• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

5513 mot 7928

deddas

Rolex
Hallå alla KS:are!
Går i bytestankar då något köp i nuläget inte är aktuellt...
Jag är som rubriken lyder sugen på att byta min Rolex 5513 mot Tudor 7928!!!
Är man helt körd om man håller på och funderar kring ett sådant byte eller är det rimligt?
Min 5513 är med meters first tavla från -67.
Det är något med Tudor och speciellt en 7928 med ros tavlan är inte kattskit om jag får tycka själv(och det får jag väl?!)
Ni får också tycka!!!! Så mina fråga till alla er med en tanke kring detta... Vad tycker ni?!
Mvh
Deddas
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Roliga tankar. För några år sedan ville jag ha en 5513 men köpte en 7016 för att jag inte kände att jag kunde motivera ett köp av ytterligare en dyr Rolex. Nu i efterhand ångrar jag att jag inte köpte en fin 5513 för ca 35.000 kr. En fin 7928 med ros tavla är som du säger riktigt trevlig, så jag skulle följa ditt hjärta och byta om du hittar en bra ex.
 
Nu är ju jag till viss del partisk men kan bara instämma i att 7928 är väldigt trevlig. Rosen och 4-raders text är läckert :)

Edit: svängda texten gör verkligen under på utseendet!
 
Senast ändrad:

Gummo

Joker
2-Faktor
Jag säger kör! Jag har gått från 5513 (iofs nyare 86a...) till två olika Tudor 7016.
En fin MF är väl inte direkt kattskit men jag tycker att en TudorSub med smallrose är svårslaget när det gäller vintagekänsla. Är inte det minsta partisk...
image.png
 
Ja du har ju en superfin till försäljning va???
Jo det stämmer. Fråga mig inte varför då man blir varm i kroppen så fort man kikar på den, ångrar mig mer och mer för varje dag faktiskt haha...

Syns ju dessutom avsevärt mer sällan än en 5513/1680 vilket bara det är mycket värt kan jag tycka :)
 
Senast ändrad:

deddas

Rolex
Jag säger kör! Jag har gått från 5513 (iofs nyare 86a...) till två olika Tudor 7016.
En fin MF är väl inte direkt kattskit men jag tycker att en TudorSub med smallrose är svårslaget när det gäller vintagekänsla. Är inte det minsta partisk...
image.png
Nej jag vet!
Tycker den är såååå feeeetttt!
 

deddas

Rolex
Det beror ju på det gamla vanliga, skick, tillbehör, utbytta delar etc etc... Finns ju sjukt fina 7928 med pcg gilt-tavlor, Eagle Beak crownguards osv som kostar mer än en reko MF.
Ja självklart! Tänkte bara att oftast brukar det oftast finnas ett övre och ett undre spann prismässigt och tänkte väl mer om de generellt överlappade?
För övrigt super tacksam för alltid lika tillmötesgående och engagerad hjälp! :)
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Ja självklart! Tänkte bara att oftast brukar det oftast finnas ett övre och ett undre spann prismässigt och tänkte väl mer om de generellt överlappade?
För övrigt super tacksam för alltid lika tillmötesgående och engagerad hjälp! :)
:)
Grovt sett borde du väl få en slant vid bytet. Vad säger tex @jakob.dala som haft några plexisubbor?
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Byt om du känner för det - jag själv är inte lika såld på den lilla rosen och trivs bra med min 5513. Tycker dock du ska genomföra tanken nu när den ändå har slagit dig.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Condition is key. Vad är det för 7928? Spretar ju rätt galet i pris beroende på ålder och skick.
 

