Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

51a Systemet

Diskussion i 'Diskussion' startad av Sandkvist, 28 april 2014.

1. Sandkvist
    Trådstartare

Sandkvist Friends of KS

Sedan förra Baselworld har jag haft ögat på en ny klocka, från det där lilla företaget som sägs ha räddat klockbranschen i Schweiz, Swatch.

Urverket skulle vara det första helt automatiskt hopsatta urverket, 51 delar som sedan skulle inkapslas i plast och skapa en klocka - Swatch Sistem 51.

Överallt hörde man hyllningar, "detta är det största som hänt på länge" skrev det titt som tätt.

Sen blev det tyst, i nästan ett år så var det inte mycket ny info som kom och till sist släppte Swatch klockan!

... exklusivt i Schweiz.

Jag fick tag på en släktings kollega som numera bor i Zürich och nu någon vecka senare har jag klockan på min arm!

Fin påse!
    IMG_2205.JPG

Spännande!
    IMG_2206.JPG

Lite modernare förpackning än de äldre Swatchar jag har!
    IMG_2207.JPG

Matt svart och syndig - tydligen ska de olika prickarna på urtavlan visa vart skruvar och lagringspunkter är i urverket undertill - skruvar är vita och rubiner är såklart röda! (har läst detta någonstans, har ingen källa)
    IMG_2208.JPG

En väldigt trippig baksida, det är en stor genomskinlig rotor med mönster på kanterna.
    IMG_2210.JPG

Wristshot! Den bärs ganska stort, och tycker att rotorn låter en hel del, om det är störigt eller ej får framtiden visa! :)
    IMG_2209.JPG

Simola, jabla, Micke Ni och 21 andra gillar detta.
  2. Vonlind

Vonlind Stadsbo

Riktigt snygg! Eller kanske mera cool. Sjukt mysig baksida!

Sandkvist gillar detta.
  3. Sandkvist
    Trådstartare

Sandkvist Friends of KS

JA precis, den är inte direkt snygg eller ful, Men hela grejen är riktigt cool!

4. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Är tanken att den ska gå att serva i framtiden, eller är det en slit och släng?

Karatekid gillar detta.
  5. 4cie

4cie Biskop

Vad kostar den?

80s gillar detta.
  6. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Slit och släng, så frågan är väl varför man vill ha detta verk?

7. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Coola de där! Nu finns det två på forumet tror jag. Hur mycket får man kötta ut i butik för en sådan?

8. Stomatologen

Stomatologen Friends of KS

Skoj! Vad ligger priset på?

9. Teknikfreak

Teknikfreak Stadsbo

Dom vita och röda prickarna är inte rubiner utan planeter som har något samband med Nicolaus Copernicus. Vet dock inte hur.Finns kanske någon astronom här på forumet som kan förklara.

10. eriksson850

Från:
    烏普薩拉

Nej inte så kul, men i framtiden kommer det säkert bli lite som de Tissot klockorna från 70 talet med urdelar gjorda i plast. Värdelösa urverk med kass kvalitet men eftertraktade ruskigt dyra idag...

11. Sandkvist
    Trådstartare

Sandkvist Friends of KS

Det har jag också hört, fast iaf de vita prickarna stämmer överens med en massa skruvar på baksidan. Kan vara både och antar jag!

12. Sandkvist
    Trådstartare

Sandkvist Friends of KS

150chf när jag köpte ca 1130kr

yonsson gillar detta.
  13. Sandkvist
    Trådstartare

Sandkvist Friends of KS

Man kan ju tänka sig att tillverkningssättet kommer att utvecklas och användas i fler och mer avancerade urverk, då är det ju lite fräsigt att ha "ur-urverket" av typen. Ser faktiskt ut som om man kan ta bort glasbaksidan, kanske kommer det att gå att byta ut urverket eller de moduler som det är uppbyggt av?

eriksson850 gillar detta.
  14. Sandkvist
    Trådstartare

Sandkvist Friends of KS

Men med tanke på att det är Swatch så är det ju slit och släng som är deras tanke sedan innan typ

15. Adl_Sthlm

Adl_Sthlm Stadsbo

Från:
    Solna
    Grym! vill oxå ha en... :)

16. Teknikfreak

Teknikfreak Stadsbo

17. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
  18. Teknikfreak

Teknikfreak Stadsbo

Citat från prisjakt.
    Sistem51 från Swatch ändrar reglerna för armbandsur
    Swatch blev en stor hype efter dess start 1983. Klockorna var i plast och hade endast 51 delar som kom att bli deras så kallade lyckotal. Nu, 2013, släpps en ny modell som skapar en ny standard bland armbandsuren.

Ja 51 delar är ingen nyhet men den nya klockan Swatch Sistem51 är en klocka med just 51 delar och dessa sitter i hop med endast en skruv. Men klockan är också mekanisk med en gångreserv på 90 timmar. Eftersom klockan är hermetiskt tillsluten går den inte att serva men varken smuts eller vätska kan heller ta sig in. Detta ska göra att klockan fungerar perfekt i minst 50 år.

På grund av dess "enkelhet" sätts klockan i hop helt automatiskt, det är alltså inget hantverk längre. Men klockan är fortfarande 100% Schweizisk - och i plast! Baksidan är transparent och bjuder in till nyfikna blickar.
    Allt jag hittat vad gäller priser varierar mellan 100 - 200 USD så jag låter det vara osagt. Den finns i fyra olika färger vitt, svart, rött och blått.

eriksson850 gillar detta.
  19. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Hehe, det där vill jag gärna uppleva. Hermetiskt tillsluten, jag det började man med på 20-talet och Rolex fick till det rätt bra med sin första oyster. Men så länge ett ur har en krona som har direktkontakt med verket är den ju inte helt tillsluten?

20. Teknikfreak

Teknikfreak Stadsbo

Jag reagerade också på det.

21. joey

joey Stadsbo

image.jpg

Grattis! Vita motsvarigheten säger hej. Fick den av Dubbe, som även köpte en till sig själv i Basel för några veckor sen.

Intryck: lätt, ganska stor, håller tiden väldigt bra, bra motpol till Oystetquartz, bra pris för en mekanisk klocka från Schweiz.

eriksson850, 80s, paradis och 3 andra gillar detta.
  22. Teknikfreak

Teknikfreak Stadsbo

Hur känns det när ni drar upp dom manuellt?

23. Sandkvist
    Trådstartare

Sandkvist Friends of KS

Lite bakvänt, man vrider kronan neråt! Annars känns det ganska plastigt, men det ska det ju med en Swatch!

Teknikfreak gillar detta.
  24. Rber

Rber Biskop

Gillar! Synd att de är lite stora. Finns den svarta på gummi också, eller är det läder som gäller?

25. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö

Här är en bild på hans teori............... th.jpeg

jabla, Isodor och Teknikfreak gillar detta.
  26. Teknikfreak

Teknikfreak Stadsbo

Okej men vilket fall som helst, dom är riktigt fräcka och hör nästan hemma hos varje sann klocksamlare.

Sandkvist gillar detta.
  27. Teknikfreak

Teknikfreak Stadsbo

Är det inte något om en heliocentrisk världsbild:bookworm:

28. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö

Precis så är det,bara att det tar timmar att förklara det..........

Teknikfreak gillar detta.
  29. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Kul klocka!

Sandkvist gillar detta.
  30. aljung

aljung Präst

Från:
    Uppsala
    90 timmars gångreserv låter riktigt trevligt. Har varit lite sugen sen jag såg den på Hodinkee. Är lite tveksam till storleken bara. Men cool är den :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Sandkvist gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield