• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

62MAS reissue ( SLA017 / SBDX019 )

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är lite oklart vad "on the same scale" (as Rolex 31xx) egentligen innebär.

Ibland beskrivs 8L som en lite enklare/mindre dekorerad variant av 9L. Om det stämmer vet jag dock inte.
8L har samma grundarkitektur som Grand SEIKOs 9S men en hel del skiljer, balanshjul, drivfjäder, finishering, justering. Att säga att 8L är ett ofinnisherat 9S känns direkt felaktigt. :)

Kopplingen till Rolex har jag aldrig hört förr.
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Det är lite oklart vad "on the same scale" (as Rolex 31xx) egentligen innebär.

Ibland beskrivs 8L som en lite enklare/mindre dekorerad variant av 9L. Om det stämmer vet jag dock inte.
Jag skrev detta inlägg med min torra humor så klart! Men jag tror att författaren som jag citerade syftar på att 8L är ett solidt och robust urverk utan att det går ut över tidsprecisionen med likhet som et 31XX Rolex urverk.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag skrev detta inlägg med min torra humor så klart! Men jag tror att författaren som jag citerade syftar på att 8L är ett solidt och robust urverk utan att det går ut över tidsprecisionen med likhet som et 31XX Rolex urverk.
Dock en tokig jämförelse med tanke på hur bra Rolexverket är. Rolex specar till +2/-2spd, 8L till +15/-10spd. Även om 8L går klart bättre än 15/10 så är jämförelsen väldigt missvisande.
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Dock en tokig jämförelse med tanke på hur bra Rolexverket är. Rolex specar till +2/-2spd, 8L till +15/-10spd. Även om 8L går klart bättre än 15/10 så är jämförelsen väldigt missvisande.
Don't shoot the messenger ;) Men jag trodde faktiskt 8l var mer precist, men förståligt om så ej är fallet.
 

Bazsy

Cartier
Det är lite oklart vad "on the same scale" (as Rolex 31xx) egentligen innebär.

Ibland beskrivs 8L som en lite enklare/mindre dekorerad variant av 9L. Om det stämmer vet jag dock inte.
Sist skrev Seiko att 8L är tillverkat för dykarklockor. En sak är säkert, den har näst intill ingen positionell varians och kollar jag under ett antal ganska olika dagar går den inom 2s skillnad mellan dagarna. Bättre än så skulle jag aldrig vilja betala för.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Sist skrev Seiko att 8L är tillverkat för dykarklockor. En sak är säkert, den har näst intill ingen positionell varians och kollar jag under ett antal ganska olika dagar går den inom 2s skillnad mellan dagarna. Bättre än så skulle jag aldrig vilja betala för.
En eventuell ruckning på det bara så är man hemma.
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
FullSizeRender.jpg

(Bild från Monochrome watches)
Så stört bra...
IMG_9115.JPG

Så stört bra.

Det var ett jävla tjat om en reissue...
(läs: surt sa räven)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Något ljushuvud som kan se vilken modell som kan ha samma spänne på länken idag? Alt hela länken...
Sumo-spännet, troligtvis ny länk men förhoppningsvis en som är väldigt lik GS dresslänkar med böjda länkbitar men gissningsvis en ganska meeh-länk.
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är MM300- låset verkligen en uppgradering? Tyckte att det var mediokert på min SBDX017.
Smaksak, jag gillar egentligen varken sumospännet eller mm300-spännet. De jag tyckt har varit bäst är strapcodes korta spännen utan dykförlängning, tror @Molle lyckats flytta över den del där det står SEIKO till ett sådant spänne.
 

xBjörne

Rolex
2-Faktor
Smaksak, jag gillar egentligen varken sumospännet eller mm300-spännet. De jag tyckt har varit bäst är strapcodes korta spännen utan dykförlängning, tror @Molle lyckats flytta över den del där det står SEIKO till ett sådant spänne.
Hittade en bild på en Sumo, inte ett sådant lås med andra ord. Kanske ett helt nytt?
IMG_3724.JPG
SBDC031J-back.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tyvärr mest ordbajseri i kombination med pressinformation. Finns vissa fel där också, 62MAS har ej skruvad krona och var ej den första professionella dykarklockan från SEIKO.

Den första modellen som tydligt marknadsfördes som "professionell dykarklocka" från SEIKO var 6159 men man kan även med viss fantasi kalla 6215 den första (trots att "professional" ej fanns på tavlan). 62mas var första dykarklockan, ej den första professionella dykarklockan.

Den första riktiga professionella dykarklockan från SEIKO rent specifikationsmässigt var dock 6159-7010 som lanserades 1975. Den satte SEIKOs interna krav för en professionell dykarklocka.
 

Kapten Baines

Cartier
2-Faktor
Tyvärr mest ordbajseri i kombination med pressinformation. Finns vissa fel där också, 62MAS har ej skruvad krona och var ej den första professionella dykarklockan från SEIKO.

Den första modellen som tydligt marknadsfördes som "professionell dykarklocka" från SEIKO var 6159 men man kan även med viss fantasi kalla 6215 som den första (trots att "professional" ej fanns på tavlan). 62mas var första dykarklockan, ej den första professionella dykarklockan.

Den första riktiga professionella dykarklockan från SEIKO rent specifikationsmässigt var dock 6159-7010 som lanserades 1975. Den satte SEIKOs interna krav för en professionell dykarklocka.
Du borde läxa upp Fratello-redaktionen - rejält ;-).
 
Topp