• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

50-tals Omega Seamaster

Mykeys

Cartier
Denna godingen kom fram idag. Ref. 2849 från 1958 med caliber 503. Lite fläckig urtavla, så den stora frågan är väl tvätta eller inte tvätta? Vad tycker panelen? Jag lutar åt att låta den va och gilla läget. Lite charmigt ändå. Den porriga flexlänken från JB var en mycket positiv överraskning - solid och härlig. Så den får stanna på till att börja med. Några snabba bilder...
SM5.JPG
SM3.JPG
SM2.JPG
SM4.JPG
bild 3(13).JPG
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Denna godingen kom fram idag. Ref. 2849 från 1958 med caliber 503. Lite fläckig urtavla, så den stora frågan är väl tvätta eller inte tvätta? Vad tycker panelen? Jag lutar åt att låta den va och gilla läget. Lite charmigt ändå. Den porriga flexlänken från JB var en mycket positiv överraskning - solid och härlig. Så den får stanna på till att börja med. Några snabba bilder...
SM5.JPG
SM3.JPG
SM2.JPG
SM4.JPG
bild 3(13).JPG
Låt allt ihop vara! Den är ju störtskön med sin patinerade flexilänk. Stenhård Hardcore Gubbe... ;)

Avvakta i vilket fall ett bra tag innan du tar beslut. Det är himla trist att ångra en tavelvätt.
 

Mykeys

Cartier
Låt allt ihop vara! Den är ju störtskön med sin patinerade flexilänk. Stenhård Hardcore Gubbe... ;)

Avvakta i vilket fall ett bra tag innan du tar beslut. Det är himla trist att ångra en tavelvätt.
Yes, efter en dags användande har jag bestämt mig för att behålla den som den är. Var dock tvungen att testa den på cordovan. Riktigt gosigt!
image.jpg
 
Senast ändrad:

Anno 1685

Omega
Min lilla samling seamasters kanske kan vara passande i detta sammanhang: En automat med datum (ref. 166.001, cal 562, troligen 1964 enligt sn), en manuell från 1961 (cal. 285, gulnad tavla), och kanske en mer ovanlig – en cal. 420 från 1952 med svart våfflad tavla (nu med ett svart croc-band). Automaten är vardagsklockan, och den gulnade manuella är så jäkla trög att dra upp (trots service) att den är svår att ha. 420:n är däremot ett litet smycke med sin tavla.

Bifogar några bilder.
 

Bilagor

  • backs.jpg
    backs.jpg
    145.1 KB · Visningar: 288
  • fronts.jpg
    fronts.jpg
    152.7 KB · Visningar: 288
  • Unknown.jpeg
    Unknown.jpeg
    47 KB · Visningar: 288
  • Unknown-1.jpeg
    Unknown-1.jpeg
    53.3 KB · Visningar: 300
  • samlingsbild2.jpg
    samlingsbild2.jpg
    96.7 KB · Visningar: 277
  • samlingsbild1.jpg
    samlingsbild1.jpg
    105.3 KB · Visningar: 263

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Min lilla samling seamasters kanske kan vara passande i detta sammanhang: En automat med datum (ref. 166.001, cal 562, troligen 1964 enligt sn), en manuell från 1961 (cal. 285, gulnad tavla), och kanske en mer ovanlig – en cal. 420 från 1952 med svart våfflad tavla (nu med ett svart croc-band). Automaten är vardagsklockan, och den gulnade manuella är så jäkla trög att dra upp (trots service) att den är svår att ha. 420:n är däremot ett litet smycke med sin tavla.

Bifogar några bilder.

Trevligt gäng! Den svarta står definitivt ut! Skulle gärna ha en sådan! Tror du tavlan är orörd?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Min lilla samling seamasters kanske kan vara passande i detta sammanhang: En automat med datum (ref. 166.001, cal 562, troligen 1964 enligt sn), en manuell från 1961 (cal. 285, gulnad tavla), och kanske en mer ovanlig – en cal. 420 från 1952 med svart våfflad tavla (nu med ett svart croc-band). Automaten är vardagsklockan, och den gulnade manuella är så jäkla trög att dra upp (trots service) att den är svår att ha. 420:n är däremot ett litet smycke med sin tavla.

Bifogar några bilder.
Vackert! Den svarta är helt underbar! Håll hårt i den! Skulle den lämna är det precis vad jag alltid letar efter... jag hade dock bytt krona till den typiska Seamasterkronan.
 

Anno 1685

Omega
Trevligt gäng! Den svarta står definitivt ut! Skulle gärna ha en sådan! Tror du tavlan är orörd?
Jag bedömer den som orörd, men jag har ingen oändlig erfarenhet av hur bra ommålningar kan bli. Finns det några svarta våfflade seamasters därute man skulle kunna få se bilder på som jämförelseobjekt?
 

Anno 1685

Omega
Vackert! Den svarta är helt underbar! Håll hårt i den! Skulle den lämna är det precis vad jag alltid letar efter... jag hade dock bytt krona till den typiska Seamasterkronan.
Tackar! Visst är den? Kronan är dock en omegakrona, så frågan är om den inte är ursprunglig från det tidiga 50-talet.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tackar! Visst är den? Kronan är dock en omegakrona, så frågan är om den inte är ursprunglig från det tidiga 50-talet.
Mmm, verkligen. De ljusa pyramidtavlorna är ovanliga men de svarta... Hur fick du tag på din? Jag kan inte med säkerhet säga att du har fel angående kronorna, men de tidiga jag äger/ägt har haft den större blanka kronan.
 

Anno 1685

Omega
Mmm, verkligen. De ljusa pyramidtavlorna är ovanliga men de svarta... Hur fick du tag på din? Jag kan inte med säkerhet säga att du har fel angående kronorna, men de tidiga jag äger/ägt har haft den större blanka kronan.
Jag köpte den av en österrikisk omegahandlare/samlare för ett halvår sen kanske (han finns på Chrono24, men denna låg på hans egna hemsida). Beträffande kronan är jag nyfiken på vad ni alla tror. Jag har sett liknande på t.ex. Dennison-boetter (som här), men detta är ingen sådan vad jag förstår.

Lite fler bilder:
crown1.jpg
crown2.jpg
IMG_3095.JPG
urtavla.jpg
 

XMJan

Cartier
Oj, nu blev jag intresserad av en 50-talare modell jumbo! Får börja läsa på och hänga på Tradera o Blocket.... Min relation med Omega startade när jag fick min farfars Omega. Relationen blev inte långvarig ty jag lyckades bli av med den i Finland när jag som student besökte Nylands Nation - jo, jag blev av med den - jag söp inte bort den! Inte mer Omega för min del utan klockor var något praktiskt men onödigt.

IMG_1356.JPG


Sedan tog livet en annan vändning. Min flickvän och jag ropade in vad vi trodde var ett linneskåp men det var ett herrskåp. Ett riktigt fynd skulle det visa sig för när vi fått hem det så visade det sig innehålla en Omegaklocka (till höger på bilden), en Tissot, ett cigarettetui i silver och ett par frackknappar i guld med rubiner!
Klockan visade sig fungera perfekt efter uppdragning. Tyvärr så lämande jag in den för rengöring och då började den dra sig...En fd urmakare tog sig an den och nu fungerar den perfekt igen. Han daterade den till '49-'51. Dock tycker jag den är lite för liten för mig. Köpte därför en Omega Seamaster (tv på bilden) och levde lycklig med den men även den var lite för liten... Båda är 34 mm i diameter och när en Seamaster 30 med diameter 35 mm dök upp på en lokal auktion så slog jag till - gillade inte stålarmbandet först men nu tycker jag att det passar mkt bra. Väl använd av förre ägaren och lite sliten men jag gillar patinan - skall inte tvätta rengöra i första taget. Det lustiga med den var att den fortade sig ca fem (5!) minuter på ett par timmar under de första tre-fyra dagarna men sedan dess har den gått perfekt! Jag förstår det inte...

Nu skall jag ut på nätet och skaffa mer info om 50-tals Omegor diameter 36 mm med hammarautomat!

PS Det står inte "Onega" på Seamaster 30 klockan - det är en repa i glaset som döljer delar av m:et i just den vinkeln som jag tog fotot ....
 

XMJan

Cartier
Av någon anledning måste man skriva minst 20 inlägg innan man får annonsera under "Köpes". Så här kommer mitt andra inlägg... För att inte enbart ta er tid så försöker jag fylla den med något vettigt.
Någon som kan säga något om detta objekt?
http://www.tradera.com/item/1917/235355175/omega-automatic-seamaster-subcekund-fran-50-60-talet-
Är det möjligt att få det reparerat så att automatiken fungerar igen - finns reservdelar? Skulle ni hellre gått på detta?
http://www.tradera.com/item/190118/235538330/omega-seamaster-stal-hammaraut-cal-342-ca-1950
/J
PS Jag vill alltså gärna komma i kontakt med någon som vill sälja en Seamaster hammarautomat, diameter 36 mm, silver liknande de som nämnts av t.ex. "Aurum" o "Mykeys" i denna tråd....
 
Senast ändrad:

XMJan

Cartier
Tänkte kolla lite på eBay! Vad heter denna typ av klockor på tyska? Svara nu inte "Omega"...
/J
Inlägg nr 3....
 

XMJan

Cartier
Ursäkta trashandet av tråden... Var kan man köpa bra läderarmband till denna typ av 50-talare?
/J
Inlägg 4:a...
 
Topp