• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Aaah sehr gut nuyes urh!

tim ur länk

Rolex
2-Faktor
Förbannat fin! Ser ut att funka till det mesta. Måste testa Sinn verkar det som.
Verkar vara mycket fingerspitzgeful inblandat vid tillverkningen. Grattis.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Testade lite olika straps. Originalbandet är ett 20/20mm-band och helt ok, men jag tycker den passar bättre både på ett 20/18mm sharkskin bradystrap och militärgrönt nato från singular (som kom igår. Tack för det Singular).
bild3_zps96daeb53.jpg

bild2_zps59081593.jpg

bild1_zps987b96ba.jpg

bild_zps74dd3607.jpg


Och lite snabba bilder med makro-objektivet. Hann tyvärr inte torka bort alla fingeravtryck.
DSC_0451_zps89121094.jpg

DSC_0453_zps357f7f4f.jpg

DSC_0452_zps2b5fb406.jpg

DSC_0456_zps6059ee82.jpg

DSC_0455_zpsa93bb78b.jpg

DSC_0458_zps07e7ed6b.jpg


Kvalitetsmässigt är den helt ok. Urverket känns helt ok. Det dras upp fort och man märker tydligt när klockan är fullt uppdragen pga den tyngre vridningen och ett litet återkommande klick. Datum och dag (ENG/TY) slår över snabbt vid midnatt och kronan skruvar in lagom distinkt. Inga störande ljud från rotorn. Enligt förra ägaren ska klockan hålla +3/dygn.

Bandet är ok och jag skulle chansa på att det är DiModel som gör deras band. Bandstiften är tjocka och riktigt jobbiga att få av trots att de har axlar eftersom axlarna är mjukt formade och ligger direkt mot bandhornens insida.

AR-behandlingen på det lätt kupade glaset är riktigt bra.
Vridringen går att vrida åt båda hållen och har ett litet lateralt glapp vilket jag inte är van vid, men den känns distinkt och bra. Den kommer inte att vrida sig av olyckshändelse.

Vikten och höjden känns lagom och den sitter smidigt på handleden eftersom bandhornen är vinklade ned mot handleden.
Klockan är väldigt lättavläst och lumen är stark och laddas fort. Det återstå att se hur länge den lyser.
 

Wotten0

Ingen titel men kissar på mig när jag provocerar
Vad är det för mouvment, eta 2824-2? Vilket märke är detta, låg till mellanklass eller?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vad är det för mouvment, eta 2824-2? Vilket märke är detta, låg till mellanklass eller?

Urverket som sitter i är från Sellita (som tidigare tillverkat ETA-urverk). Det motsvarar ETA2836-2 (top grade).
Hack/manuell wind, högre bph än 2824-2 (28800) och bra gångavvikelse samt snabb datumväxling kl24, så jag skulle definiera det som ett bra urverk.
 

Wotten0

Ingen titel men kissar på mig när jag provocerar
Urverket som sitter i är från Selitta (som tidigare tillverkat alla ETA-urverk). Det motsvarar ETA2836-2 (top grade).
Hack/manuell wind, högre bph än 2824-2 (28800) och bra gångavvikelse samt snabb datumväxling kl24, så jag skulle definiera det som ett bra urverk.
Det är ju ändå ett masstillverkat verk och inte in house....
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är ju ändå ett masstillverkat verk och inte in house....

Ungefär som dina inlägg då. Kvantitet framför kvalitet. Fan vad neggo du är hela tiden. Ett urverk är inte per automatik bättre för att det är ett in house-urverk. Du får kolla på specifikationerna och gångavvikelsen, men de kan du väl inte tyda.
 

Wotten0

Ingen titel men kissar på mig när jag provocerar
Ungefär som dina inlägg då. Kvantitet framför kvalitet. Fan vad neggo du är hela tiden. Ett urverk är inte per automatik bättre för att det är ett in house-urverk. Du får kolla på specifikationerna och gångavvikelsen, men de kan du väl inte tyda.
Jag vet...jag bara ifrågosatte för att se era svar. Om jag inte minns felså var det väldigt mycke anti-generiskt i vissa trådar för ett par dagar sedan.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Jag vet...jag bara ifrågosatte för att se era svar. Om jag inte minns felså var det väldigt mycke anti-generiskt i vissa trådar för ett par dagar sedan.
Eller ett annat svar för att trolla... Jag har haft ett jäkla tålamod och t.o.m. gillat dig stundvis.. Men nu är det bara tröttsamt att se dina inlägg tyvärr... Då du inte kan dölja ditt trollande längre...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag vet...jag bara ifrågosatte för att se era svar. Om jag inte minns felså var det väldigt mycke anti-generiskt i vissa trådar för ett par dagar sedan.

Kan ju ge dig ett seriöst svar även om du är otrevlig:

Speficikationer för SW220-1 Premium (motsvarar ETA top)
Justerat i 5 positioner (tavla upp/ner, kl 3/6/9 upp) maxavvikelse på 15s/d mellan positionerna
Genomsnitt på +4/-4 spd med en maxavvikelse på 10spd
28800bph
38 timmar gångreserv
"Hackande" sekundvisare (seconds stop)
Manuell och automatisk uppvridning
Snabb dag och datumväxling (ENG/TY)
Incablock skakskydd
Glucydur balans
Antimagnetiskt case

Ganska stor skillnad mot ett standard ETA2824-2 alltså som är specad till +-12spd.
Jag stör mig på klockor med modifierade ETA2824 där det först inte framgår vilken grad som har använts, hur de modifierats eller vilken gångavvikelse som kan förväntas. Ofta i kombination med "swiss made" och en saftig prislapp.

Ett exempel är Tudor black bay. Jag har ingen aning om detaljerna kring urverket, bara att det är ett modifierat ETA2824 i en klocka för 30000kr. Detaljerna finns ju, men det är inget man marknadsför utan det krävs att man gräver för att hitta exempelvis gångavvikelsen. Det innebär inte att urverket är dåligt, men det vet man ju inte, i alla fall inte jag eftersom jag inte vet alla specifikationer.

Jag vill ju veta specifikationerna, det är därför jag vill ha ett in house urverk där dessa är officiella. Om det inte är ett in house-verk, så duger ett Sellita SW220-1 utmärkt eftersom jag vet vad jag köper. Det är dessutom ett bra urverk utifrån specifikationerna. Bättre "specifikationsmässigt" än exempelvis ett in house 6R15 från Seiko.

Nu vet jag vad jag kan förvänta mig, jag vet vilka krav jag kan ställa på gångavvikelse och jag vet hur prisvärd klockan är utifrån vilket urverk som sitter i.

Edit: Och det där var ett kvalitetsinlägg ditt troll. Troligtvis ett av ytterst få kvalitetsinlägg du kommer få av mig så sug länge på det.
 

fredtiger

Cartier
Riktigt fin den där och grymt bra på natot. Påminner mig om EZM3 som jag länge var spekulant på. Tycker bättre om finishen på den här och den ger samma rena intryck som EZM1.

Grattis!
 
Topp