allt från helt komplikationsfritt till grand complication.

Dessa är vad jag själv tycker behövs. Kanske borde det finnas en kategori 4 som heter "dykare" om man inte fixar det under kategori 1.

Emellertid har jag för egen del ett (o)sunt intresse för klockor och har därför inte på något vis för avsikt att begränsa mig till detta.
 

DrDre

Patek
Vad är skillnaden på beater och bruksklocka?

Det där med beater används ganska brett och hänger väl delvis ihop hur man använder sina klockor. För mig är "beater" en klocka jag inte är det minsta rädd om. Tex en Casio G-shock. Billig och i praktigen oförstörbar. Och en bruksklocka för mig är vad jag använder till vardags och typexempel kan väl vara någon av Rolex modeller i stål (sport eller DJ eller kanske en Milgauss).
 

jabla

Sarlacc
4st är lagom, en bruksklocka, ett dressur, en som är på väg att flippas och en på väg in :)
 
Topp