• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

5513 med oljefäck

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
"Nu är det tredje gången du ringer, vad vill du?" Så löd svaret ifrån säljaren, så blev ganska paff..Även kollat i efterhand på Andrew Shears hemsida, där klockan sades komma ifrån, men kan inte hitta en matchande 5513 där. Har alla konversationshistorik kvar samt sms...

Fy fan. Jag tycker det verkar vara mycket skit just nu...
Lämna omdöme i Good- & Badguys utifrån din upplevelse om ni inte kan komma överens. Så får säljaren göra detsamma.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Klart du kan svara på det. Du behöver inte nämna några namn.
 

B1884

Audemars
2-Faktor
För att jag inte vill hänga ut honom?
Detta är väl ändå vad "Goodguys & Badguys" är till för? Jag menar inte att det är till för att hänga ut någon, utan för att ge både bra och eventuellt dålig kritik.

Sålänge du håller kritiken på en saklig nivå, så ser jag inga beskymmer med att skriva vilka problem som du tycker uppstog vid affären och vem denne forummedlem är.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Best case scenario: säljaren är okunnig och lite sloppy och säljer en klocka med en fettfläck som hen inte noterat och med en annan tavla än hen trott. Sånt kan hända.

Worst case scenario: säljaren har dragit en halvis och undanhållit relevant info alternativt ljugit (oavsett definition är effekten densamma. Med en glimten i ögat-ping till DrDre ).

Oavsett så verkar det ju märkligt om säljaren inte vill lösa det....inget smart sätt att göra affärer på i en ankdamm av entusiaster...
 

DrDre

Patek
Oljan har redan "penetrerat" färgen, så har uppstått bubblor på området dvs löst upp färgen, ser nästan ut som om det vore fuktigt än..

Nu blir det väl lite "snillen spekulerar" över det, men min ide var att man kanske skulle kunna lägga något (ngt i tex bomull men det finns kanske bättre material) lite försiktigt över fläcken så att i alla fall lite av oljan sugs upp. Det skulle ju kunna vara värt att prova i alla fall då det inte kan förstöra eller skada urtavlan.

Den andra frågan rörande säljaren, hävning etc får jag nog säga att det låter som att du tar mer skit än vad som är rimligt (utifrån vad jag läst här, utan att ha sett bilder etc). Visst, ibland kanske det man köper (har själv aldrig sålt något) inte är precis som man kunde förväntat sig (och ibland faktiskt lite finare än vad man hoppats på) men det har alltid varit inom ramen för vad jag ändå tyckt vara OK och i några fall har säljaren erbjudit sig att låta köpet gå tillbaka men jag behöll ändå klockan till slut och det är ju också OK. Men om det du beskriver har hade hänt mig, då hade jag nog övervägt att lägga alla fakta på bordet på forumet. Lite marginal får man väl ha, det är ju trots allt begagnade klockor, och det finns alltid lite utrymmer för misstolkningar etc, men det här är lite för mycket för att man ska behöva acceptera det tycker jag.
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Om det är som du beskriver att klockan har en annan tavla än som beskrivits och den till råga på allt har en defekt som inte gick att se på bilder/nämndes i beskrivningen så är det en självklarhet att du ska kontakta säljaren och begära ett återköp eller kompensation i någon form.

Om säljaren snäser av dig, vägrar diskutera frågan eller gör sig oanträffbar så tala om vem det rör sig om. Alternativet att svälja att du blivit blåst låter inte särskilt lockande.

Om du drar dig för att outa säljaren för att hen är känd på forumet så tycker i alla fall jag att det inte spelar någon som helst roll. Alla medlemmar måste så klart ta ansvar för vad de säljer, oavsett hur kända de är.

Slutligen BILDER. Kan du inte lägga ut bilder på klockan? Gärna också de bilder du fick innan köpet.

JoberMan
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Om det är som du beskriver att klockan har en annan tavla än som beskrivits och den till råga på allt har en defekt som inte gick att se på bilder/nämndes i beskrivningen så är det en självklarhet att du ska kontakta säljaren och begära ett återköp eller kompensation i någon form.

Om säljaren snäser av dig, vägrar diskutera frågan eller gör sig oanträffbar så tala om vem det rör sig om. Alternativet att svälja att du blivit blåst låter inte särskilt lockande.

Om du drar dig för att outa säljaren för att hen är känd på forumet så tycker i alla fall jag att det inte spelar någon som helst roll. Alla medlemmar måste så klart ta ansvar för vad de säljer, oavsett hur kända de är.

Slutligen BILDER. Kan du inte lägga ut bilder på klockan? Gärna också de bilder du fick innan köpet.

JoberMan


Håller med dig Jober, i allt utom användandet av hen, speciellt här på formet, vem försöker du lura ;)

Om det TS säger stämmer angående telefonsamtalet så verkar det väldigt skumt, om inte TS döljer något.
Vad handlade dom två första samtalen om ?

Mvh
 

Mr Chance

Kalmar
"Nu är det tredje gången du ringer, vad vill du?" Så löd svaret ifrån säljaren, så blev ganska paff..Även kollat i efterhand på Andrew Shears hemsida, där klockan sades komma ifrån, men kan inte hitta en matchande 5513 där. Har alla konversationshistorik kvar samt sms...

Om det är den jag tror det är kommer den från Jacek på hq milton. Men i hans beskrivning framgick det att tavlan var en annan. Men, som sagt, bilder hade underlättat och jag kan ha fel, det kanske inte är den 5513 jag sett tidigare.

Vem köpte du av?
 

Khoma

Cartier
2-Faktor
Nu har jag pratat med säljaren som ringde till mig, vi disskuterar en lösning, så jag vill inte att denna häxjakt fortsätter, det jag var ute efter med i denna tråd, var bara att få hjälp av er kunniga forummedlemmar hurvida man kunde lösa problemet.
Oljefäcken visste jag i förväg om, men säljaren kunde inte fixa fram bilder på den. Så han har inte lurat mig i det aspektet , utan JAG upplevde fläcken större än vad som beskrevs. Detta handlar om missnöje, handlar inte om att ha blivit blåst.
Säljaren gick bara på de uppgifter han fått ifrån Andrew Shear.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nu har jag pratat med säljaren som ringde till mig, vi disskuterar en lösning, så jag vill inte att denna häxjakt fortsätter, det jag var ute efter med i denna tråd, var bara att få hjälp av er kunniga forummedlemmar hurvida man kunde lösa problemet.
Oljefäcken visste jag i förväg om, men säljaren kunde inte fixa fram bilder på den. Så han har inte lurat mig i det aspektet , utan JAG upplevde fläcken större än vad som beskrevs. Detta handlar om missnöje, handlar inte om att ha blivit blåst.
Säljaren gick bara på de uppgifter han fått ifrån Andrew Shear.

Schysst! Hopas det löser sig till det bästa. Och det här är väl ett paradexempel på att det går att få hjälp på forumet även i delikata ärenden UTAN att det blir just häxjakt.

:)
 

Khoma

Cartier
2-Faktor
Vill poängtera än en gång för säljarens framtid och affärer att han inte lurat mig utan att vi hade delade åsikter.
Skulle någon gå On-Topic igen och komma med förslag så hade det varit super!
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Skulle någon gå On-Topic igen och komma med förslag så hade det varit super!
Ett förslag är ju att säljaren köper tillbaka klockan rakt upp och ned om du inte är nöjd med den och den till råga på allt har en annan tavla än vad som beskrivits.

Vilken säljare vill gå omkring och veta att köparen inte är fullt ut nöjd med köpet?

Eller så behåller du den och lever lycklig med oljefläcken.
 

Khoma

Cartier
2-Faktor
Ett förslag är ju att säljaren köper tillbaka klockan rakt upp och ned om du inte är nöjd med den och den till råga på allt har en annan tavla än vad som beskrivits.

Vilken säljare vill gå omkring och veta att köparen inte är fullt ut nöjd med köpet?

Eller så behåller du den och lever lycklig med oljefläcken.


