Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

78360 oyster spänne till Explorer II eller 93150

Diskussion i 'Diskussion' startad av Mathias, 16 april 2014.

1. Mathias
    Trådstartare

Mathias Torpare

Hej
    Har letat efter en Rolex explorer II
    och så har det dykt upp lite alternativ främst lite äldre modeller från 1993 fast med olika spännen.
    Så försökte hitta lite information om 78360 för att se hur det är i kvalitet, fast utan framgång.

Kan någon kanske hjälpa mig, borde jag köpa med 78360 eller satsa på spännet med lås.
    Och skiljer sig priserna mycket på dem olika. Och vad är rimligt att betala för en Rolex Explorer Ii från 1993 ny servad med kvitto och äkthetsintyg fast med 78360 oysterband.

2. Wi

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm
    Välkommen till forumet. Om jag minns rätt var det -98 som exp2 16570 började levereras med oysterlock, och SEL (solida ändlänkar), eller hur var det Jaganata? Jag föredrar oysterlock, känns "säkrare" och passar bra till en toolwatch. SEL ger utan tvekan känslan av bättre kvalité, dock är länken inte lika följsam som 78360 (tycker jag).

Vad du ska satsa på får du bestämma själv, ingen större prisskillnad har jag märkt. Tidigare denna månad sålde jag min Exp2a från 94a och med 78360 för 30k. Klockan var i fint skick och kom med box & papper. Så ja runt det. Servad av auktoriserad rolex-urmakare bör värderas högt, betala mer för det.

Slänger in en bild på min gamla.
    2014-03-19 22.00.55.jpg

vonbahr, calzone och Mathias gillar detta.
  3. Mathias
    Trådstartare

Mathias Torpare

Super, tack för dit svar.
    Fanns dock inga certifikat, men kvitto att service är gjort från rolex butik, så borde ju räknas som en typ av intyg plus 12 månaders funktions garanti. Är 29000 ett rimligt pris?
    Tänkte ska fråga säljaren lite mer om vad som gjordes under service för ser den forfarande har Tritium urtavlan. Föredrar luminova. Kan dem ha målat på det över tritium i efter hand för mig är det ganska viktigt att index markeringarna lyser.

4. Wi

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm
    Jag tycker det låter rimligt, det som också är intressant är hur skicket är utseendemässigt. Är boetten överpolerad (se tråd http://klocksnack.se/threads/frågor-angående-boett.22736/) eller skadad med djupa repor och dings så är det ju inte värt. Släng upp en bild eller två.

Grundprincipen är egentligen att originaltavla håller värdet bättre. Enligt mig är tritium mycket roligare och snyggare, dock lär den vara stendöd. Vill du ha en klocka som fortfarande lyser ska du nog kolla efter 16570 med luminova, du kan googla/eller söka på forumet vilket år de började med luminova-tavlor.

Edit. Kolla in denna, uppfyller nog dina krav.
    http://klocksnack.se/threads/rolex-16570-vit.22685/

calzone, Mathias och Boris Balkan gillar detta.
  5. Jaggis

Jaggis Who dares wins!

Från:
    Stockholm

Är ingen expert men jag skulle gissa mer på att det var 00/01 men det finns garanterat någon här som vet exakt.

Wii gillar detta.
  6. DW6900MS

DW6900MS Biskop

Från:
    Borås
    Jag hade inte solida ändlänkar på min fråm -99. Skulle tippa -01.

7. Maro

Maro Friends of KS

Från:
    Varberg
    Jag tror mig läst att den fick detta -00 och på slutet av A serien.

Wii gillar detta.
  8. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Jag hade SEL på min från -00.

9. Mathias
    Trådstartare

Mathias Torpare

Tyvärr så ser man inte så bra på dem bilderna men skicket beskrivs som 4/5. Fast det löste sig fick bli den från 2001 som du linkade. Var exakt en sådan jag var ute efter. Tack så mycket för hjälpen.

10. Wi

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm
    Kul att kunna hjälpa till! Gratulerar till klockan

calzone och Mathias gillar detta.
  11. Mathias
    Trådstartare

Mathias Torpare

Tack så mycket, än så länge är jag riktigt nöjd med klockan ska försöka Klocka den och se hur bra den håller tiden, är det som är viktigast för mig.

Wii gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield