• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

80 timmars power reserve från ETA i Certina och Tissot

DrDre

Patek
Det är kanske inte precis dagsfärska nyheter, men ändå rätt spännande.

ETA har alltså tagit fram ett nytt urverk med 80 timmars power reserve, något man annars bara hittar i mer avancerade (och skitdyra) varianter av de exklusivare märkena. Istället för att försöka beskriva det klipper jag in en rätt bra sammafattning:

The Powermatic is equipped with ETA's newest movement, caliber C07.111, which is an evolution of the ETA 2824. At 80-hours, the power reserve is approximately twice as long as the 2824. To achieve such an impressive power reserve, ETA engineers made of number of improvements. They were able to save energy by reducing the operating frequency from 4 to 3Hz (28,800 vph to 21,600 vph). Additionally, the use of a high-performance synthetic material (likely silicon) for the escapement also allows friction to be reduced, thus wasting less power. Furthermore, a reduction of the diameter of the barrel-arbor's core made it possible to lengthen the mainspring, thereby allowing for an increased power reserve. Källa: http://professionalwatches.com/2013/02/tissot_powermatic_80_hands-on.html

Enligt vad jag har sett så finns urverket hittills bara hos Certina och Tissot.

Det borde väl rimligtvis finnas två sätt att öka power reserven, A) kunna lagra mer energy B) förbruka mindre energy (eller en combination av dem). Det som är extra coolt tycker jag är att man har lyckats uppnå detta främst genom lägre energiförbrukning. Det borde ju innebära att en dags användning faktiskt gör att klockan är helt uppskruvad och sedan kan ligga i over tre dygn utan att stanna.

De köpare som har störst nytta av detta borde ju egentligen vara folk som oss, dvs som byter klocka mellan dagarana. "Vanligt folk" kör ju bara med en klocka och då speller ju power reserven ingen större roll men för klocktokar så är det ju rätt praktiskt. Paradoxen i det hela är väl att de som köper en Certina eller Tissot ofta inte är klockgalningar utan "vanliga människor".

Klockorna med Powermatic 80 ligger prismässigt runt 1000 usd, dvs 6-7000 kr. Det känns lite "så där" att man kan få en klocka som i just detta avseende är bättre än vad man annars betalar 3-5 ggr så mycket för.

De modeller jag såg med Powermatic var väl rätt slätstrukna men det lär väl komma skojigare varianter längre fram. Och det ska bli väldigt spännande att se vad resten av branschen gör för att bemöta detta. Det blir ju lite svårare att motivera att man ska ta kanske 40 tkr för en klocka som har ett sämre/mindre avancerat urverk en tissot för 6 tkr så något måste man ju göra när det gäller produktuvecklingen.

Så här ser u(nde)rverket ut:
 
C

China

Guest
I mina ögon ett steg framåt och två bakåt, ett "snålverk" där man använt billiga/enkla lösningar. En glad överraskning väntar dessutom när det är dags för en service, då Swatch Groups varumärken är de enda som har tillgång till reservdelar. Har man behov av ett urverk med lång gångreserv och lågt pris så må det väl vara hänt, men i likhet med andra urverk ur ETA:s nya generationer så känns det inte som något större framsteg.
 

DrDre

Patek
I mina ögon ett steg framåt och två bakåt, ett "snålverk" där man använt billiga/enkla lösningar.

men i likhet med andra urverk ur ETA:s nya generationer så känns det inte som något större framsteg.

Att man använder enkla lösningar ser jag inte nödvändigtvis som ett problem, om det funkar lika bra som mer avancerade. Men kan du utveckla lite med "billiga lösningar" och att de nya ETA verken inte är några "framsteg". Jag menar inte att ifrågasätta vad du sager, utan är genuint intresserad.
 
C

China

Guest
Att man använder enkla lösningar ser jag inte nödvändigtvis som ett problem, om det funkar lika bra som mer avancerade. Men kan du utveckla lite med "billiga lösningar" och att de nya ETA verken inte är några "framsteg". Jag menar inte att ifrågasätta vad du sager, utan är genuint intresserad.

Problemet är väl närmast att det här verket kan liknas vid en nedbantad och modifierad 2824-2 där man valt att sänka frekvensen för att kunna utöka kraftreserven, och inte någon milstolpe inom horologi, vilket det här urverket ibland presenteras som. Enkla lösningar kan fungera hur bra som helst, men att sänka frekvensen är en genväg jämfört med att behålla den ursprungliga på 28800 bph. Generellt sett så handlar det om att en högre frekvens ställer större krav på både material och tekniska lösningar då man utökar kraftreserven.

Hade ETA valt att utveckla ett nytt urverk baserat på 2824-2 med utökad kraftreserv, och som arbetat i samma eller högre frekvens, då hade jag varit av en annan åsikt. Nu känns det mer som att man valt en "billig" lösning genom att sänka frekvensen och på så vis kapat kostnaderna för utveckling/tillverkning. Därmed inte sagt att verket presterar dåligt, tvärt om, och det finns även en COSC variant. Om sedan urverk med utökad kraftreserv är något som tilltalar köparna av instegsklockor från Certina eller Tissot, det får väl framtiden utvisa.

När det gäller ETA:s nya generationer av mekaniska urverk så tycker jag nog att det i många fall inte handlar om några större vinster i form av prestanda eller hållbarhet jämfört med deras gamla arbetshästar. Det är väl alltid trevligt när det dyker upp nya urverk, men att den nya generationen skulle vara en större förbättring, det har jag svårt att se.

Sedan är det väl helt ok att både ifrågasätta och ha olika åsikter, annars blev nog debatten här på Klocksnack ganska trist.:)
 

DrDre

Patek
Problemet är väl närmast att det här verket kan liknas vid en nedbantad och modifierad 2824-2 där man valt att sänka frekvensen för att kunna utöka kraftreserven, och inte någon milstolpe inom horologi, vilket det här urverket ibland presenteras som. Enkla lösningar kan fungera hur bra som helst, men att sänka frekvensen är en genväg jämfört med att behålla den ursprungliga på 28800 bph. Generellt sett så handlar det om att en högre frekvens ställer större krav på både material och tekniska lösningar då man utökar kraftreserven.

Hade ETA valt att utveckla ett nytt urverk baserat på 2824-2 med utökad kraftreserv, och som arbetat i samma eller högre frekvens, då hade jag varit av en annan åsikt. Nu känns det mer som att man valt en "billig" lösning genom att sänka frekvensen och på så vis kapat kostnaderna för utveckling/tillverkning. Därmed inte sagt att verket presterar dåligt, tvärt om, och det finns även en COSC variant. Om sedan urverk med utökad kraftreserv är något som tilltalar köparna av instegsklockor från Certina eller Tissot, det får väl framtiden utvisa.

När det gäller ETA:s nya generationer av mekaniska urverk så tycker jag nog att det i många fall inte handlar om några större vinster i form av prestanda eller hållbarhet jämfört med deras gamla arbetshästar. Det är väl alltid trevligt när det dyker upp nya urverk, men att den nya generationen skulle vara en större förbättring, det har jag svårt att se.

Sedan är det väl helt ok att både ifrågasätta och ha olika åsikter, annars blev nog debatten här på Klocksnack ganska trist.:)

Fast jag får nog ändå saga att jag tycker att det är rätt imponerande att få ihop ett urverk som har nästan dubbelt så lång power reserve och ändå lyckas hålla precisionen inom chronometerkraven. Om man dessutom kan få behålla pålitligheten från arbetshästen 2824 så är det ju ett stort plus. Det ligger ju decenniers erfarenhet i det och kan man dra nytta av detta så att man slipper problem som annars nya urverk kan drabbas av (Omega har ju haft en del sådana) så är det ju inte heller dumt.

Jag förmodar att man lyckats uppnå detta genom en kombination av alla tre faktorerna, dvs lägre frekvens, användandet av high-tech material (kisel verka man gissa) som reducerar friction (och kanske längre serviceintervall?) och "reduction of the diameter of the barrel-arbor's core" (vad det nu är).

Om man upplever det som ngn funktionsförbättring eller inte beror väl på användaren. Personligen skulle jag gärna sett en bättre power reserve hos Rolex (det är mina vardagsklockor) då det skulle göra skiftandet rätt smidigt. Andra som kör med samma klocka hela tiden inklusive helger skulle väl inte alls uppleva det som en förbättring egentligen.

