• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

40års present till mig själv

Case

Panerai
Hallå Kobra Kai kompisar

Jag bastar 40 nästa år och tänkte eventuellt köpa mig en lite dyrare klocka som present till mig själv. Hittils har den dyraste jag ägt haft ett listpris på strax under sex papp.

Efter att ha läst artikeln @Molle länkade till känns ju Schweiziska dyrgripar som att kasta pengarna i sjön, såtillvida det inte är andras uppskattning man är ute efter. Men vem vill vara en sån person?

Jag har funderar på Sinn och på Omega. Diggar tooligheten hos Sinn och tycker at AT, Speedmaster och PO är fantastiska. Men jag är mer japanofil än germanofil och Seiko och Citizen ligger ju varmt om hjärtat, så jag tänkte vända mig till er för lite tips. Jag ser gärna bilder förstås.

Krav spec:

Måste ha
- Inte dyrare än 25.000. ( Redan det priset känns helt galet )
- Kan vara bättre begagnad eller ny, inte "vintage"
- Länk, helst 20/18 men annat kan funka. Solida ändlänkar
- Inte större än 40mm sport/dress eller 42mm dykare
- WR 100m minst
- Bra AR ( för mig ger det lyxkänsla )

Gärna (inte allt förstås)
- GMT
- Dykarbezel
- Skruvad krona
- Kronskydd
- Bra lume

Urverk kan vara automat eller quartz. Soldriven, Kinetic och Spring Drive går bra, men det ska kännas som kvalitet och vara precist.

Vad får jag för GS för det här priset? Eller är det The Citizen som gäller och i så fall vilken har bäst finish? Finns det några Presage eller Prospex modeller jag borde titta närmare på? Är en Shogun möjlig, torts att den är lite större IOM att den är i titan?

Tackar ödmjukast för feedback :)

/G
 

Herr_Katt

Cartier
2-Faktor
sbgx115-sbgx117-1.jpg

SBGX117 eller SBGX115 kanske?
Där har du allt utom gmt. den kanske är lite stor dock?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det låter ju som att du ska ha en någorlunda dressig GS och då finns det en hel del att välja mellan. Jag gör det enkelt för mig och tar några modeller jag ägde förra året. ;)

IMG_0149.JPG

SVGV007 (kvarts) En av de absolut bästa modellerna GS någonsin släppt enligt mig.

IMG_6008.JPG

SDGZ013 (titan) lite tjock, annars grym.

IMG_6496.JPG

Credor GCBP997 , 40mm speedmaster killer.
 

leiden

Rolex
Det låter ju som att du ska ha en någorlunda dressig GS och då finns det en hel del att välja mellan. Jag gör det enkelt för mig och tar några modeller jag ägde förra året. ;)

IMG_0149.JPG

SVGV007 (kvarts) En av de absolut bästa modellerna GS någonsin släppt enligt mig.

IMG_6008.JPG

SDGZ013 (titan) lite tjock, annars grym.

IMG_6496.JPG

Credor GCBP997 , 40mm speedmaster killer.
Credor var ruskigt fin! Vad får man ge för en sån beggad?
 

Case

Panerai
Såja såja. Modereringsfrågor och korruptionsfrågor får ni ta i en annan tråd ;-)

Finns det någon 9F inom budget (begagnad) som har glasbaksida? Tycker inte alls om det på mekansika, men det är jävligt "håll käften" på ett kvartsverk.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Såja såja. Modereringsfrågor och korruptionsfrågor får ni ta i en annan tråd ;-)

Finns det någon 9F inom budget (begagnad) som har glasbaksida? Tycker inte alls om det på mekansika, men det är jävligt "håll käften" på ett kvartsverk.
trasera_sbgv019.jpg

Det finns bara en 9Fmed glasbaksida (SBGV019) och den är ju inom budget. :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor

Case

Panerai
SEIKO gör sällan små dykarklockor. Dykarklockor ska vara funktionella och tydliga, därmed blir de stora.
Jag vet. Men du hoppas också på en ;-)

Måste klämma på en MM300 också. Den är väl något mindre...

Edit: Dessutom blev de så här stora ganska nyligen. Historiskt sett var ju många runt 40mm
 
Topp