Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

50+

Diskussion i 'Diskussion' startad av Dansken, 2 augusti 2013.

1. Dansken
    Trådstartare

Dansken Torpare

Usch .Nu är det dax att fylla gubbe=50. Var i dag ute och kollade lite klockor,Longines,Certina ,victorynox.har i dag en Seiko SKX009K1 .kom gärna med förslag på klocka runt ca 10 000kr .Bor i Uppsala så man får kanske ta en tur till Stockholm skulle villa kolla in Oris.

vonbahr gillar detta.
  2. slimjim

slimjim Rösten från Bro

Bara nytt? Kan du tänka dig beg? Beg finns nästan vad som.

3. Grattis på födelsedagen! Självklart så ska du unna dig!

4. TomasBc

TomasBc Dirty rotten scoundrel

vonbahr, max och easy rider gillar detta.
  5. calzone

calzone Biskop

Grattis !, tycker du ska unna dig en speedmaster som e sliten med hälsan för 10K :D

6. slimjim

slimjim Rösten från Bro

Fyller man 50 är det tvåton rolle som gäller. Ja detta är www.rolexsnack.se DJ som TomasBc tipsade om är grym!

7. leben

leben El Patrón

Gratulerar! Breitling superocean, Speedmaster reduced, Oris eller Seamaster Bond?

Speedy moon blir väl lite väl tufft med den budgeten?

Tag Heuer Monaco borde du hitta för 12'. Good luck!

8. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Någon Sinn kanske?

vonbahr och yonsson gillar detta.
  9. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Och grattis!

10. ZQT

ZQT The Banker

Var hittar du en speedy pro för 10 laxar?

Hardy gillar detta.
  11. calzone

calzone Biskop

sa jag speedmaster pro ?, ne precis det finns typ 200 olika modeller så jag skrev bara speedmaster. Har sett under 10K till å med på KS ;)

12. Emil

Emil Borgare

gör som ingen annan och köp en hamilton!

yonsson gillar detta.
  13. Dansken
    Trådstartare

Dansken Torpare

Tack för tipsen men hittar man en rolex beg för 11?

14. Hardy

Hardy Thug

Från:
    och till
    Gripenbro hade en fin nyss. Vet inte om den finns kvar.

Klicka på länken längst ner på sidan

15. Hardy

Hardy Thug

Från:
    och till
    INte en dj dock! Men fina visare har den rackarn

16. calzone

calzone Biskop

Jag tar tillbaks det jag sa kan du spräcka din budget på 10K så köp en Rolex DJ istället :)

17. Ricrob

Ricrob Friherre

Jag tror du får roligare om du köper nytt eller "modernt" för dina 10k, än om du köper Europas billigaste DJ.

Longines Heritage, Omega Aqua Terra, eller varför inte en skön gammal Bratte Chronomat?

Grattis också såklart!

Wii och oscaroscar gillar detta.
  18. Isodor

Isodor Partyprinsen från Säffle

Från:
    sthlm
    Skulle nog försöka leta upp någon Omega Aqua Terra, eventuellt Quartz om det är ok för dig?

Rätt neutrala linjer och känns bra oavsett ålder!

Grattis.

19. Dansken
    Trådstartare

Dansken Torpare

Tack för alla trevliga tips,kanske skulle sagt vad jag gillar för typ av klockor.vill nog ha något över 40+ i diameter och något som passar till dressat och samtidigt lite tuffare och ej för plottrigt .Kavaj,kostym blir det inte allt för ofta så mindre ur går kanske bort.

20. JayJay

JayJay Biskop

Hej gubbe. I o f s blir man gubbe redan vid 40. Fast 40 är ju det nya 30 så visst är det hela en smula förvirrande.
    För att tipsa om en klocka så hade jag på din beskrivning och budget kikat på Sinn 856. Finns hos Eriksons urhandel i Sthlm (sumpan) om du vill klämma och sedan beställer man via www.sinn.de eller förhandlar om priset i butiken.

vonbahr gillar detta.
  21. jandan

jandan Friends of KS

22. Pappi

Pappi Lilla Fridolf

Björkegrens ur på Flemingg. i Sthlm har 50% på Longines. Tyvärr semesterstängt, iaf igår :)

Grattis till att ha kommit halvvägs!

23. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Seiko SARB065
    Lagom gubbish och kompletterar din skx. Bra kvalle, bra pris och bra urverk.

24. POO

POO Präst

Grattis gubbe:)
    Jag hade inte heller satsat på den billigaste datejust jag hittat för de pengarna.
    Däremot hade jag tittat på Sinn i allmänhet och Sinn 103st o 104st i synnerhet.

25. Dansken
    Trådstartare

Dansken Torpare

Tack för alla svar,skall kanske påpeka att att jag inte fyller för en i mitten av september så jag har lite tid på mig att kolla runt.

26. JayJay

JayJay Biskop

Vad tycker du om tipsen du hittills fått? Är ju relevant om vi ska kunna utveckla tipsen.

27. Dansken
    Trådstartare

Dansken Torpare

Jo seikon sarb065 är ju prisvärd Hamilon har jag tänkt kolla ,men finns det någon butik i Stockholm som säljer dom?Sinn är ganska lik seiko?

28. Dansken
    Trådstartare

Dansken Torpare

Tag har ju en del som man får kolla.Sitter nu på Arlanda så det blir lugnt med klockor närmsta veckan.

29. JayJay

JayJay Biskop

Vet inte vem som kränger Hamilton men det är väl bara att googla lite. JDM (Japan Domestic Market) Seikos säljs av Klockmäster i Globen. Sinn säljs av Eriksons urhandel i Sunbyberg.

Ang likheterna mellan Sinn o Seiko så är det verkligen inte särskilt påtagliga. Seiko (speciellt SARB-modellerna) är riktigt fina och mkt prisvärda. Samma sak kan sägas om Sinn... dock är de klockorna från Sinn som föreslås här dubbelt så dyra. Skälen därtill är goda. Om man ska börja med urverken så är det i grunden nog mer hugget som stucket. Seikos 6R15-verk är nog kvalitétsmässigt i huvudsak jämförbara med de Sellita- och ETA-verk som Sinn använder. Däremot kan du nog räkna med att Sinn lagt lite mer energi på att regulera sina verk (men man kan alltid ha tur/otur... ingen av dessa är COSC- certifierade). Vad gäller yttre finish är skillnaderna inte heller exceptionellt påtagliga även om jag (högst subjektivt) tycker att Sinn är ett strå vassare (nu gäller jämförelsen endast mot SARB-klockor). Sedan blir skillnaderna större och större. Det mest påtagliga när du tar i klockan är att Sinn kommer ha en i alla avseenden mer välbyggd länk och spänne. Detta tycker jag gör stor skillnad för upplevelsen när klockan bärs. Sedan har Sinn en hel del annat kul i sina klockor. I 856 t ex (som jag föreslog) så har du ett skydd mot avmagnetisering (brukar återfinnas i betydligt dyrare klockor), du har deras Ar-teknologi (cool men inte så användbart för gemene man) samt en TEGIMENT behandling av boett och länk.

Det jag vill ha sagt är att det finns många aspekter att beakta och att du nog gör klokt i att sondera terrängen lite till och sedan åker iväg och klämmer på prylarna i verkligheten.

yonsson gillar detta.
  30. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Sen satsar ju Sinn nästan uteslutande på minimalism, borstade boetter och matta urtavlor. Det är svårt att hitta en Sinn-klocka och en SARB som är lika stilmässigt.

JayJay gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield