• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

60-tals omega, hjälp

Mackattack

Breitling
Hej!

Jag är helt ny på området klockor men tycker i allmänhet om vackra saker. Har på sista tiden blivit väldigt sugen på att köpa en gammal omega seamaster från 60-talet och har lite funderingar som jag hoppas den samlade expertisen här kan hjälpa mig med. Framförallt är jag ute efter en slimmad klocka eftersom jag har smala handleder och många klockor blir för stora på mig. Skiljer sig tjockleken på gamla omegor mellan olika modeller, och vilken är i så fall tunnast? Ska man välja automat eller manuell, fördelar/nackdelar?

Tack!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hej!

Jag är helt ny på området klockor men tycker i allmänhet om vackra saker. Har på sista tiden blivit väldigt sugen på att köpa en gammal omega seamaster från 60-talet och har lite funderingar som jag hoppas den samlade expertisen här kan hjälpa mig med. Framförallt är jag ute efter en slimmad klocka eftersom jag har smala handleder och många klockor blir för stora på mig. Skiljer sig tjockleken på gamla omegor mellan olika modeller, och vilken är i så fall tunnast? Ska man välja automat eller manuell, fördelar/nackdelar?

Tack!
Börja leta på tradera. Manuella ur är tunnare än de automatiska men tycker inte att den skillnaden är särskilt påtaglig. De flesta är på 34 mm och det är en perfekt storlek om man inte har allt för grova handleder.
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Köp min kollegas ,2800kr 36mm,
Går perfekt ,finns fler bilder i tråd under vintage!
VtDykiN.jpg
 

Mackattack

Breitling
Börja leta på tradera. Manuella ur är tunnare än de automatiska men tycker inte att den skillnaden är särskilt påtaglig. De flesta är på 34 mm och det är en perfekt storlek om man inte har allt för grova handleder.

Tack för hjälpen! Och tack för tipset Ako, dessvärre är jag ute efter en med ljus urtavla och helst brunt band så din kollegas passar inte så bra. Jag har kikat lite på en seamaster 600. Hur tjock är en sådan jämför med tex en de ville? Finns de både automatiska och manuella?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack för hjälpen! Och tack för tipset Ako, dessvärre är jag ute efter en med ljus urtavla och helst brunt band så din kollegas passar inte så bra. Jag har kikat lite på en seamaster 600. Hur tjock är en sådan jämför med tex en de ville? Finns de både automatiska och manuella?
Band kan du byta ut själv, inga problem. Sitter med en automatisk deville här och den är precis över 10 mm hög. Deville fanns i många olika utföranden så det är svårt att svara på. Men de flesta automatiska modellerna hade motsvarande manuella.
 

Jens

Greedo
Tycker att Omega Seamaster 600 är en bra instegsvariant i vintageträsket i mitt tycke, kolla upp den!


J
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Många goda råd här! Omega 600 och 30 är tycker jag är mycket vackra klockor.
Här är min gamla Seamaster 30.

Lycka till med ditt köp!
dOrUnIH.jpg
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Jag har för mig att det är kaliber (storlek på verket). Det har ingenting med vattentäthet att göra.
Både seamster 30 och 600 tror jag är vattentäta till 30meter.

Rätta mig om jag har fel!
 
Topp