• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

45års presenttips?

MrPlow

Rolex
Vad det gäller begagnat så avråder jag å det bestämdaste män från att köpa beg till sina flickvänner/fruar.
Åt andra hållet tror jag inte det är samma problem.
Begagnade presenter ska man vara mycket försiktig med även åt andra hållet tycker jag. Om man inte är HELT säker på att hen vill ha just det.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Kan man spaka Mig & Sukhoi som "upplevelse" så kan man väl köra F1? ;)
Den enda 'referens' jag har vad det gäller för vanliga dödliga är när Richard Hammond provade att köra F1 i ett avsnitt av Top Gear. En man med hans kunnande och erfarenhet av bilkörning liksom, men inte ens för honom var det lika lätt som det ser ut på teve.
 
L

LadyA

Guest
Den enda 'referens' jag har vad det gäller för vanliga dödliga är när Richard Hammond provade att köra F1 i ett avsnitt av Top Gear. En man med hans kunnande och erfarenhet av bilkörning liksom, men inte ens för honom var det lika lätt som det ser ut på teve.

Nu är det här HELT offtopic, men minns ett program från UK för 10 år sen typ där man kunde tävla att bli formel-förare. Typ till Formel 3000 eller nåt sånt. Första gallringen alltså :hilarious: Även om de var vältränade så var deras kondition ändå inte att uppnå och hur de sedan framförde bilarna..!

OnTopic:
I min umgängeskrets så är begagnat välkommet, men jag vet att vissa personer (killar som tjejer) inte uppskattar saker som tidigare använts. Men man får ju mer klocka/sak för pengarna om det är begagnat!

Tänk bara på att begagnade Rolex och andra automatiska klockor kan behöva servas vilket i sig är dyrt och då drar kostnaden iväg.

Longinesen som visades tidigare i tråden är ett bra val om du vill köpa nytt! :)
 

Mini

Breitling
Ok! Är nu inne på Longines som ni pratat om men även Sjöö sandström som nämnts. Dock verkar de ligga lite högre i pris eller tittar jag på fel ställen? 17-18' har jag hittat för. Hjälp mig lite med en jämförelse mellan dessa märken. Lite generellt sådär :)
Screenshot_2015-10-09-13-05-14.png Screenshot_2015-10-09-13-00-57.png Screenshot_2015-10-09-13-12-19.png
 

Malte

Omega
Vad har han för klocka idag? (Missat om du skrev det)
Skulle min fru köpa en ny klocka för 10K hade jag nog mest känt mig tvingad att ha på mig den :) Har han ingen "riktig" klocka så är det däremot en kanonpresent! Det borde väl gå att hitta en hyfsad Omega begagnad om du lägger till några kronor?

Jag gillar väskan som ngn föreslog annars!
 

Mini

Breitling
Han har ingen klocka idag, hans gick sönder för flera år sedan. Han sa i somras att han ville ha något som han kunde använda länge "som en klocka".
 

Malte

Omega
Han har ingen klocka idag, hans gick sönder för flera år sedan. Han sa i somras att han ville ha något som han kunde använda länge "som en klocka".

Då hade jag satsat på en Omega, de är tåliga och fungerar i alla lägen (Självklart beroende på modell). Även så pass dyra att en beg känns riktig kul att få.

Några exempel (Nu har jag inte kollat annonserna så noga, men för att ge dig en uppfattning)

http://www.blocket.se/jonkoping/Omega_Seamaster__Bond__Chronometer_42mm_63131670.htm?ca=17&w=3
Säkert prutbar!

http://www.blocket.se/ostergotland/Omega_Speedmaster_Reduced_63052740.htm?ca=17&w=3
Gillar egentligen inte reduced, men din budget tillåter inte en riktig och din man skiter nog i vilket :)

http://www.blocket.se/stockholm/Omega_seamaster_007_james_bond_61975663.htm?ca=17&w=3
Om han gillar Bond är detta en klassiker.
 

JayJay

Rolex
Ok! Är nu inne på Longines som ni pratat om men även Sjöö sandström som nämnts. Dock verkar de ligga lite högre i pris eller tittar jag på fel ställen? 17-18' har jag hittat för. Hjälp mig lite med en jämförelse mellan dessa märken. Lite generellt sådär :)
Screenshot_2015-10-09-13-05-14.png Screenshot_2015-10-09-13-00-57.png Screenshot_2015-10-09-13-12-19.png
Neeej, du vill ju ge Nomos eller möjligen Sinn.... Vill du mot alla odds inte det så är ju Sjöö Sandström i vart fall roligare än Longines.
 

Mini

Breitling
Detta börjar bli ett intresse för mig nu. Tack vare er :) ska jag överge mina Michael Kors klockor för en riktig t.om??
Tror jag måste gå se några av era förslag i verkligheten för att se om något faller mig i smaken direkt. Har ni några förslag på butiker med ett brett utbud i min prisklass?
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Detta börjar bli ett intresse för mig nu. Tack vare er :) ska jag överge mina Michael Kors klockor för en riktig t.om??
Tror jag måste gå se några av era förslag i verkligheten för att se om något faller mig i smaken direkt. Har ni några förslag på butiker med ett brett utbud i min prisklass?
Säkert lättare att ge bra (någotsånär) lokala tips om du skriver vart du bor !
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Tycker, precis som @Malte, att en Speedmaster vore perfekt!

Läs på lite om den så du har lite historia, leta sedan rätt på en o fint skick med alla tillbehör. Håller budgeten så lägg till ett racingband i läder så har ni en klocka som passar till det mesta :)
 

JayJay

Rolex
JayJay: Varför vill jag inte ge en Longines, enligt dig? Och varför Nomos eller Sinn?
Förlåt. Är verkligen inget fel på Longines. Det är väldigt fina klockor och allmänt välkänt (om man tycker den biten är viktig). Faktiskt mkt valuta för pengarna. Dock tycker jag att både Nomos och Sinn är ännu mer valuta. Båda har enligt mig bättre finish i såväl tavla som boett än Longines. Lite ovanligare också. Vad avser urverk så sitter det samma i Sinn som Longines, medan Nomos tillverkar det mesta själva (vilket jag och många med mig tycker är trevligt). Förövrigt tycker jag just Nomos passade väl in i din ursprungliga beskrivning av vad som efterfrågades.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Fredmans ur i Stockholm har en del märken som jag inte tror finns hos de affärer som redan nämnts. B.l.a Alpina och Perrelet.
De för även Longines ;)
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Med den budgeten och de preferenserna, skulle jag köra på en Longines heritage 1935. Pris c:a 14.000:-

image.jpg

1. Klart att din man skall ha en klocka i 45-årspresent! Det blir något han bär varje dag och har glädje av.
2. Din man bör få en ny klocka. Med box och hela klabbet!
3. Jag är inne på @Equilibrium 's linje och föreslår en liknande klocka, men som jag personligen tycker är ett snäpp vassare, sorry @Equilibrium ;)
Longines Heritage med ref: L3.674.4.50.0
4. Grattis! Du är nu världens bästa fru!

Edit: Läste för snabbt och trodde det handlade om en son som skulle köpa present till sin far, men nu har jag ändrat så det handlar om fru och man. Sorry! :)
Skärmavbild 2015-10-08 kl. 21.49.46.png

Två väldigt snygga och trevliga alternativ.

Jag hade även kikat på begagnat, tex något liknande min Omega nedan. Att den är begagnad tror jag inte gör så mkt och för att göra den lite mer personlig kan du ju gravera ngt trevligt på baksidan.

image.jpg
 

Josef B

Bestraffaren
Handen upp för Clippern! Även de i canvas och scotchgrain är helt underbara! Och sedan tar ni en fin resa någonstans, passar perfekt :)
 
Topp