• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

5513/1680 eller 16610lv

Vilken ref bör man som nybörjare börja med

  • 1680

    Röster: 10 26.3%
  • 5513

    Röster: 14 36.8%
  • 16610lv

    Röster: 14 36.8%

  • Totala väljare
    38

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Nu börjar jag bli väldigt sugen på att slå till på min första rolex. Modellerna jag har i huvet är antingen 5513, 1680 eller 16610lv.
Jag har på senaste tiden tänkt om vad gäller vintage. Jag vill köpa en klocka som kommer stanna. Rekommenderas vintage som första klocka? Vore det inte smartare att börja med något lite nyare? Jag har fallit rätt hårt för gröningen. Med tanke på att man dessutom kan köra den på ett svart insert och få den smarriga maxi dial på köpet så lockar den ännu mer. Samtidigt tänker jag att en riktigt fin vintage sub hade varit riktigt smakfullt och underbart det med.
Har haft lite konversationer med brorsan men inte riktigt kommit fram till något då han inte förstår min kärlek till gröningen.

Så min fråga till er, vad hade ni valt?varför? Ni har med all sannolikhet varit där jag är idag. Vilken ska jag börja med?
Jag lägger upp lite lånade bilder från google:)

LV-on-LN2.jpg
LV-on-LN.jpg
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Är det den gröna du vill ha så satsa på den som förstaklocka:)
Då har du en som är hyfsat ny och som du kan ha länge.

Jag resonerar som så att den kanske tål lite mer än en vintage och att den är lite mer unik än den vanliga 16610 samtidigt som det känns riktigt svårt att få tag i något vintage exemplar som är i det skick jag vill ha den i:(
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Jag resonerar som så att den kanske tål lite mer än en vintage och att den är lite mer unik än den vanliga 16610 samtidigt som det känns riktigt svårt att få tag i något vintage exemplar som är i det skick jag vill ha den i:(
Det är väl bra tänkt. Vintage kan du ta som nästa, och då kan du alternera med den gröna, så håller din vintage längre.
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Det är väl bra tänkt. Vintage kan du ta som nästa, och då kan du alternera med den gröna, så håller din vintage längre.

Ja det där låter väldigt klokt sagt, målet är ju att landa nästa klocka efter sommaren så jag hoppas att det inte blir någon lång väntan:)

Precis. Vitguldsindexen syns knappt. Kör på en gröning och låt den bli vintage med dig, eller sälj när du ångrar dig...
Låt den bli vintage med dig låter väldigt nice, undrar hur en gröning ser ut om 30 år:)
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Tråkigt men sant råd är att prova dem live. Att bara titta på bilder är en sak, men alla gillar inte charmen med en rasslig länk på en vintage tex

Oavsett vad är de alla tre klassiska klockor, så helt fel blir det aldrig
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Tråkigt men sant råd är att prova dem live. Att bara titta på bilder är en sak, men alla gillar inte charmen med en rasslig länk på en vintage tex

Oavsett vad är de alla tre klassiska klockor, så helt fel blir det aldrig

Jo fast det är ju icke helt lätt, kommer vara i Sverige första veckan i februari, vet inte riktigt var man kan testa en. Har bara testat brorsans 16710. Är det någon av modellerna som är svår att flippa om det skulle så att jag ändrar mig?
 

Axiom

Panerai
2-Faktor
Jag stod inför samma val, var egentligen mest sugen på fyrsiffrigt: 5513,1680,1675. Köpte till slut en 16710. Den enkla förklaringen är att för mig kändes det tryggare. Jag tog beslutet att jag hellre skaffar en vintage som andra inköp och lever med de praktiska fördelarna som tex safirglas ger fram tills dess. Nästa större inköp kommer dock bli antingen 1680 eller 5513 :)
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Jo fast det är ju icke helt lätt, kommer vara i Sverige första veckan i februari, vet inte riktigt var man kan testa en. Har bara testat brorsans 16710. Är det någon av modellerna som är svår att flippa om det skulle så att jag ändrar mig?
Att sälja en sub brukar inte vara ett problem

Vad gäller att testa en så är bästa tipsen att gå på en GTG! Där kan man klämma på det mesta, och ofta samtidigt

Frågor du kan ställa dig under tiden:

1) Vill du ha datum & bubbla på klockan?
2) Föredrar du safir eller plexi?
3) Föredrar du matt eller lackad tavla?
4) Föredrar du målade eller vitguldsindex?

