• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

50-tals Omega Seamaster

nöt

Vacheron
2-Faktor
Kan tyvärr inte modeller. Sent 50 tal sa han. Seamaster med dom tjocka luggarna. Automat.
Är det bara kronan som är liten är det rimligen uret som är stort... Men förmodar du menar att det är en annan modell med?
Ja med stor och liten men jag tjockleken. Den sticker knappt ut något. Han hade en likadan svart fast 34mm inne och den hade en större krona. Så tror inte den större 35/36mm ska ha en mindre krona än 34an.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Kan tyvärr inte modeller. Sent 50 tal sa han. Seamaster med dom tjocka luggarna. Automat.

Ja med stor och liten men jag tjockleken. Den sticker knappt ut något. Han hade en likadan svart fast 34mm inne och den hade en större krona. Så tror inte den större 35/36mm ska ha en mindre krona än 34an.
Tror inte att det skiljer något i storlek mellan kronorna på mina med 34/36mm, kan kolla nästa gång jag har de framme.
 
Hej gott folk.
Då jag är total novis på klockor så här jag en fråga som kan te sig självklar för vissa. :)
Jag har sett här i tråden att vissa Seamaster Automatic Calendar har datumvisning klockan 3 och vissa som i mitt fall har den klockan 6. Är detta baserat på årsmodell eller är det bara något som Omega gjorde för att erbjuda kunden fler valmöjligheter?
Tacksam för svar
 

Kamelen

Cartier
Hej gott folk.
Då jag är total novis på klockor så här jag en fråga som kan te sig självklar för vissa. :)
Jag har sett här i tråden att vissa Seamaster Automatic Calendar har datumvisning klockan 3 och vissa som i mitt fall har den klockan 6. Är detta baserat på årsmodell eller är det bara något som Omega gjorde för att erbjuda kunden fler valmöjligheter?
Tacksam för svar


Det stämmer att de första åren av produktion har datumfönstret kl 6 där är även en skillnad på utformande av fönster det första året.
Om jag ej kommer ihåg fel så bytar datumfönstret plats 4 året av produktion.
 
Hej Kamelen.
Superstort tack för info.
Jag hoppas jag inte tråkar ut dig med fler frågor. :)
Då betyder det att min klocka är en från innan 54 med andra ord?
Det stämmer nog bra med min proviniens på klockan.
Jag köpte den så här smutsig av sonen till första ägaren av klockan så jag är tredje ägaren av denna. Sonen berättade att hans pappa hade köpt den av
Urmakaren Sigfrid Arnold Adlervalt verksam i V. Skrävlinge avliden 1958.
Nu är min klocka oerhört smutsig (köpt sådan) och ligger vid skrivande stund hos Mcgyver för rengöring och rundsmörjning.
Vet du om det fanns någon logo på kronan på dessa årgångar?
 

Bilagor

  • Resized_20170422_173943.jpg
    Resized_20170422_173943.jpg
    54.1 KB · Visningar: 65
  • Like
Reactions: MOL

Kamelen

Cartier
Hej Kamelen.
Superstort tack för info.
Jag hoppas jag inte tråkar ut dig med fler frågor. :)
Då betyder det att min klocka är en från innan 54 med andra ord?
Det stämmer nog bra med min proviniens på klockan.
Jag köpte den så här smutsig av sonen till första ägaren av klockan så jag är tredje ägaren av denna. Sonen berättade att hans pappa hade köpt den av
Urmakaren Sigfrid Arnold Adlervalt verksam i V. Skrävlinge avliden 1958.
Nu är min klocka oerhört smutsig (köpt sådan) och ligger vid skrivande stund hos Mcgyver för rengöring och rundsmörjning.
Vet du om det fanns någon logo på kronan på dessa årgångar?

Ser ut som första produktionen,Mcgyver kan säkert svara på detta då han har tillgång till serienummer.
Tror att om du tittar i registret så finner du bättre lämpad tråd för dina frågor, kanske vintage snabba frågor
 
Ser ut som första produktionen,Mcgyver kan säkert svara på detta då han har tillgång till serienummer.
Tror att om du tittar i registret så finner du bättre lämpad tråd för dina frågor, kanske vintage snabba frågor
Tack för ditt svar.
Ska prata med Mcgyver
Skall också kika runt i forumet och hitta rätt forum för mina frågor.
Ha en bra dag.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Nu fick jag lite bilder skickade till mig ( inte dom bästa). Ser ni något konstigt? Jag tycker att kronan inte riktigt stämmer överens med andra jag sett. Försäljaren säger att den är sent 50tal.
IMG_4795.JPG
 

Bilagor

  • IMG_4791.JPG
    IMG_4791.JPG
    104.7 KB · Visningar: 55
  • IMG_4792.JPG
    IMG_4792.JPG
    83.7 KB · Visningar: 49
  • IMG_4793.JPG
    IMG_4793.JPG
    156.4 KB · Visningar: 50
  • IMG_4794.JPG
    IMG_4794.JPG
    74.3 KB · Visningar: 50

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Möjligt, jag är så jävla dålig på att se sånt. Tyckte inte det såg ut så i verkligheten allafall. Ser texten konstig ut eller syftade du på färgen?
Inte originaltrycket iaf. Kronan bör vara fel den med. Ingen ref-ninja men slutet av 50-talet kan nog stämma. Ingen av de tidigaste iaf.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Inte originaltrycket iaf. Kronan bör vara fel den med. Ingen ref-ninja men slutet av 50-talet kan nog stämma. Ingen av de tidigaste iaf.
Där ser man. Bra att jag inte spontan köpte sist. Kronan hade jag kanske kunnat leva med och bytt men om tavlan är ommålad/tryckt så skippar jag nog.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Där ser man. Bra att jag inte spontan köpte sist. Kronan hade jag kanske kunnat leva med och bytt men om tavlan är ommålad/tryckt så skippar jag nog.
Undrar om dessa tunna visare fanns till dessa tidiga seamasters? Något som avslöjar denna tavla är den kraftiga sunburstslipningen och att den saknar minutmarkeringar. Även seamastertexten känns fel. Lysmassa på visare men inte tavlan osv.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Undrar om dessa tunna visare fanns till dessa tidiga seamasters? Något som avslöjar denna tavla är den kraftiga sunburstslipningen och att den saknar minutmarkeringar. Även seamastertexten känns fel. Lysmassa på visare men inte tavlan osv.
Haha ja se den har ju inga minutmarkeringar. Ser helt tom ut, hur kunde jag inte tänka på det... Tack för hjälpen!
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Undrar om dessa tunna visare fanns till dessa tidiga seamasters? Något som avslöjar denna tavla är den kraftiga sunburstslipningen och att den saknar minutmarkeringar. Även seamastertexten känns fel. Lysmassa på visare men inte tavlan osv.
Funderade på precis samma sak. Får 60-talsvibbar över tavla, visare och krona. Ser udda ut utan minutmarkeringar och de feta indexen mot de smala visarna.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Undrar om dessa tunna visare fanns till dessa tidiga seamasters? Något som avslöjar denna tavla är den kraftiga sunburstslipningen och att den saknar minutmarkeringar. Även seamastertexten känns fel. Lysmassa på visare men inte tavlan osv.
Nej visarna hör inte hemma på den tavelmodellen och boetten.
 
Topp