• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

50-tals Omega Seamaster

inox

Cartier
Kool, du har också en!
image.jpg
Ja! Har du bjudit på 18k?
 

Mykeys

Cartier
Plockade upp denna på Kaplans Omega-special i november. Konstigt nog men glädjande för mig så va jag den enda budgivaren. Den såg iofs lite halvrisig ut på Kaplans bilder men väl hemma och lite småfix senare tycker jag den är riktigt fin. Min första jumbo och med originalask t.o.m! Precis som @Ronnie så har min ingen Seamasterskrift på tavlan dock har den väldigt tydlig "Swiss made" märkning under 6an. Den är från 1951, har Ref. 2494 och innuti slår den klassiska hammarautomaten med cal.351. Jag har satt på ett grönt shell cordovan band från @jankoxxx som jag tycker gör sig riktigt bra.
FullSizeRender(2).jpg
FullSizeRender(3).jpg
FullSizeRender(5).jpg
FullSizeRender(4).jpg
FullSizeRender(6).jpg
FullSizeRender(7).jpg
FullSizeRender.jpg
FullSizeRender(1).jpg
FullSizeRender(8).jpg
 

Diogenes

Cartier
Äntligen kom den hem!

Det är något särskilt med den kraftiga boetten, med bumper-verket, med den "hårda" kronan och den fantastiska "våffel"/"pyramid"-tavlan. Jag har ännu ej öppnat den för att kontrollera årtal och cal - någon som vågar sig på en gissning?

waffletavla.jpg

Våffeltavla3.jpg

Våffeltavla2.jpg


Edit: Ber om ursäkt för de dåliga bilderna
 
Senast ändrad:

Seagle

Omega
Äntligen kom den hem!

Det är något särskilt med den kraftiga boetten, med bumper-verket, med den "hårda" kronan och den fantastiska "våffel"/"pyramid"-tavlan. Jag har ännu ej öppnat den för att kontrollera årtal och cal - någon som vågar sig på en gissning

Vågar mig inte på en gissning, men jäkligt vacker är den! Något visst med äldre omegor
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Äntligen kom den hem!

Det är något särskilt med den kraftiga boetten, med bumper-verket, med den "hårda" kronan och den fantastiska "våffel"/"pyramid"-tavlan. Jag har ännu ej öppnat den för att kontrollera årtal och cal - någon som vågar sig på en gissning?

waffletavla.jpg

Våffeltavla3.jpg

Våffeltavla2.jpg


Edit: Ber om ursäkt för de dåliga bilderna
Som sagt. Den var riktigt bra!
Edit. Gissar 1952
 

Hynchen

Omega
Hej!
hoppas detta inte är ot.
Fick tag på en sliten omega från en arbetskollega (han har haft den i en leksakslåda och barnbarnen har lekt med den) så den är inte direkt i fint skick...
Gillar dock den slitna looken men är ute efter ett nytt läderarmband till den men är orolig att det ser konstigt ut med ett nytt läderband till en så sliten klocka, någon som har tips på vart man kan få tag på ett slitet läderband eller kanske till och med har ett som dem vill bli av med :)
Om någon duktig vet något om klockan som tillverkningsår eller vad den kan vara värd så skulle det också vara intressant.

image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hej!
hoppas detta inte är ot.
Fick tag på en sliten omega från en arbetskollega (han har haft den i en leksakslåda och barnbarnen har lekt med den) så den är inte direkt i fint skick...
Gillar dock den slitna looken men är ute efter ett nytt läderarmband till den men är orolig att det ser konstigt ut med ett nytt läderband till en så sliten klocka, någon som har tips på vart man kan få tag på ett slitet läderband eller kanske till och med har ett som dem vill bli av med :)
Om någon duktig vet något om klockan som tillverkningsår eller vad den kan vara värd så skulle det också vara intressant.

image.jpg
image.jpg
image.jpg
Jättefin klocka från tidigt 50-tal. Däremot är det lite fel tråd iom att det inte är en Seamaster. Det är ett ovanligt ur du kommit över som är värt en del pengar. Ytskicket är lätt att snygga till något om man är försiktig och då passar många nya tunnare band klockan. Kolla lite vilken typ av band du gillar så kan vi hjälpa dig närmare. Jag hade nog valt ett svinband men det finns mycket att välja mellan. Här har du en till fin ref 2505a som såldes för 8000 kr.

http://www.tradera.com/item/190118/250561764/fin-omega-o-v-e-r-s-i-z-e-38mm-
 

Hynchen

Omega
Jättefin klocka från tidigt 50-tal. Däremot är det lite fel tråd iom att det inte är en Seamaster. Det är ett ovanligt ur du kommit över som är värt en del pengar. Ytskicket är lätt att snygga till något om man är försiktig och då passar många nya tunnare band klockan. Kolla lite vilken typ av band du gillar så kan vi hjälpa dig närmare. Jag hade nog valt ett svinband men det finns mycket att välja mellan. Här har du en till fin ref 2505a som såldes för 8000 kr.

http://www.tradera.com/item/190118/250561764/fin-omega-o-v-e-r-s-i-z-e-38mm-

Tack för infon!
en snabb fråga bara, ytskicket kan man snygga till det själv eller bör man lämna in den till någon som har koll på vad dem håller på med? Tack ännu en gång för svaret :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack för infon!
en snabb fråga bara, ytskicket kan man snygga till det själv eller bör man lämna in den till någon som har koll på vad dem håller på med? Tack ännu en gång för svaret :)
Med rätt handlag han man fixa lite själv, men jag ser att ditt glas även har torrsprickor så du borde offra på den minst ett nytt glas och helst en uppsmörjning. Var i landet finns du?
 

Hynchen

Omega
Med rätt handlag han man fixa lite själv, men jag ser att ditt glas även har torrsprickor så du borde offra på den minst ett nytt glas och helst en uppsmörjning. Var i landet finns du?
Ja nu när den verkar ha ett större värde än jag trodde så skulle det ju kännas helt okej att investera lite i att få den fin :)
Bor i Västerås
 

Stephan

Omega
Här kommer en nyligen inropad Seamaster årsmodell 1957, caliber 500.
Efter service hos Wahlbergs Ur går den nu perfekt, tre sekunder snabb per dygn kan jag leva med.
Jag har starka minnen av denna modell då min pappa hade en likadan under min uppväxt, samt att
den är lika gammal som mig...hu..
IMG_4155.jpg

IMG_4164.jpg

IMG_4162.jpg

IMG_4155.jpg
[/URL][/IMG]
 
Topp