• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

5513 på Antikrundan..

max

Dancing Queen
Silverminken skrev:
Rätt sliten från 1975. Spiderdial. Värderades till ca 30k. Får väl anses som en ok värdering.
Låter väldigt konstigt, borde inte spider dial vara efter 83?
Beror ju på skick men låter som en ok värdering.
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Jag hade precis kommit in genom ytterdörren när jag hörde ordet 'safirglas' nämnas på tv och jag rusade in. :D

Var hade hon egentligen köpt den? Tolv kalla hade hon tydligen gett för den, det är för mig ett rätt udda pris. Antingen så har köparen noll koll och skänker i princip bort den eller så har den stenkoll och kräver vad den är värd, trodde jag i min enfald.
 

Ninen79

Audemars
Bojke skrev:
Jag hade precis kommit in genom ytterdörren när jag hörde ordet 'safirglas' nämnas på tv och jag rusade in. :D

Var hade hon egentligen köpt den? Tolv kalla hade hon tydligen gett för den, det är för mig ett rätt udda pris. Antingen så har köparen noll koll och skänker i princip bort den eller så har den stenkoll och kräver vad den är värd, trodde jag i min enfald.

Hennes man köpte den för 12 år sedan...kanske inte många som hade koll på just den modellen på den tiden :lol:
 

max

Dancing Queen
JohanHLM skrev:
Trodde spider dial var ett namn för en krackelerad tavla oavsett ålder men jag har haft fel förr.

Jodå, men det var 83 som de införde de nya tavlorna och fick problem med lacken.

Kollade å svt-play och tyckte mer att det såg ut som att glaset var repig, inte en spider. Skulle då säga att man får 35 för klockan om man byter glas och troligen mer om det finns box och papper (hade inget ljud på så vet inte vad de sa) :)
49:35 in i programmet: http://www.svtplay.se/video/1128709/del-12-av-12-eslov

EDIT: Dubbelkollade på datorn med större skärm än mobilen, det är inte en spider dial. En ganska hårt åtgången, ganska grov skada i ena bandhornet, glaset väldigt repigt, polerad men inte mkt, meters first. Som sagt ovan så 30 som den är eller mer om hon byter glaset, lite svårt att se hur den ser ut eg i caset, urverket osv och därmed svårvärderad.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Synd att dom inte visade insidan... Om den är helt skit inuti, vad är den värd då?
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Förra gången var det en strålande 5512/13 från mitten av sextiotalet som skulle vara värd typ 19k, den här gången är det värd 30k (med fel tavla och i risigt skick).
 

max

Dancing Queen
Singular skrev:
Förra gången var det en strålande 5512/13 från mitten av sextiotalet som skulle vara värd typ 19k, den här gången är det värd 30k (med fel tavla och i risigt skick).
ja jäklarns, meters first fanns väll bara till 2miljoner?
Haha skaplig miss, ja då är ju värderingen (min och antikrundans) heeelt ute och cyklar! Så går det när man stressar :oops:
 

Aron

Omega
Mannen som värderar klockor i AR driver ju en butik som jag tror heter Beso ur och antik och ligger i Gbg. Han brukar även vara ute på antikmässor mm, kollade på en del ur hos honom på antikmässan i Helsingborg i somras. Han lever med andra ord på att köpa och sälja klockor så han borde väl ha en ganska bra koll kan man tycka. Han värderade en JLC för ett par veckor sedan i programmet.
 

max

Dancing Queen
Aron skrev:
Mannen som värderar klockor i AR driver ju en butik som jag tror heter Beso ur och antik och ligger i Gbg. Han brukar även vara ute på antikmässor mm, kollade på en del ur hos honom på antikmässan i Helsingborg i somras. Han lever med andra ord på att köpa och sälja klockor så han borde väl ha en ganska bra koll kan man tycka. Han värderade en JLC för ett par veckor sedan i programmet.
Tja uppenbarligen så missade han att tavlan inte är original, den är tom bytt till en äldre tavla än ursprungstavlan. Alltså är klockan ett ihopplock och priset sjunker som en sten!
Well spotted singular!
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Kan vi konstatera att hon inte är medlem på KS?
Borde inte tavlan i sig vara värd lite?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Aron skrev:
Mannen som värderar klockor i AR driver ju en butik som jag tror heter Beso ur och antik och ligger i Gbg. Han brukar även vara ute på antikmässor mm, kollade på en del ur hos honom på antikmässan i Helsingborg i somras. Han lever med andra ord på att köpa och sälja klockor så han borde väl ha en ganska bra koll kan man tycka. Han värderade en JLC för ett par veckor sedan i programmet.

