Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

5513 med oljefäck

Diskussion i 'Diskussion' startad av Khoma, 31 oktober 2013.

1. Khoma
    Trådstartare

Khoma Stadsbo

Har precis skaffat mig en 5513 ifrån en forummedlem, kanonskick i alla aspekt förutom att det är en oljefläck eller dylikt på tavlan som sitter precis där visarna är fästa. Detta är nåt som stör mig enormt , så skulle kolla om någon har ett bra tips på hur man skall gå vidare?
    Är det omöjligt att få bort /förbättra?
    Har dessvärre inga bilder.

//Khoma

2. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Om det bara är en fettfläck vilket är det vanligaste, så plockar man bort visaren och tar rent aceton eller dylikt för att ta bort fettet och sedan sätter man tillbaka visaren. Det klarar vilken riktig urmakare som helst. Vågar inte gissa på vad det skulle kosta, men det går fort, så det borde vara billigt, typ några hundra. Ponera att urmakaren tar 1000kr/timma och det tar cirka 30minuter räknat i överkant=500kr.

3. Davvan

Davvan My Kung Fu is stronger than yours!

Från:
    Fettefleur......
    Aceton.....??? Om det är en matt tavla.... Blir det inte kef...?? Ersätter du tavlan Y om det blir FUBAR?......

CaptainOats gillar detta.
  4. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Föreslår Isopropanol istället, men inga garantier.

5. Jens

Jens I'm only in It for the drugs!

Från:
    Mordor
    Lämna inte in den till nån som föreslår Aceton i första hand...

I all välmening!
    Lycka till!

J

6. DrDre

DrDre Friends of KS

I ditt fall skulle jag absolut gå till någon du vet verkligen kan sin sak och har erfarenhet urtavlor. Att låta en amatör gå loss med lösningsmedel på en 30 år gammal urtavla känns ju inte så där förfärligt lockande. Man kan ju se skräckscenariot framför sig "Jag tycker det blev rätt bra" säger han när han lämnar över den och så kanske de är alldeles blekt, bubbligt etc.

7. Jokkmokkswe

Jokkmokkswe Lappskojsaren

Från:
    Sthlm
    Det är ingen dussin Seiko vi pratar om!
    Klart du ska lämna in den till en duktig urmakare än att mecka själv.
    Bilder?!

Wii gillar detta.
  8. JS

JS Friends of KS

Håller med ovan. Se till att hitta en bra urmakare och ställ lite frågor till dem först; typ om de brukar serva gamla klockor, vilken metod de tänker använda. Bättre att sålla bort en mindre erfaren/duktig urmakare innan han förstör din tavla

9. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Antar att du betalade rätt mkt för klockan, då är det nog värt att lämna in den till erkänd duktig urmakare. Det hade jag gjort.

Fanns oljan där vid köpet, eller har den läckt ut senare?

Och GIVETVIS måste du lägga upp bild ;)

Lycka till och hoppas det går bra utan att kosta en halv förmögenhet.

yonsson gillar detta.
  10. Khoma
    Trådstartare

Khoma Stadsbo

Oljan fanns vid köpet, och att det är olja och inte fett/fingeravtryck kan jag nästan garantera...Fläcken syntes inte på bilderna som jag fick. Så vet inte om man bara ska lära sig leva med det....Stör mig till tusen dock :/

11. yonsson

Från:
    GBG
    Jag läste helt fel. Läste att det var en fettfläckar på en av visarna. :nailbiting:
    Aceton på tavlan är ju helt vansinnigt.

jabla, Davvan, leben och 1 annan gillar detta.
  12. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Förstår att det är störande och kanske svårt att leva m det. Värt att kolla upp hos urmakare.
    Försök fånga det på bild

13. RicVin

RicVin Mr fredagsmys

Lämna in till någon som fixar! Du kommer att reta ihjäl dig annars:) BTW.. Jag gör och kollar "du vet vad" i detta NU!!