Jag och säljaren jobbar på en bra lösning för oss båda.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Sluta gnäll då.... Lesson 1..... Köp inte saker du inte har tillräckligt bra kunskap om av seminasare....
I det här fallet då spelar väl kunskaperna inte ngn större roll om objektet inte stämmer med beskrivning eller bilder som skickats inte visar ev defekter? Eller hur menar du? Vad gäller seminasare så får man ju hoppas att även de håller vad de eller deras beskrivning lovar. Eller ere bara jag;-)
 

max

Dancing Queen
I det här fallet då spelar väl kunskaperna inte ngn större roll om objektet inte stämmer med beskrivning eller bilder som skickats inte visar ev defekter? Eller hur menar du? Vad gäller seminasare så får man ju hoppas att även de håller vad de eller deras beskrivning lovar. Eller ere bara jag;-)
Köper man en vintageklocka (eller eg alla beggade klockor) så bör man kanske kolla serienummer och att det stämmer med tavla osv, man ser ju även på bilder (som jag förutsätter att man begär innan ett distansköp) att det är en annan tavla än vad som utlovats (även om just mk2 och mk4 är tämligen lika och dåliga bilder kan förvirra där). Förutsatt att säljaren inte photoshoppade bilderna/sände bilder på annan klocka.

Oljefläcken hade tydligen säljaren informerat om, varpå man kan tycka att någon deal om att köparen får returnera om denna inte tycker det ser ok ut i verkligheten borde ha uppgjorts. Men om säljaren säger att det är en oljefläck på tavlan och köparen säger ok till det så är det ju svårt att klandra säljaren.
Är man osäker på ett objekt så är det ju rimligt att be om bättre bilder eller se till att mötas upp för affären.

Säger inte att allt är köparens ansvar eller att det är ok att undanhålla info, bara att man kan undvika väldigt mycket problem om man är noggrann från start då man köper begagnade prylar.

Mycket oklar information i denna tråd, inga bilder och vi tvingas till ett vilt gissande.
Vem som gjort "fel" kan omöjligt bedömas av någon här utan all info men om vi återgår till den skadade tavlan så skulle jag säga att alternativen är att antingen leva med den, se om säljaren går med på retur (alt tvinga retur om felaktig info givits) eller sälja den vidare med korrekt information och bra bilder till någon som tycker att det är ok.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Köper man en vintageklocka (eller eg alla beggade klockor) så bör man kanske kolla serienummer och att det stämmer med tavla osv, man ser ju även på bilder (som jag förutsätter att man begär innan ett distansköp) att det är en annan tavla än vad som utlovats (även om just mk2 och mk4 är tämligen lika och dåliga bilder kan förvirra där). Förutsatt att säljaren inte photoshoppade bilderna/sände bilder på annan klocka.

Oljefläcken hade tydligen säljaren informerat om, varpå man kan tycka att någon deal om att köparen får returnera om denna inte tycker det ser ok ut i verkligheten borde ha uppgjorts. Men om säljaren säger att det är en oljefläck på tavlan och köparen säger ok till det så är det ju svårt att klandra säljaren.
Är man osäker på ett objekt så är det ju rimligt att be om bättre bilder eller se till att mötas upp för affären.

Säger inte att allt är köparens ansvar eller att det är ok att undanhålla info, bara att man kan undvika väldigt mycket problem om man är noggrann från start då man köper begagnade prylar.

Mycket oklar information i denna tråd, inga bilder och vi tvingas till ett vilt gissande.
Vem som gjort "fel" kan omöjligt bedömas av någon här utan all info men om vi återgår till den skadade tavlan så skulle jag säga att alternativen är att antingen leva med den, se om säljaren går med på retur (alt tvinga retur om felaktig info givits) eller sälja den vidare med korrekt information och bra bilder till någon som tycker att det är ok.

Köper man en 5513 har man ju främst din fina guide att gå efter. Den har lärt mig allt jag kan om 5513.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
I det här fallet då spelar väl kunskaperna inte ngn större roll om objektet inte stämmer med beskrivning eller bilder som skickats inte visar ev defekter? Eller hur menar du? Vad gäller seminasare så får man ju hoppas att även de håller vad de eller deras beskrivning lovar. Eller ere bara jag;-)

Om det är din åsikt så är det fine.....men för mig låter det lite som att..... Asking for it...
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Om det är din åsikt så är det fine.....men för mig låter det lite som att..... Asking for it...
Så du menar att man ska inte handla vintage annat än f2f eller vara så kunnig att man kan urskilja fläckar och annat som inte syns ur den fotovinkeln som säljaren valt att fotografera objektet ifrån? Måste vara därför det är så få som köper vintage då..;-)
 
Topp