deddas

Rolex
@Per
Det är väl ingen speciell 7928 utan bara att jag gillar referensen och tycker att den är häftigare rent allmänt än min 5513 :)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
@Per
Det är väl ingen speciell 7928 utan bara att jag gillar referensen och tycker att den är häftigare rent allmänt än min 5513 :)
Well. Jag bara menar att 7928 kan spreta från 35 till flera hundra tusen. Svårt att
Säga vare sig bu eller bä utan att veta vad. :)
 

deddas

Rolex
Oj är det sådan skillnad?!
Vad är det som gör att det är sådan skillnad? :O
Jag menar bara måste vara mer än enbart skick?
Trodde inte 7928 fanns i så många olika konfigurationer?
@Per
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Oj är det sådan skillnad?!
Vad är det som gör att det är sådan skillnad? :O
Jag menar bara måste vara mer än enbart skick?
Trodde inte 7928 fanns i så många olika konfigurationer?
@Per
Du har ruggigt ovanliga square corner guards från slutet av -59. Sedan så har du tidiga PCG's som idag kostar kring 100k och sedan vanliga från typ 64-68 som är ganska billiga. Allt med brun tavla är självfallet dyrare och som med Rolex så är condition key. Dåligt är billigt och bra är skitdyrt.

Lycka till!
 

BCKSTRM

Rolex
Du har ruggigt ovanliga square corner guards från slutet av -59. Sedan så har du tidiga PCG's som idag kostar kring 100k och sedan vanliga från typ 64-68 som är ganska billiga. Allt med brun tavla är självfallet dyrare och som med Rolex så är condition key. Dåligt är billigt och bra är skitdyrt.

Lycka till!
Ja fan vad du kan alltså! :)
Jag är ute efter en 7928 men kan tänka mig en "vanlig" sålänge den har skön patina, small rose, bra case och gärna nitat oyster. När du säger billigt, vad tänker du då? Är 50k någorlunda rimligt?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Ja fan vad du kan alltså! :)
Jag är ute efter en 7928 men kan tänka mig en "vanlig" sålänge den har skön patina, small rose, bra case och gärna nitat oyster. När du säger billigt, vad tänker du då? Är 50k någorlunda rimligt?
Borde kunna vara möjligt. Ev lite mer om du ska ha en fin och få med en nitad länk. Bara nitad länk börjar kosta 10-15k lös.
 

BCKSTRM

Rolex
Borde kunna vara möjligt. Ev lite mer om du ska ha en fin och få med en nitad länk. Bara nitad länk börjar kosta 10-15k lös.
Tack! Fin ska den vara. Även om jag inte har råd med de mest speciella vill jag bara köpa saker som håller hög nivå. Dels för att det känns roligare men också för att jag tänker att det är de som håller sig prismässigt om jag ngn gång vill/behöver sälja... Du får jättegärna säga till om du råkar se en fin 7928 (eller 7016/0) med skön patina ;)
Edit: har du några tips på vart man ska hålla koll?
 

deddas

Rolex
Status Update!
Tror nog att kalla fötter och inget byte blir vägen jag går... 5513 är min lilla gullegris och tror att jag skulle sakna den! Visst den har ett serviceinsert och jag har ingen länk till den, sekundvisaren är antagligen bytt... Men den är min! Tudor är charmigt och jag hoppas kunna äga en snart men inte idag...
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Status Update!
Tror nog att kalla fötter och inget byte blir vägen jag går... 5513 är min lilla gullegris och tror att jag skulle sakna den! Visst den har ett serviceinsert och jag har ingen länk till den, sekundvisaren är antagligen bytt... Men den är min! Tudor är charmigt och jag hoppas kunna äga en snart men inte idag...

Upp med bild! :)
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Jag hade personligen inte bytt bort en 5513 från -67 mot en 7928 även om den Tudorn är riktigt trevlig. Men känner du att du vill bytta så ska du göra det. Min 5513 är från 85 (eller om det var 86, blev lite osäker nu) och en så pass ny 5513 utan målad tavla skulle jag lätt byta med en 7928 men din Rolex har grym patina, målade index och är från -67. Bara där har du tre bra argument till att behålla den.
 
Topp