Just enkla förbättringar tycker jag annars har en viss charm. Nu blir det OT, men det finns ju historien om att man i samhället fått för sig att man skulle börja spara vatten och att ett sätt var att man skulle använda mindre när man spolade. Tillverkarkarna lär ha satt sina ingenjörer på att ta fram konverteringskit med avancerade länkarmar att applicera på redan existerande toaletter. Man började tillverka och marknadsföra dessa kit. Tills någon en dag kom upp med iden att det funkade précis lika bra med att lägga en tegelsten i vattenbehållaren och därigenom minska volymen vatten i behållaren. Om det är sant eller inte men det är ju en rätt rolig histoia.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Håller med China. Det svåra är att lösa hög frekvens i kombination med lång kraftreserv och bra tidavvikelse (de senare två går ofta hand i hand). Lägre frekvens har ju i och för sig sina fördelar också och frekvensen än nog knappast något som de flesta köpare bryr sig om.

edit: skrev konstigt. hög frekvens ovh tidavvikelse går ofta hand i hand.
 

DrDre

Patek
Håller med China. Det svåra är att lösa hög frekvens i kombination med lång kraftreserv och bra tidavvikelse (de senare två går ofta hand i hand). Lägre frekvens har ju i och för sig sina fördelar också och frekvensen än nog knappast något som de flesta köpare bryr sig om.

edit: skrev konstigt. hög frekvens ovh tidavvikelse går ofta hand i hand.

Om jag förstått det rätt är finns det för och nackdelar kopplade till frekvensen. Fördelen med hög frekvens (28,8 eller tom 36 000 som vissa gamla Seiko och El Primero) är väl just att det går att få en bättre gångavvikelse, men att nackdelen är högre slitage och kortare power reserve. De tidigare Rolexverken (15-kalibrarna) hade väl 18 och 19,6 (om jag minns rätt) och de är ju riktiga gamla slitvargar. Kanske en anledning till varför de funkar så bra trots uppåt 50 år på nacken och kanske inte servats så ofta som de borde?
 

DrDre

Patek
I min värld så är driftsäkerhet det viktigaste, allt annat är fluff.

I just det här fallet tror jag inte att man behöver oroa sig så mycket. Jag vet inte säkert, men nog får man väl betrakta gamla 2824 bland de mest driftsäkra urverken som finns? Hur de står sig mot Rolex motsvariget vet jag inte riktigt. Det har ju gjorts några reportage på nätet av urmakare och glada entusiaster men det har väl inte antytts några enorma skilnader till någons fördel.

Det görs ju manga miljoner sådana per år och hade de haft några systematiska fel så borde det komma fram ganska fort på diskussionsforums etc.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
I just det här fallet tror jag inte att man behöver oroa sig så mycket. Jag vet inte säkert, men nog får man väl betrakta gamla 2824 bland de mest driftsäkra urverken som finns? Hur de står sig mot Rolex motsvariget vet jag inte riktigt. Det har ju gjorts några reportage på nätet av urmakare och glada entusiaster men det har väl inte antytts några enorma skilnader till någons fördel.

Det görs ju manga miljoner sådana per år och hade de haft några systematiska fel så borde det komma fram ganska fort på diskussionsforums etc.

Jag tycker det nya verket skitspännande. Kommer en snyggar dressare så är det jag som köper!
 
C

China

Guest
Jag förmodar att man lyckats uppnå detta genom en kombination av alla tre faktorerna, dvs lägre frekvens, användandet av high-tech material (kisel verka man gissa) som reducerar friction (och kanske längre serviceintervall?) och "reduction of the diameter of the barrel-arbor's core" (vad det nu är).

Exakt, och grundförutsättningen är i det här fallet att man sänkt frekvensen från 28800 bph till 21600 bph. I praktiken innebär det att verket tickar 6 ggr/sek istället för 8, vilket minskat energin som krävs för att driva verket. Användandet av syntetmaterial är för att minska friktionen, samma funktion som syntetiska juveler, men man har tagit ett steg längre. Fjäderhusbommen är modifierad så att fjädern kan sträckas hårdare, och verket har enl. ETA en ny typ av balans och annorlunda lösning för regulering/justering än 2824-2. ETA har ännu inte släppt någon teknisk dokumentation offentligt, men jag är ganska säker på att verket har fler modifieringar i energibesparande syfte som t.ex. modifierad gånghake och gånghjul.

