Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

50-tals Omega Seamaster

Diskussion i 'Vintage' startad av Aurum, 26 oktober 2014.

1. Aurum
    Trådstartare

Aurum Gubbsnygg

Jag har redan skrivit någonting om dessa underbara armbandsur men kommer inte ihåg när, var eller vad jag skrev...

Kortfattat kan man säg att Omega, lite efter Rolex, började tillverka robusta vardagsur som var vattentäta år 1948. De kallades Seamaster och är enligt mig en av de finaste och mest underskattade modellerna hos de stora tillverkarna.

Har jagat en från 1948 men inte lyckats hitta någon. Har varit nära någon gång men då har tavlorna varit ommålade eller förstörda. Nåväl, min finaste sålde jag till Ariste men har alltid ett halvt öga öppet efter nya exemplar. Det är oftast 34 mm stora men det finna även en jumbo på 36 mm. Då de har kraftiga bandhorn bärs de rätt stort, speciellt de tidigare varianterna som har lägre boettlock och skruvat boettlock. De mindre varianterna har ordentliga fasningar på bandhornen medan de större har lite avsmalnande bandhorn utan fasning. Även verken är underbara, hammarurverk, man måste testa för att förstå storheten. Härlig känsla helt enkelt.

Nedan ser ni en av varje sort, den mindre med den jämna fina patinan är lätt polerad av mig då den hade några riktigt fula skrapmärken. Den större som är den för mig nya dinkan är opolerad med helt plana boettsidor och med en personlig gravyr på boettlocket. Tänkte först slipa bort gravyren och polera upp boetten men efter ultraljudstvätten ångrade jag mig. En annan "kul" sak med detta exemplar är att den var gubbmoddad. Inte helt lätt att se på bilderna när jag köpte den då speglingar i blanka index och visare kan vara luriga.

Som synes är index och visare svartmålade för att maximera kontrasten för läsbarheten, känner du igen det Vintage92 ? Efter lite fix och trix blev den lite bättre. Nedan följer lite blandade bilder. Kom på att jag faktiskt har en liten Omegasamling nu. Saknas gör min Mariner, ploprof och min semi-hermetic Omega i sterlingsilver. Den senare är förhoppningsvis på g Fixoflex ?

SAM_2712.JPG SAM_2717.JPG SAM_2718.JPG SAM_2719.JPG SAM_2721.JPG SAM_2724.JPG SAM_2729.JPG SAM_2739.JPG SAM_2743.JPG SAM_2746.JPG SAM_2747.JPG
    SAM_2748.JPG SAM_2754.JPG image.jpg image.jpg

Karatekid, Criss Cross, solex och 65 andra gillar detta.
  2. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Härliga klockor, tack för att du delar med dig! Gillar verkligen den där tanken, så hojta gärna till om du vill sälja :)

Aurum gillar detta.
  3. Vintage92

Vintage92 Friends of KS

Jäklar vad vackert, Omega när det är som bäst. Nu måste jag leta reda på en med dom där feta bandhornen. :)

Arsius11 och Aurum gillar detta.
  4. Aurum
    Trådstartare

Aurum Gubbsnygg

Här är en länk till lite trevlig seamasterhistoria:

http://www.omegamuseum.com/seamaster

Det kommer nog inte hända...
    Det tycker jag du skall!

Vintage92 gillar detta.
  5. Empa

Empa Friends of KS

Riktigt trevliga! Du har en riktigt fin Omega samling nu :)

Aurum gillar detta.
  6. Pappi

Pappi Lilla Fridolf

Fina klockor och intressant läsning. Tack för det Aurum

Aurum gillar detta.
  7. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

sköna klockor och perfekta strapsval (!) på alla Omegorna! :)

eriksson850, Icaras, Carolin och 1 annan gillar detta.
  8. easy rider

easy rider Dead Man Walking

Härligt!!
    Blir alltid lite småsugen på de där, när man snubblar över någon annons på typ Omegaforum.
    Eleganta, men ändå sportiga.
    Vad är rimligt att betala för en fint ex, likt något av dina ovan?

9. Aurum
    Trådstartare

Aurum Gubbsnygg

Beror på hur mycket tålamod man har. Alla Seamasters kostar typ lika mycket på Tradera men det är stor skillnad i kvalitet mellan dessa och de senare. Mao kan du få dessa från 1500 kr och tycker att taket ligger någonstans vid 4000 kr beroende på modell. De större är rätt ovanliga och ibland syns det i priset. Tycker det har varit ont om riktigt fina exemplar på senare tid.

Arsius11 och easy rider gillar detta.
  10. Bassman

Bassman Friends of KS

Aj, vilka läckra dinkor....

11. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
  12. Aurum
    Trådstartare

Aurum Gubbsnygg

13. _jonte

_jonte Friends of KS

Jättefina båda två, eller alla fyra kanske man ska säga. Gillar särskilt jumbon, med de lite annorlunda och skönare proportionerna. Och vilken härlig patina. En sån skulle man kanske leta upp..
    Banden som vanligt top notch. Tack för titten!

Aurum gillar detta.
  14. Aurum
    Trådstartare

Aurum Gubbsnygg

Tack! Själv föredrar jag de små, uppskattar de överdrivet kraftiga bandhornen och den lite mindre storleken. Patinan på den större är helt ok om än lite för fläckig.

