• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

5513 Maxi Dail från skolådan ;)

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Här händer det mycket på en dag haha. @vaniljglass står att den ser opolerad ut inte att den är det ! Står ju klart & tydligt att den troligen polerats. Är ju för att skicket är superb. & det bästa jag läst i denna tråd är att den är ojämnt polerad på sidan :p det är lite skillnad på en kasse från tidigt 60-70 tall och dom som är från 80ish just saying. @Per det är skriva papper som är det samma som punchade imho , tydligen finns det maskiner som punchar idag , så är inte nån skillnad om man ska fiffla ! @Knypplarn och dom som tycker den e för dyr köp en annan då helt enkelt. Sitta å grina över nått som du inte har råd till herregud. Att hitta en i bättre skick med Box å papper är inte lätt och gör nån så bara fråga vad dom ska ha för den ;) dom ligger 15-16 k $ i usa & ligger också några ute på rolexpassinmarket till 12k€ watchonly :) Ha en strålande kväll !
Kolla på lugholesen så ser den absolut inte opolerad ut. :)

Gällande papper så finns det säkert de som har verktyg för att puncha. Tror dock att de är ganska så få jämfört med de som har tillgång till en penna. Jag påstår inte att dina är fel men det är för mig ganska så viktig information iom du inte visar dem i dina bilder i annonsen.

Pärlan är nog bara en AM av nått slag som nån tryckt dit i insertet för att fylla hålet.
Viktigt i detta fall är att hålet inte är uppborrat större. Är det uppborrat så går det inte längre att använda med en korrekt pärla.

Lycka till med försäljningen.
 
Kolla på lugholesen så ser den absolut inte opolerad ut. :)

Gällande papper så finns det säkert de som har verktyg för att puncha. Tror dock att de är ganska så få jämfört med de som har tillgång till papper och penna. Jag påstår inte att dina är fel men det är för mig ganska så viktig information iom du inte visar dem i dina bilder i annonsen.

Viktigt i detta fall är att hålet inte är uppborrat större. Är det uppborrat så går det inte längre att använda med en korrekt pärla.

Lycka till med försäljningen.


Ska sätta in en bild så du får se lugzen på den. Absolut nog är det väl så att det florerar papper men när den ursprungligen kommer från en respekterad handlare så är jag inte direkt orolig ;) har inte petat lös insertet då jag tyckte den såg allt för nojig ut att pilla på när pärlan troligen blivit dittryckt, kostar ju inte 20 pix för ett nytt insert direkt så låter det bara sitta jag :D tackar och bockar !
 
IMG_2974.JPG
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Ska sätta in en bild så du får se lugzen på den. Absolut nog är det väl så att det florerar papper men när den ursprungligen kommer från en respekterad handlare så är jag inte direkt orolig ;) har inte petat lös insertet då jag tyckte den såg allt för nojig ut att pilla på när pärlan troligen blivit dittryckt, kostar ju inte 20 pix för ett nytt insert direkt så låter det bara sitta jag :D tackar och bockar !
Kratrarna runt hålen skvallrar om poleringen. Ergo att den inte ser opolerad ut. Det sagt så är boetten absolut helt okej. :)

Vilken handlare kommer den ifrån?
 
  • Like
Reactions: PJW

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Polerad eller icke, om ja....ful eller ok? En kompis undrar gvs....

IMG_3284.JPG
IMG_3285.JPG
IMG_3286.JPG
IMG_3287.JPG
IMG_3288.JPG
Din "kompis" har blivit lurad... Nej men den ser plan och fin ut. För att kunna säga mer måste man ha bättre koll på årtal, dvs hur Rolex slipade sina Tudorboetter då. Är iaf inte uppenbart att den polerats i mina ögon. Ny vridring?
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Här händer det mycket på en dag haha. @vaniljglass står att den ser opolerad ut inte att den är det ! Står ju klart & tydligt att den troligen polerats. Är ju för att skicket är superb. & det bästa jag läst i denna tråd är att den är ojämnt polerad på sidan :p det är lite skillnad på en kasse från tidigt 60-70 tall och dom som är från 80ish just saying. @Per det är skriva papper som är det samma som punchade imho , tydligen finns det maskiner som punchar idag , så är inte nån skillnad om man ska fiffla ! @Knypplarn och dom som tycker den e för dyr köp en annan då helt enkelt. Sitta å grina över nått som du inte har råd till herregud. Att hitta en i bättre skick med Box å papper är inte lätt och gör nån så bara fråga vad dom ska ha för den ;) dom ligger 15-16 k $ i usa & ligger också några ute på rolexpassinmarket till 12k€ watchonly :) Ha en strålande kväll !