En artikel om frekvensens betydelse för ett urverks prestanda.

http://people.timezone.com/library/comarticles/comarticles0017
 

DrDre

Patek
Intressant artikel. Det verkar som att servicebehovet (och problem om man inte servar) beror ganska mycket på frekvensen. Så här skrev man i artikeln:

Most important, the consequences of loss of lubrication are far more serious in a fast-beat watch than they are for a 5 bps movement. Walt Odets, for example, wrote about a friend's watch that had gone without an overhaul for 15 years or so, I seem to recall. It was probably a 5 bps or 6 bps watch. A watch designed to operate at 10 bps would probably have suffered a serious amount of permanent damage if it had been allowed to run that long without an overhaul. In short, given 10 bps watches as presents, a large portion of our consumer population would through neglect allow these fine instruments to literally beat themselves to death.

Man använder benämningarna bps istället för bph som vi brukar. 5 bph är alltså 18000 (som de gamla rolexverken) och 10 bps är 36 000 (som El Primero).
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Man använder benämningarna bps istället för bph som vi brukar. 5 bph är alltså 18000 (som de gamla rolexverken) och 10 bps är 36 000 (som El Primero).

Det är ju ganska självklart att en klocka som snurrar dubbelt så fort som en annan slits mer. Idealet, om det nu finns något sådant borde dock vara 28800 eftersom man kan få både bra gångavvikelse och ett urverk som inte slits så hårt.

För att ta ett enkelt exempel, så har Grand Seiko urverk som går i både 28800 och 36000 bph. De med 28800 har 72 timmars gångreserv, medan de med 36000 har strax över 50. Båda urverken håller sig inom spec när det gäller gångavvikelse (+5/-3 spd). Hade man istället satsat på 21600-urverk, så hade man säkert fått 80+ hrs i reserv, men sämre gångavvikelse.

Det finns ju dock flera tillverkare som väljer att använda sig av 21600-urverk trots att de har urverk som snurrar snabbare. Kommer främst att tänka på Orient som trycker in 21600-urverk i sina finare dykarklockor.
 

DrDre

Patek
Det är ju ganska självklart att en klocka som snurrar dubbelt så fort som en annan slits mer. Idealet, om det nu finns något sådant borde dock vara 28800 eftersom man kan få både bra gångavvikelse och ett urverk som inte slits så hårt.


Det finns ju dock flera tillverkare som väljer att använda sig av 21600-urverk trots att de har urverk som snurrar snabbare. Kommer främst att tänka på Orient som trycker in 21600-urverk i sina finare dykarklockor.

Det finns ju rätt många urverk som kör med lägre frekvens. Tex Panerais Unitas baserade har ju 21,6 (och kanske tom 18 i de enklaste verken? Dock inte 100 på det) och Rolex körde ju med 18 och 19,8.

Det jag gillar med de nya ETA är att man ju lyckats få bra gångprecision (chronometer certifierat) OCH lång power reserve och ett urverk som är lite mindre känsligt för service och kanske tom lite längre serviceintervaller (vilket ju vore välkommet).

Avvägningen av dessa tre faktorer tycker jag att man lyckats få ihop på ett väldigt attraktivt sätt.

Jag läste en intervju av Nicolas Hayek (förmodligen den viktigaste företagsledaren i klockindustrin i modern tid, han dog nyligen) för några år sedan och han lyfte fram att klockindustrin måste börja förnya sig och börja satsa på R&D då det ju egentligen inte skett någon direkt produktutveckling de senaste 30 åren (det var väl också ett sätt att motivera varför man inte säljer utanför gruppen längre). Alla bara satt och körde med sina ETA verk och var nöjda med det.

Jag tror att det är frukterna av detta vi börjar se nu. Det kommer ju fram rätt mycket nya urverk från många tillverkare nu och ETA måste ju också komma med nyheter eftersom patenten har gått ut på de gamla. Så jag hoppas och tror att vi kommer att få se mer utveckling och bättre urverk de kommande åren.
 
Topp