Vad gäller prisbilden så kommer nog en fin LV vara dyrare än de andra två. Schyssta 1680/5513 hittar du runt 40,000 kr (box och papper påverkar naturligtvis och driver upp priset). LV'n ligger förmodligen norr om 45,000
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Jag stod inför samma val, var egentligen mest sugen på fyrsiffrigt: 5513,1680,1675. Köpte till slut en 16710. Den enkla förklaringen är att för mig kändes det tryggare. Jag tog beslutet att jag hellre skaffar en vintage som andra inköp och lever med de praktiska fördelarna som tex safirglas ger fram tills dess. Nästa större inköp kommer dock bli antingen 1680 eller 5513 :)

Jo fast allt var så lätt fram tills för 10 minuter sen när jag såg en 1680 på K&S:/
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Att sälja en sub brukar inte vara ett problem

Vad gäller att testa en så är bästa tipsen att gå på en GTG! Där kan man klämma på det mesta, och ofta samtidigt

Frågor du kan ställa dig under tiden:

1) Vill du ha datum & bubbla på klockan?
2) Föredrar du safir eller plexi?
3) Föredrar du matt eller lackad tavla?
4) Föredrar du målade eller vitguldsindex?

Vad gäller prisbilden så kommer nog en fin LV vara dyrare än de andra två. Schyssta 1680/5513 hittar du runt 40,000 kr (box och papper påverkar naturligtvis och driver upp priset). LV'n ligger förmodligen norr om 45,000

Datum bubblan vill jag gärna ha men jag vill gärna ha en klocka utan den också, så det är bara frågan om man ska börja med datumbubbla eller ej:)
Jag föredrar plexi och matt tavla. Mest av allt föredrar jag målade index och allt detta lutar ju åt vintage. Det kom nyss upp en på K&S som gjorde mig lite snurrig, ja vill ju helst köpa från KS. Jag vet ju att Hqmilton är bra men de har inget som tilltalar mig just nu:/
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Datum bubblan vill jag gärna ha men jag vill gärna ha en klocka utan den också, så det är bara frågan om man ska börja med datumbubbla eller ej:)
Jag föredrar plexi och matt tavla. Mest av allt föredrar jag målade index och allt detta lutar ju åt vintage. Det kom nyss upp en på K&S som gjorde mig lite snurrig, ja vill ju helst köpa från KS. Jag vet ju att Hqmilton är bra men de har inget som tilltalar mig just nu:/

Top hat plexi är mysigt...

71E11EFA-0AE5-4378-B47F-186E3CB1FA11_zpsmem0p3kb.jpg
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Gå på vintage direkt, då du hamnar där förr eller senare ändå :) Med datum och luppen eller utan datum med doom, är en smaksak...
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Min första rolle var en 16610LV som såg mindre och mindre armtid pga det gröna tror jag. Jag vill helt enkelt kunna köra på mer än bara länk för omväxling. Upplevde att LV'n bara funkade på länk. Var helt säker på att det var klockan jag ville ha.
Den fick lämna för en 1680 röd och jag har aldrig trivts så bra förut. Älskar hur den ser ut och hur den känns. Passar till allt och klär i allt. Gå vintage säger jag. Du har ju redan sett ljuset i form av målade index och plexi.
Billigare dessutom. Om du nu inte ser rött.
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Min första rolle var en 16610LV som såg mindre och mindre armtid pga det gröna tror jag. Jag vill helt enkelt kunna köra på mer än bara länk för omväxling. Upplevde att LV'n bara funkade på länk. Var helt säker på att det var klockan jag ville ha.
Den fick lämna för en 1680 röd och jag har aldrig trivts så bra förut. Älskar hur den ser ut och hur den känns. Passar till allt och klär i allt. Gå vintage säger jag. Du har ju redan sett ljuset i form av målade index och plexi.
Billigare dessutom. Om du nu inte ser rött.
En röding har jag inte råd med just nu känns det som, eller då hade jag hellre haft två klockor nästan för det priset. Men en 1680...:)
 
Topp