Skillnad är att de som säljer de dyrare på den internationell marknaden har ett fläckfritt ryckte och är handlare. Inte en privatperson som försöker skapa en houze kring sitt medelmåttiga exemplar på samma forum. Skrivna papper är endast premium precis som @Per skriver tillsammans med original handlingar.

Men vad vet jag...
 
Skillnad är att de som säljer de dyrare på den internationell marknaden har ett fläckfritt ryckte och är handlare. Inte en privatperson som försöker skapa en houze kring sitt medelmåttiga exemplar på samma forum. Skrivna papper är endast premium precis som @Per skriver tillsammans med original handlingar.

Men vad vet jag...

Vet inte om du skojar , men Kul att du skriver medelmåttigt exemplar :p Vet heller inte om man kan ta dig på allvar haha.
Om vissa handlare lägger priser som ligger på vissa nivåerna utan moms så tycker jag inte det är ett orimligt pris att starta med. men det är ju min åsikt och vad du tycker är ju helt upp till dig. Fläckfritt rykte som säljare har väl dom flesta som gör detta som mera än en hobby.och premium är det med papper oavkortat imho :rolleyes:
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Vet inte om du skojar , men Kul att du skriver medelmåttigt exemplar :p Vet heller inte om man kan ta dig på allvar haha.
Om vissa handlare lägger priser som ligger på vissa nivåerna utan moms så tycker jag inte det är ett orimligt pris att starta med. men det är ju min åsikt och vad du tycker är ju helt upp till dig. Fläckfritt rykte som säljare har väl dom flesta som gör detta som mera än en hobby.och premium är det med papper oavkortat imho :rolleyes:

Nej det är ju upp till dig att avgöra om jag ska tas på allvar, är dock rätt säker på att de flesta här tar mig på rätt stort allvar med tanke på den mängd klockor som passerat mig.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Din "kompis" har blivit lurad... Nej men den ser plan och fin ut. För att kunna säga mer måste man ha bättre koll på årtal, dvs hur Rolex slipade sina Tudorboetter då. Är iaf inte uppenbart att den polerats i mina ögon. Ny vridring?

Skarpa ögon, vridring är ny.....har kvar original....men lättare att byta hela bezeln än endast insert när man vill alternera :) Den är från ca 1980....

Kan inte leda i bevis att den är opoletad på något sätt...kan bara gissa. Men med tanke på hur mkt spö caset har fått i övrigt så tror jag att man varit tvungen att polera den lövtunn för att få bort alla dings och jack....om den nu skulle varit polerad....
 

Knypplarn

Cartier
@Knypplarn och dom som tycker den e för dyr köp en annan då helt enkelt. Sitta å grina över nått som du inte har råd till herregud. Att hitta en i bättre skick med Box å papper är inte lätt och gör nån så bara fråga vad dom ska ha för den ;) dom ligger 15-16 k $ i usa & ligger också några ute på rolexpassinmarket till 12k€ watchonly :) Ha en strålande kväll !
Ärligt talat, vad är det för svar? Tycker du på allvar att ditt ex är värt 15k mer än exempelvis denna: https://klocksnack.se/threads/orörd-rolex-5513-från-1971.66633/ ?

Det handlar inte om att ha råd eller inte, det handlar om att ditt objekt är helt uppåt väggarna prissatt på dagens marknad. Varför skulle jag vilja betala 125k för din klocka när jag kan få något bättre för samma pengar?
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Skarpa ögon, vridring är ny.....har kvar original....men lättare att byta hela bezeln än endast insert när man vill alternera :) Den är från ca 1980....

Kan inte leda i bevis att den är opoletad på något sätt...kan bara gissa. Men med tanke på hur mkt spö caset har fått i övrigt så tror jag att man varit tvungen att polera den lövtunn för att få bort alla dings och jack....om den nu skulle varit polerad....
Sanningens ord. Men det kan gå fullständigt åt helvete ändå, som när jag slog av plexit på min rootbeer efter 1h i min ägo..
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Skit. Jag som nyss la upp min 5513 igen, uppenbarligen alldeles för billigt, innan jag läste denna tråd. :p

Skönt att se säljare som tar ansvar för se till att de börjar närma sig sitt rätta värde. :banghead:

@Andreasll83
Om folket ovan med koll har synpunkter är det klokt att lyssna. Du framstår som ganska oskön just nu. Är ju inte första gången du lägger upp nåt kraftigt överprisat på KS.
 

Rearden

Cartier
Dude... Oavsett om allt du säger är sant så handlar mycket om att köpa säljaren och tror du kommer få extremt svårt att sälja här efter den här tråden... Prova blocket? :)
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Du har bränt nästintill hela din bro här, va lite seriös om du vill ha hjälp i framtiden. Både köpa och sälja/byta blir svårt om du visar samma sida som du gör nu.

