• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

5-ringars "Zulu" i vettig längd

Spindel

KS vulkanolog på Island
Någon som har något tips på var man kan köpa ett zulu (heavy duty nato eller vad det nu kallas) som inte är gjort för tändsticksarmar.

Jag köpte detta (och ett likadant i grått):
image.jpeg


Och det är ju hopplöst kort, jag kan glömma att få på detta runt en våtdräkt eller utanpå en vind eller regnjacka. Det är första gången jag blir lite besviken på natoband.nu. Det står ingen längd på deras produkter men jag förutsatte att det skulle vara en användbar längd. Innan folk spyr galla över natoband.nu så tycker jag att deras natoband är helt ok.

Bandet mäter 27 eller 28 cm och sweetspot som räcker för mig är ett 3-5 cm längre band. Jag har hittat ett på 43 cm vilket är överdrivet mycket extra och det fanns bara i svart. Jag vill nämligen helst ha samma färg som bilden ovan (kahkigrön) eller grå.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Någon som har något tips på var man kan köpa ett zulu (heavy duty nato eller vad det nu kallas) som inte är gjort för tändsticksarmar.

Jag köpte detta (och ett likadant i grått):
image.jpeg


Och det är ju hopplöst kort, jag kan glömma att få på detta runt en våtdräkt eller utanpå en vind eller regnjacka. Det är första gången jag blir lite besviken på natoband.nu. Det står ingen längd på deras produkter men jag förutsatte att det skulle vara en användbar längd. Innan folk spyr galla över natoband.nu så tycker jag att deras natoband är helt ok.

Bandet mäter 27 eller 28 cm och sweetspot som räcker för mig är ett 3-5 cm längre band. Jag har hittat ett på 43 cm vilket är överdrivet mycket extra och det fanns bara i svart. Jag vill nämligen helst ha samma färg som bilden ovan (kahkigrön) eller grå.
Får man fråga om omkretsen på din handled? Ser inte så groteskt ut...
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Min handled är inte jättestor men den här klockan tar mycket av bandet i anspråk:

image.jpeg


Jag tror jag ligger på någonstans 18-19 cm beroende på temperatur, aktivitetsnivå och vätskenivå (har inte mätt)
Högst normalt. Jag har bara bra erfarenheter av natoband.nu. Kör med vanliga zulu, så har ingen erfarenhet. Tyvärr.
 

McNulty

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har ett jag kan tipsa om! Ett 5-rings zulu från singularstraps.se i färgen oliv (men av dina bilder att döma så är det ingen skillnad på färgen khakigrön). Kommer inte ihåg exakt hur långt det var när det var nytt, men minns att jag klippte av det en rätt bra bit, och då kunde jag fortfarande få på klockan över våtdräkten. Annars kan man säkert maila och fråga dem om längden. Tror nog du skulle bli nöjd! :)
 

Gurgel

Cartier
Jag sätter zulu precis som ett Nato, men din lösning var ju också kul.
Förövrigt har jag ett grönt från singular, dess totala längd inkl spänne är samma som ett A4 långsida. 30cm tror jag. Min sambo säger att det är lagom.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jag sätter zulu precis som ett Nato, men din lösning var ju också kul.
Förövrigt har jag ett grönt från singular, dess totala längd inkl spänne är samma som ett A4 långsida. 30cm tror jag. Min sambo säger att det är lagom.
Fast då är det ingen poäng med dubbla ringar. Jag tyckte det logiska är att spänna det som en MC-hjälm med dubbla D-ringar, då förs ju kraften (om man fastnar med bandet) genom den undre flärpen istället för genom bandstiften.

image.jpg


EDIT:// och är singulars längre så kanske jag beställer därifrån. Men han har ju inte heller några längder utskrivna på hemsidan. Förbättringsförslag till @Singular
 

Gurgel

Cartier
Ok, nu ser jag. Jag fattade inte att du hade 2x2 ringar. Mitt från singular har bara 2x1 ringar och ingen extra flärp, det är alltså bara ett enkelt band med ett spänne och två ringar.
 
Jag sticker ut hakan och skulle vilja påstå att Singulars 5-ringars Zulu är det bästa som finns att tillgå på marknaden; så långt att vem som helst måste klippa bort en bit (annars är det ju tröttsamt vanligt med motsatsen, alltså att banden är för korta) och härligt tjocka (annars är det ju tyvärr vanligt att Zulu-remmarna bara är marginellt tjockare än NATO). Toppklass på sömmarna och ringarna. Ja, ska man ha ett 5-ringars Zulu så har i vart fall inte jag hittat något bättre - så Singularstraps rekommenderas varmt.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Kanadicken

Panerai
Kan rekomendera singular! Har en svart 5 ring själv. Vet inte exakt hur lång den är men jag har haft min skx över på min dunjacka
image.jpg
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
Men är även deras ickesvarta lika långa?
Jag beställde både oliv och svart från Singular och båda var lika långa. Med mina tjänstemannahandleder fick jag klippa av en rejäl bit...
Klippte för övrigt även bort extraflärpen under klockan då jag aldrig fattat vitsen med denna på Nato och Zulus men som du bär den får den ju faktiskt en mening....
 
Topp