Att det är han som driver Beso vet alla.. Att han är snurrig har diskuterats tidigare..

http://www.network54.com/Forum/594638/m ... krundan%21
 

Aron

Omega
max skrev:
Aron skrev:
Mannen som värderar klockor i AR driver ju en butik som jag tror heter Beso ur och antik och ligger i Gbg. Han brukar även vara ute på antikmässor mm, kollade på en del ur hos honom på antikmässan i Helsingborg i somras. Han lever med andra ord på att köpa och sälja klockor så han borde väl ha en ganska bra koll kan man tycka. Han värderade en JLC för ett par veckor sedan i programmet.
Tja uppenbarligen så missade han att tavlan inte är original, den är tom bytt till en äldre tavla än ursprungstavlan. Alltså är klockan ett ihopplock och priset sjunker som en sten!
Well spotted singular!

Vad anser du/ni som vet att den borde vara värd då? (Undrar en som inte heller vet) ;)
 

Silverminken

Panerai
max skrev:
Aron skrev:
Mannen som värderar klockor i AR driver ju en butik som jag tror heter Beso ur och antik och ligger i Gbg. Han brukar även vara ute på antikmässor mm, kollade på en del ur hos honom på antikmässan i Helsingborg i somras. Han lever med andra ord på att köpa och sälja klockor så han borde väl ha en ganska bra koll kan man tycka. Han värderade en JLC för ett par veckor sedan i programmet.
Tja uppenbarligen så missade han att tavlan inte är original, den är tom bytt till en äldre tavla än ursprungstavlan. Alltså är klockan ett ihopplock och priset sjunker som en sten!
Well spotted singular!

Att tavlan är äldre tycker inte jag påverkar värdet.
 

paradis

Audemars
30 tusen,skulle gärna betala imorgon för den klocka.Meter först,skulle bara bytta crystal,lätt pollering,ock en service.Svårt att hitta sådant skick idag.Jag tyckte han värderade den lågt.Titta på tex.Chrono24 eller private säljare ,hur mycket dom tar för m.först.........
 

max

Dancing Queen
Silverminken skrev:
Att tavlan är äldre tycker inte jag påverkar värdet.
Nu är ju jag en trångsynt sate som gillar "ärliga" ur, en äldre tavla än case ser jag som att den försöker vara något den inte är och att någon försökt luras eller iaf har plockat ihop en klocka. En nyare utbytestavla är ju försvarbart men en äldre (speciellt mfirst kontra feetfirst från 76 då tavla får mig bara att känna oro för vad mer som inte stämmer, varför finns den där, är allt äkta, är det ett totalt ihopplock, varifrån kommer urverket, är urverket i bra skick?? Hade vi vetat någon historia med en eventuellt helt oskyldig förklaring så kanske men nu känns det bara smutsigt.

Värdering, extremt svårt! Har man ingen heder så kan man nog sälja den för detdär om man inte nämner något, alternativt slänga i rätt tavla och mörka det hela. Skulle inte sticka in mina fingrar i en sån sak!
Som köpare så skulle jag först vilja hålla och öppna klockan, för många frågetecken men om allt är ok kan man väl sälja delarna löst för säg 10-15k ? Samma sak dock, alla frågetecken kvarstår och det skulle inte kännas helt hederligt. Personligen skulle jag passa och köpa en klocka som känns bättre i hjärtat.

Som sagt jag är en lite konstig varelse, så det finns såklart andra synsätt.
 

max

Dancing Queen
paradis skrev:
30 tusen,skulle gärna betala imorgon för den klocka.Meter först,skulle bara bytta crystal,lätt pollering,ock en service.Svårt att hitta sådant skick idag.Jag tyckte han värderade den lågt.Titta på tex.Chrono24 eller private säljare ,hur mycket dom tar för m.först.........
Läs tråden :)
Singular var observant och noterade att caset är från -76, meters first slutade tillverkas -69... Klockan är ett ihopplock!
 

poormans

Rolex
fin klockan med riktigt bra boett, tavla och visare, även snygg insert med pärlan kvar

hur många fina 5513/12 ser man IRL?? jag har hitta 2-3 stycken lokalt under åren, varav den sista var absolut bäst (gilt chapter ring PCG 5512 ifrån 1965)

skulle lätt ge 30 k oavsett om tavlan är några år nyare och iom det serie nr den har så kan det lika gärna vara boetten som är utbytt, de tidigaste service boetterna börjar på 4,2-milj

cheers
christian
 
Topp