Din klocka är förresten ganska nypolerad. Och felpolerad. Sidan på höger bandhorn har polerats ner för att ta bort en ding/djupa repor från bilden att döma.
 

Ryttaren

Rolex
Visar hur svårt det är att bedöma poleringar om man inte är insatt och har sett många boetter att jämföra med. För tre år sen hade jag tyckt att det är ett kanonexemplar, idag ser man direkt hur taskigt polerad den är, speciellt med rundningen nertill på bandhornet som närbilden visar.

Fin klocka är det ju ändå, även om det inte är ett praktexemplar. Handskrivet papper ger jag nog inte personligen så mycket för heller.

Min 1680 är också troligen polerad ett antal gånger men så länge luggarna är jämntjocka med mycket material kvar så stör jag mig inte på det då det är en bruksklocka som jag inte vill vara rädd för att använda dagligen. Sen har jag väldigt svårt för den där nyfilade looken på ovansidan av bandhornen, tycker inte det passar på en gammal sportrolex.

Gissar att min som också är en -78 är värd kanske 65-70k (helservad 2015 på Rob) och att din således inte bör kosta mer än 5-10k till. Men här har vi nog fler som är bättre insatta.

Foto 2016-03-08 10 22 52.jpg
 
Senast ändrad:

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Min 1680 är också troligen polerad ett antal gånger men så länge luggarna är jämntjocka med mycket material kvar så stör jag mig inte på det då det är en bruksklocka som jag inte vill vara rädd för att använda dagligen. Sen har jag väldigt svårt för den där nyfilade looken på ovansidan av bandhornen, tycker inte det passar på en gammal sportrolex.

Gissar att min som också är en -78 är värd kanske 65-70k och att din således inte bör kosta mer än 5-10k till. Men här har vi nog fler som är bättre insatta.

Foto 2016-03-08 10 22 52.jpg
Fin klocka! Om den är polerad alls så är det väldigt varsamt och fint gjort. :)
 

Ryttaren

Rolex
Fin klocka! Om den är polerad alls så är det väldigt varsamt och fint gjort. :)

Tackar! Kul att höra från nån som verkligen har koll! :)

Svårare med sena 70-talare och nyare att bedöma som har mindre bevels från fabrik tycker jag. Men jag skulle aldrig våga hävda opolerat om det inte var väldigt uppenbart eller om man har full historik på klockan sedan den var ny.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tackar! Kul att höra från nån som verkligen har koll! :)

Svårare med sena 70-talare och nyare att bedöma som har mindre bevels från fabrik tycker jag. Men jag skulle aldrig våga hävda opolerat om det inte var väldigt uppenbart eller om man har full historik på klockan sedan den var ny.
Ofta behöver man inte påpeka alls. Bilderna brukar inte behöva superlativ. Det sagt så har jag absolut saltat beskrivningar när jag känt mig säker på att de inte blivit polerade. Allt som allt så är det utseendet som är det viktiga. Inte beskrivningen i annonsen. :)
 

deddas

Rolex
Är det inte ganska så self-explanatory?
Jo själva termerna i sig förstår jag. Jag menade mer om
Som man frågar får man ofta svar. Kan tycka att jag ofta delar den lilla kunskap som jag har.

Gällande handskrivna pappers värde så är det inte en helt enkel fråga. Vissa värdesätter dem och andra inte. Personligen så ser jag inget värde alls i handskrivna papper på en klocka som är så här pass sen. En sak om den är från en tid när det mesta skrevs för hand men denna är långt senare. Undantaget är självklart om de handskrivna papperna ackompanjeras av mer proveniens typ kvitto mm. Det finns alldeles för mycket öppna papper tillgängliga idag för att jag skulle betala för det annars.

Det är dock en inte alltför enkel fråga så jag tror att alla måste bilda sig sin egen uppfattning om det. Jag vågar dock säga att väldigt många fullset med handskrivna papper är ihopplockade av mindre nogräknade individer. Många av dessa handskrivna papper är dessutom dåligt förfalskade certifikat vilket är konstigt då det finns buntvis tomma certifikat på i princip varje större klockmässa på kontinenten.

Tilläggas bör att jag inte personligen betalar för papper alls. Jag köper hellre bästa möjliga klocka för pengarna. Om den nu har papper så är det trevligt men det gör också klockan onödigt mycket dyrare. :)

Each to their own..

Att notera är att vi inte vet om denna klocka har punchade papper eller handskrivna. Därav min fråga.
Var min fråga dumt eller otrevligt skriven?
 
Topp