Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

5-ringars "Zulu" i vettig längd

Diskussion i 'Diskussion' startad av Spindel, 15 januari 2016.

1. Spindel
    Trådstartare

Spindel Biskop

Någon som har något tips på var man kan köpa ett zulu (heavy duty nato eller vad det nu kallas) som inte är gjort för tändsticksarmar.

Jag köpte detta (och ett likadant i grått):
    image.jpeg

Och det är ju hopplöst kort, jag kan glömma att få på detta runt en våtdräkt eller utanpå en vind eller regnjacka. Det är första gången jag blir lite besviken på natoband.nu. Det står ingen längd på deras produkter men jag förutsatte att det skulle vara en användbar längd. Innan folk spyr galla över natoband.nu så tycker jag att deras natoband är helt ok.

Bandet mäter 27 eller 28 cm och sweetspot som räcker för mig är ett 3-5 cm längre band. Jag har hittat ett på 43 cm vilket är överdrivet mycket extra och det fanns bara i svart. Jag vill nämligen helst ha samma färg som bilden ovan (kahkigrön) eller grå.

2. Kejsaren

Kejsaren Biskop

Från:
    Bjärred
    Får man fråga om omkretsen på din handled? Ser inte så groteskt ut...

3. willbur

willbur Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Ser inte så långt ut.. Annars klipp av det och elda på den sidan så borde den hålla.

4. Spindel
    Trådstartare

Spindel Biskop

Min handled är inte jättestor men den här klockan tar mycket av bandet i anspråk:

image.jpeg

Jag tror jag ligger på någonstans 18-19 cm beroende på temperatur, aktivitetsnivå och vätskenivå (har inte mätt)

Kejsaren gillar detta.
  5. Spindel
    Trådstartare

Spindel Biskop

Jag vill ju ha ett längre, jag tror inte det blir det om jag klipper av det :p

matalm, Starship, Dixie och 1 annan gillar detta.
  6. Kejsaren

Kejsaren Biskop

Från:
    Bjärred
    Högst normalt. Jag har bara bra erfarenheter av natoband.nu. Kör med vanliga zulu, så har ingen erfarenhet. Tyvärr.

7. McNulty

McNulty Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Jag har ett jag kan tipsa om! Ett 5-rings zulu från singularstraps.se i färgen oliv (men av dina bilder att döma så är det ingen skillnad på färgen khakigrön). Kommer inte ihåg exakt hur långt det var när det var nytt, men minns att jag klippte av det en rätt bra bit, och då kunde jag fortfarande få på klockan över våtdräkten. Annars kan man säkert maila och fråga dem om längden. Tror nog du skulle bli nöjd! :)

matalm gillar detta.
  8. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Intressant sätt att använda bandet, kommit på det själv?

Maro, cultshit och JohnZ gillar detta.
  9. Spindel
    Trådstartare

Spindel Biskop

?

10. plattfot

plattfot Friends of KS

Från:
    Norrort Sthlm
    Tror han menar hur bandet går igenom de två ringarna.

Jag har också noterat att det skiljer en hel del på längden och tjockleken på zulubanden. De längsta/tjockaste jag köpt är ifrån yobokies för lääänge sedan så jag vet inte om de fortfarande är så.

11. Spindel
    Trådstartare

Spindel Biskop

Jaha, men det är det enda logiska sätter att ha det, varför ha två ringar där annars?

12. Gurgel

Gurgel Stadsbo

Jag sätter zulu precis som ett Nato, men din lösning var ju också kul.
    Förövrigt har jag ett grönt från singular, dess totala längd inkl spänne är samma som ett A4 långsida. 30cm tror jag. Min sambo säger att det är lagom.

matalm gillar detta.
  13. Spindel
    Trådstartare

Spindel Biskop

Fast då är det ingen poäng med dubbla ringar. Jag tyckte det logiska är att spänna det som en MC-hjälm med dubbla D-ringar, då förs ju kraften (om man fastnar med bandet) genom den undre flärpen istället för genom bandstiften.

image.jpg

EDIT:// och är singulars längre så kanske jag beställer därifrån. Men han har ju inte heller några längder utskrivna på hemsidan. Förbättringsförslag till @Singular

willbur gillar detta.
  14. Gurgel

Gurgel Stadsbo

Ok, nu ser jag. Jag fattade inte att du hade 2x2 ringar. Mitt från singular har bara 2x1 ringar och ingen extra flärp, det är alltså bara ett enkelt band med ett spänne och två ringar.

15. dalle

dalle Bonde

Senast ändrad: 16 januari 2016
  16. Spindel
    Trådstartare

Spindel Biskop

dalle gillar detta.
  17. Undersköterskan

Undersköterskan Präst

Från:
    Växjö
    Jag sticker ut hakan och skulle vilja påstå att Singulars 5-ringars Zulu är det bästa som finns att tillgå på marknaden; så långt att vem som helst måste klippa bort en bit (annars är det ju tröttsamt vanligt med motsatsen, alltså att banden är för korta) och härligt tjocka (annars är det ju tyvärr vanligt att Zulu-remmarna bara är marginellt tjockare än NATO). Toppklass på sömmarna och ringarna. Ja, ska man ha ett 5-ringars Zulu så har i vart fall inte jag hittat något bättre - så Singularstraps rekommenderas varmt.

Vänligen
    Forumets undersköterska

18. Sundström

Sundström Friends of KS

19. Kanadicken

Kanadicken Bonde

Kan rekomendera singular! Har en svart 5 ring själv. Vet inte exakt hur lång den är men jag har haft min skx över på min dunjacka image.jpg

20. Ville_W

Ville_W Friends of KS

Från:
    Skåne
    Mitt svarta från Singular är 37cm. Räcker och blir över på min 19cm handled.
    image.jpeg

matalm gillar detta.
  21. Spindel
    Trådstartare

Spindel Biskop

Men är även deras ickesvarta lika långa?

22. Kanadicken

Kanadicken Bonde

Vet ej. Men dem har bra kund support så det bara at skicka en majl.

23. Ville_W

Ville_W Friends of KS

Från:
    Skåne
    Singular har flera leverantörer av natoband och förmodligen också av zuluband så de kan skilja. Enklast är väl att skicka ett pm och fråga.

24. -JL-

-JL- Borgare

Från:
    Göteborg
    Jag beställde både oliv och svart från Singular och båda var lika långa. Med mina tjänstemannahandleder fick jag klippa av en rejäl bit...
    Klippte för övrigt även bort extraflärpen under klockan då jag aldrig fattat vitsen med denna på Nato och Zulus men som du bär den får den ju faktiskt en mening....

25. cultshit

cultshit Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Finns det folk som tycker Zulu är snyggt? Nato kan vara riktigt bra, men förstår inte Zulu..

26. -JL-

-JL- Borgare

Från:
    Göteborg
    J*vligt svårsålda annars... :happyhappy:

27. Ville_W

Ville_W Friends of KS

Från:
    Skåne
    Absolut. Jämför nato och zulu på en lite fetare dykare så förstår du varför:D

28. cultshit

cultshit Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Har både zulus och naton, Zulu är enligt mig alltid för klumpigt...

29. Maro

Maro Friends of KS

Från:
    Varberg
    Håller med här, sen att maxa på med alla ringar är helt obegripligt!

30. Spindel
    Trådstartare

Spindel Biskop

Har det av funktionsskäl och inte estetiska skäl. Därav denna tråd då en stor del av funktionen försvinner iom att det är så kort.

Mårtenssons ur Brookfield