15. KMS

KMS Friends of KS

Från:
    GBG
    Grym modell! Har vart på jakt ett tag, men inte hittat nåt.
    Det e nåt speciellt med köttigheten på boetten!:)

Aurum gillar detta.
  16. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Vackert! Som vanligt. Bland annat du och Ariste har fått mig att älska tidiga Seamasters. Helt perfekta klockor som är rejält undervärderade, speciellt i Sverige. Det sjukaste är att omålade exemplar inte har ett större premium jämfört ommålade på Tradera.

Dina andra omegor går inte av för hackor heller ;)

Älskar för övrigt patinan som du tycker är för fläckig.

Aurum gillar detta.
  17. KMS

KMS Friends of KS

Från:
    GBG
    Såg nu att det var den från Tradera! Lika bra att du fick den! Jag är kass på småfix![emoji2]
    Bra pris ändå! Får börja leta på allvar!

Aurum gillar detta.
  18. Skitunge

Skitunge Bonde

Sköna klockor! Precis min smak på vintage.

Aurum gillar detta.
  19. Weasel

Weasel Friends of KS

Från:
    Orten
    Jag har ref. 2657 på bevakningslistan, precis som du skriver Aurum så är det svårt att hitta de riktigt fina exen av tidiga Seamasters bland alla som är till salu, tålamod..
    Kvalitetspost som vanligt från dig, riktigt fina Omegor, kompletterar varandra fint!
    Tack

Aurum gillar detta.
  20. Fabian

Fabian Manboy

Från:
    Stockholm
    Håller fullständigt med dig. Denna modell-typ är finast. Dom feta bandhornen är magiska och klockor är grymt skön att bära. Vet att vi sålt flertalet av denna modellen på mitt förra jobb. Fan att jag inte köpte någon...

Icaras och Aurum gillar detta.
  21. Oddset

Oddset Borgare

Från:
    Skåne
    Grattis, de är grymt snygga! Vad har 36 mm för referens? Finns jumbon både med och utan sub-sekund?

Aurum gillar detta.
  22. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Där satt den! Trevligt patinerad och vilken line-up, riktigt fin Omega-samling! Det är något visst med ref 2657, får man chansen bör man ta den.....alltid....;)

Aurum och WilhelmV gillar detta.
  23. Aurum
    Trådstartare

Aurum Gubbsnygg

Tror bara de finns med sub-sekund.

image.jpg

Pictor gillar detta.
  24. Oddset

Oddset Borgare

Från:
    Skåne
    Tackar! Då får man ge sig ut på jakt :watching:

Aurum gillar detta.
  25. Aurum
    Trådstartare

Aurum Gubbsnygg

Kan du inte lägga upp dina här? Vet du om de finns andra referenser som är 36 mm med dessa trevliga boetter?

26. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Jag har bara sett ref 2657-x med denna boett, har bara crappy-bilder på paddan men de får duga så länge. Notera att den guldrullade amerikavarianten har svängt på reffen och kallar den 2494-4 2657 SC...annan boettillverkare också samt andra index. Den svattavlade är ommålad, dåligt gjort också men ville ge den kärlek fadäsen till trots.

image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg

eriksson850, Mykeys, Wi och 6 andra gillar detta.
  27. Oddset

Oddset Borgare

Från:
    Skåne
    Gillade verkligen denna Seamaster! Om det är någon som har tips om bra exemplar så skicka gärna ett pm.

Omen gillar detta.
  28. Aurum
    Trådstartare

Aurum Gubbsnygg

Nämnde tidigare att jag hamstrar lite och det gäller framförallt dessa Seamasters. Detta ur köptes in innan jul men pga svårt auktionshus och opålitlig bror fick jag först i handen denna vecka. Även detta är en jumbo 2657 från 1951 men denna har en våfflad tavla. Tyvärr hade någon klåpare försökt ta av tavlan utan att skruva loss skruvarna till tavelpelarna så tavlan var lite bucklig. Försökte räta ut det lite och rengöra boett och putsa glaset. Jag är mycket nöjd! Den mest undervärderade klassikern från de anrika tillverkarna.

image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg

Jag är snart ikapp dig Ariste ! Har en mindre svart på ingång med...

eriksson850, LongCon, krämbulle och 23 andra gillar detta.
  29. Wi

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm
    Har missat denna tråd!
    Mycket fina ex du kommit över Aurum, verkligen vintage Omega när det är som bäst. Precis som du uppskattar jag den mindre boetten mer, just pga proportionen mellan tjocka bandhorn och blygsam diameter. Är riktigt nöjd med mitt ex, tavlan är magisk, hade dock önskat tydligare fasningar på bandhornen då de nästan är rundpolerade. Ref på min ska vara 2846, från -56. Älskar verkligen klickandet/spinnandet från rotorn, mysigt med hammarautomat

2014-01-24 14.39.49-2.jpg 2014-01-30 13.51.41.jpg 2015-01-13 13.18.49.jpg

Stephan, LongCon, Tobias Eriksson och 11 andra gillar detta.
  30. Aurum
    Trådstartare

Aurum Gubbsnygg

Yes, din är fin med. Tack vare dina bilder är jag lite sugen på att beställa färgade perlonband också.

Och till alla övriga, fyll på med dessa knubbiga 50-talare!