• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

5513 med oljefäck

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Så du menar att man ska inte handla vintage annat än f2f eller vara så kunnig att man kan urskilja fläckar och annat som inte syns ur den fotovinkeln som säljaren valt att fotografera objektet ifrån? Måste vara därför det är så få som köper vintage då..;-)

Det låter som en dröm...... men kanske inte min åsikt...... Micklade bilder kan man aldrig skydda sig från...... fläcken var ju inte okänd iofs.... men köpte trots allt klockan..... läxa 1..... en säljare som inte kan producera good enough bilder.... läxa 2..... ingen höll en pistol mot köparen ömma tinning.... trots det gjordes affär..... dvs ett medvetet eller omedvetet risktagande.... nu behöver vi inte diskutera just denna specifika affär då det troligen löser sig......den kanske säljs till nästa person.... med samma eller annat resultat. Okunskap eller förmågan att inte ställa rätt frågor skapar massa merjobb och ingen är nöjd......

Att handla vintage är fan inte enkelt.....och jag vet hur svårt det är att stå emot när dealen uppenbarar sig....... det enda jag vet säkert är att tålamod betalar sig i slutändan..... tålamod innebär en massa saker..... bla kunskap och specifikt kunskapen om.... tålamod....
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
3a8d97b3641ee50ee9b1397d6944a3b1.jpg
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Farligt att handla av hobbyhandlarna som anser att det är köparens ansvar att dubbelchecka att allt är korrekt snarare än att det är deras ansvar att göra full disclosure av vad de säljer. Det kräver kunskap om man inte är villig att riskera saker som detta. Dessvärre så handlar sällan folk med kunskap via dessa kanaler så vare sig det är medvetet eller ej av säljaren så skulle jag inte rekommendera att handla från dessa. Nu är självklart inte allt de säljer skit men alltför ofta så är det sub-par klockor till halvsaltade priser. Tipset är att läsa på, ha tålamod som Davvan sa och hitta ett antal alternativ. När detta är gjort så kan man bestämma om man föredrar seminasaren i Sverige, hobbyhandlaren i Hongkong, proffshandlaren i NY eller någon samlare man sprungit på på annat sätt.

Snabba klipp blir sällan succé om man inte är så pass påläst att man vet att det är ett riktigt klipp. Alltför ofta folk utnyttjar naiva köpare med en dröm och lite kontanter.

Det är farligt att tro att deals är sockersöta bara för att de sker via favoritforumet. Väldigt, väldigt många som gör väldigt mycket för att tjäna någon liten krona extra.
 

David

Bödeln
Farligt att handla av hobbyhandlarna som anser att det är köparens ansvar att dubbelchecka att allt är korrekt snarare än att det är deras ansvar att göra full disclosure av vad de säljer.

Klart som fan att det är köparens, och endast köparens, ansvar att kontrollera att kosmetiska defekter är acceptabla. Vad som är acceptabelt är så extremt subjektivt att en defekt en inte ens lägger märke till är en show-stopper för en annan. Detsamma gäller tavlor som ingen vettig människa kan hålla isär.

Har säljaren erbjudit sig att ta tillbaka klockan om köparen efter kontroll inte är nöjd (givetvis inom någon dag från mottagandet, och i samma skick) tycker inte jag det finns något mer att begära.

Har säljaren använt missvisande bilder eller om klockan innehåller fejk-delar är läget förstås ett helt annat, men så verkar ju inte vara fallet den här gången.
 
Topp