• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

6 Släktklenoder - info?

mosse

Omega
Hejsan K&S! Jag gick igenom en del gamla klockor ärvda från mormor och morfar och tänkte slänga upp en tråd för lite mer info av er mycket mer klockkunniga än mig själv. :) Det jag i första hand är intresserad av är:

1. Årtal ungefär
2. Modellbetäckning / allmän info
3. Prisbild / värde
allt ni vet om dessa ur är av värde!
1.1.jpg

1. Svalan damur 2. Tissot damur 3. Ryskt "Hockeyur" herr 4. Perfecta fickur 5. Certina Argonaut 220 herrur 6. Elgin Watch C&o fickur.

Den första är min mormors gamla svalan damur i fint skick med endast lite fin patina på urtavlan. På baksidan står det 953071 250. Den är även ingraverad med min mormors initialer och daterad till 24.12.53 (gissar därav att den köptes ny 1953? eller ärvd?)
Klockan går som den ska med kanske -30sek-1min /dygn (svårt att mäta utan sekundvisare..). Flexlänk sitter på som funkar men som saknar ett bandstift (löst med tråd) + en lite skev länkbit...





IMG_8820.JPG

svalan2.jpg





Den andra är min mormors Tissot guldur. Vet inte mycket om klockan förutom att det är safirglas (ingraverat Saphir på baksidan) och att den funkar men med lite tidsavvikelse. Kronan har ett T ingraverat. Klockan är i mycket bra skick!
tiss1.jpg

tiss2.jpg


Tredje klockan är en sjukt cool ryssdinka som jag inte vet ett skvatt om :p Det är kvarts (bateribyte behövs) och på tavlan står det HOCKEY STARS OF THE USSR och sedan en del på ryska på både tavla och bezel. På baksidan är 541 ingraverat (limiterad utgåva?). På verket står made in USA.

ryss3.jpg

ryss2.jpg


IMG_8819.JPG

Fjärde uret är ett fickur med en skada på urtavlan. PERFECTA står de som märke och på baksidan är ett namn ingraverat xxxx Andersson. Klockan funkar som den ska men har inte kollat tidhållningen... Dock vet jag inte hur man ställer tiden på fickur?! någon? Till den finns även ett skinnfodral.
IMG_8821.JPG
IMG_8822.JPG
IMG_8816.JPG


Näst sista uret är min morfars Certina Argonaut 220. vet inte så mycket om detta uret men det ser ut som om den har målats med märkpenna på urtavlan mellan indexmarkeringarna?! Tycker faktiskt det är rätt coolt och får den att se lite mer vintage ut. En rolig grej med klockan är att lumen på visarna funkar om man först laddar den med iphone-lampa. Dock lyser de riktigt svagt och en kort stund men ändå..
cert1.jpg


Sparade det bästa till sist: Ett Elgin Watch C&o fickur. Fickuret är riktigt robust (tung) med en tjock glasskiva och man kan öppna både glaset och baksidan direkt från boetten! när man öppnar upp baksidan kan man utläsa COIN SILVER 19533. Inuti urverket står det 1330263 och Mr Wheeler graverat. Om man sedan går in på Elginnumbers.com och söker på serial numret 1330263 så får man upp att klockan tillverkats 1884 i 5000 exemplar! Klockan funkar men man måste skruva upp den med en nyckel som jag inte har (och inte vet vart man köper?). Riktigt vackert urverk imo!

iosajdoias.jpg
lskdlsa.jpg
IMG_8817.JPG

Detta blev ett långt inlägg och en bildfest... Men all info mottages tacksamt!! Tack på förhand!
//Mosse
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Ryssklockan är en Slava! En kultklocka. Var försiktig vid öppning av boetten då packningarna ofta är i dåligt skick. Det finns inte så många kvar pga slitage.

Kult!

Har samma klocka (är på behandling!)

Här är samma klocka fast med Maltamötet!
DSCF1110.JPG
 

mosse

Omega
Fixoflex Faaan att du inte skrev detta några timmar tidigare ;) jag öppnade den och det var nån kladdig svart sörja (klister?) runt hela verket..

Någon som vet något shysst ställe att byta bateri på i GBG? Även nått ställe där de servar gammla ur till rimligt pris? Har bara bytt batte på ur&penn förut och de känns ju inte optimalt.. ;)


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

leicaphile

Panerai
Du kan köpa nycklar till fickur på ebay. Finns lite olika storlekar men har sett säljare som säljer alla vanliga som ett kit.
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Nycklar brukar finnas på tradera titt som tätt också, annars kan du traska ner till Beso Ur och Antik i GBG så hjälper dom dig säkert :)

Ryssen var ball!
 
Topp