14. CaptainOats

CaptainOats Friends of KS

Babyolja funkar nog.
    Men för guds skull gör det inte själv, lämna in till en bra urmakare.

15. leben

leben El Patrón

16. max

max Dancing Queen

Från:
    Kungsholmen
    Olja för att ta bort olja?

Snillen spekulerar, ta klockan till Rob och fråga vad de kan göra så får du ett professionellt utlåtande från den som skall utföra operationen.

Jokkmokkswe gillar detta.
  17. CaptainOats

Fett löser fett, så ja det är ett seriöst förslag faktiskt.

yonsson gillar detta.
  18. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Helt korrekt.

19. max

max Dancing Queen

Från:
    Kungsholmen
    Jadå, men hur han skulle kunna öppna sin 5513 som har en oljefläck på tavlan och på något sätt göra det bättre med babyolja är min fundering. Fett löser som sagt fett men jag ser inte riktigt hur det skulle kunna appliceras på detta problem.

Om man inte struntar i klockan eller om den redan är förstörd på annat vis så skulle jag vilja säga att alla andra förslag än "lämna in till en duktig urmakare" är direkt galna på en klocka i dessa prisklasser.

yonsson, jabla och Criss Cross gillar detta.
  20. calzone

calzone Biskop

Bilder tack !

21. Khoma
    Trådstartare

Khoma Stadsbo

Det sades att det var en MKII tavla, men visade sig vara en MKIV, ganska irriterande det också.

22. calzone

calzone Biskop

BILDER !

23. CaptainOats

Jag skrev ju det under mitt inlägg om oljan att han skulle lämna in.
    Om TS sedan själv väljer att försöka är på eget ansvar, ställer man en fråga om hur man ska göra så har man förmodligen inte kapaciteten att fixa det ändå.

24. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Tråkigt. Vem sålde den? Kanske ska du be om kompensation eller hävning om det är en bra forummedlem.

Bojke och yonsson gillar detta.
  25. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

Sällar mig till skaran som säger: BILDER!

26. yonsson

Från:
    GBG
    Det finns ingen anledning att gå omkring och vara missnöjd. Ta kontakt med säljaren om klockan inte är som den beskrivits.

CaptainOats och China gillar detta.
  27. Jacob

Jacob Friends of KS

Nu börjar det ju bli lite mycket som inte stämmer...
    Försök häv köp och leta nytt, säger jag. Har du tagit upp det med säljaren?
    Magin man ska känna vid ett nyförvärv är ju tydligen redan borta.
    Och ja, upp med bilder!

28. Khoma
    Trådstartare

Khoma Stadsbo

"Nu är det tredje gången du ringer, vad vill du?" Så löd svaret ifrån säljaren, så blev ganska paff..Även kollat i efterhand på Andrew Shears hemsida, där klockan sades komma ifrån, men kan inte hitta en matchande 5513 där. Har alla konversationshistorik kvar samt sms...

29. DrDre

DrDre Friends of KS

Jag håller med. Om det inte syntes på bilderna men är av betydande, så tycker jag att du bör kontakta säljaren. Tavlan är en viktig del av en vintage rolex så enligt vad du beskriver och utan att ha sett bilder, så tycker jag att du borde bli erbjuden att lämna tillbaka den.

Om du trots allt väljer att behålla den, så kanske du kan börja med att försöka få bort större delen genom att torka bort bort oljan? Dvs om du bara försöker få bort oljan utan att använda kemilier etc så borde du ju knappast kunna skada urtavlan, men kanske ändå kan lösa problemet (eller i alla fall göra det mindre synligt). Farfars klocka på Söder är ju lite klurig och händig (lite uppfinnar jocke typ, trevlig prick dessutom) som kanske skulle kunna ta en titt på den.

30. Khoma
    Trådstartare

Khoma Stadsbo

Oljan har redan "penetrerat" färgen, så har uppstått bubblor på området dvs löst upp färgen, ser nästan ut som om det vore fuktigt än..

Mårtenssons ur Brookfield