• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

50+

Dansken

Breitling
Usch .Nu är det dax att fylla gubbe=50. Var i dag ute och kollade lite klockor,Longines,Certina ,victorynox.har i dag en Seiko SKX009K1 .kom gärna med förslag på klocka runt ca 10 000kr .Bor i Uppsala så man får kanske ta en tur till Stockholm skulle villa kolla in Oris.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Usch .Nu är det dax att fylla gubbe=50. Var i dag ute och kollade lite klockor,Longines,Certina ,victorynox.har i dag en Seiko SKX009K1 .kom gärna med förslag på klocka runt ca 10 000kr .Bor i Uppsala så man får kanske ta en tur till Stockholm skulle villa kolla in Oris.
Bara nytt? Kan du tänka dig beg? Beg finns nästan vad som.
 

TomasBc

Dirty rotten scoundrel
2-Faktor
Datejust 1601 går att fynda runt 11 head only om begagnat är ett alernativ. Annars slår jag ett slag för Longines Heritage Conquest

439C3315-32D6-47C2-8913-67F6FFE5644A-5126-0000048A88B97C30.jpg


http://www.lindahlsurmakeri.se/prod.asp?id=4152
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Gratulerar! Breitling superocean, Speedmaster reduced, Oris eller Seamaster Bond?

Speedy moon blir väl lite väl tufft med den budgeten?

Tag Heuer Monaco borde du hitta för 12'. Good luck!
 

Ricrob

Patek
Jag tror du får roligare om du köper nytt eller "modernt" för dina 10k, än om du köper Europas billigaste DJ.

Longines Heritage, Omega Aqua Terra, eller varför inte en skön gammal Bratte Chronomat?

Grattis också såklart!
 

Isodor

Audemars
Skulle nog försöka leta upp någon Omega Aqua Terra, eventuellt Quartz om det är ok för dig?

Rätt neutrala linjer och känns bra oavsett ålder!

Grattis.
 

Dansken

Breitling
Tack för alla trevliga tips,kanske skulle sagt vad jag gillar för typ av klockor.vill nog ha något över 40+ i diameter och något som passar till dressat och samtidigt lite tuffare och ej för plottrigt .Kavaj,kostym blir det inte allt för ofta så mindre ur går kanske bort.
 

JayJay

Rolex
Hej gubbe. I o f s blir man gubbe redan vid 40. Fast 40 är ju det nya 30 så visst är det hela en smula förvirrande.
För att tipsa om en klocka så hade jag på din beskrivning och budget kikat på Sinn 856. Finns hos Eriksons urhandel i Sthlm (sumpan) om du vill klämma och sedan beställer man via www.sinn.de eller förhandlar om priset i butiken.
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Björkegrens ur på Flemingg. i Sthlm har 50% på Longines. Tyvärr semesterstängt, iaf igår :)

Grattis till att ha kommit halvvägs!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Seiko SARB065
Lagom gubbish och kompletterar din skx. Bra kvalle, bra pris och bra urverk.
 

POO

Panerai
Grattis gubbe:)
Jag hade inte heller satsat på den billigaste datejust jag hittat för de pengarna.
Däremot hade jag tittat på Sinn i allmänhet och Sinn 103st o 104st i synnerhet.
 

Dansken

Breitling
Tack för alla svar,skall kanske påpeka att att jag inte fyller för en i mitten av september så jag har lite tid på mig att kolla runt.
 

Dansken

Breitling
Jo seikon sarb065 är ju prisvärd Hamilon har jag tänkt kolla ,men finns det någon butik i Stockholm som säljer dom?Sinn är ganska lik seiko?
 

JayJay

Rolex
Jo seikon sarb065 är ju prisvärd Hamilon har jag tänkt kolla ,men finns det någon butik i Stockholm som säljer dom?Sinn är ganska lik seiko?

Vet inte vem som kränger Hamilton men det är väl bara att googla lite. JDM (Japan Domestic Market) Seikos säljs av Klockmäster i Globen. Sinn säljs av Eriksons urhandel i Sunbyberg.

Ang likheterna mellan Sinn o Seiko så är det verkligen inte särskilt påtagliga. Seiko (speciellt SARB-modellerna) är riktigt fina och mkt prisvärda. Samma sak kan sägas om Sinn... dock är de klockorna från Sinn som föreslås här dubbelt så dyra. Skälen därtill är goda. Om man ska börja med urverken så är det i grunden nog mer hugget som stucket. Seikos 6R15-verk är nog kvalitétsmässigt i huvudsak jämförbara med de Sellita- och ETA-verk som Sinn använder. Däremot kan du nog räkna med att Sinn lagt lite mer energi på att regulera sina verk (men man kan alltid ha tur/otur... ingen av dessa är COSC- certifierade). Vad gäller yttre finish är skillnaderna inte heller exceptionellt påtagliga även om jag (högst subjektivt) tycker att Sinn är ett strå vassare (nu gäller jämförelsen endast mot SARB-klockor). Sedan blir skillnaderna större och större. Det mest påtagliga när du tar i klockan är att Sinn kommer ha en i alla avseenden mer välbyggd länk och spänne. Detta tycker jag gör stor skillnad för upplevelsen när klockan bärs. Sedan har Sinn en hel del annat kul i sina klockor. I 856 t ex (som jag föreslog) så har du ett skydd mot avmagnetisering (brukar återfinnas i betydligt dyrare klockor), du har deras Ar-teknologi (cool men inte så användbart för gemene man) samt en TEGIMENT behandling av boett och länk.

Det jag vill ha sagt är att det finns många aspekter att beakta och att du nog gör klokt i att sondera terrängen lite till och sedan åker iväg och klämmer på prylarna i verkligheten.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Sen satsar ju Sinn nästan uteslutande på minimalism, borstade boetter och matta urtavlor. Det är svårt att hitta en Sinn-klocka och en SARB som är lika stilmässigt.
 
Topp