• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

AD eller gråhandlare?

Jag tror att det är flera aspekter som spelar in.
Först och främst måste vi veta vad inköpspriset är, ingen handlare kommer att göra förlust på affären oavsett hur bra polare ni är. (Jag har hört att inköpspriset ligger mellan 50-75% av rek pris beroende på ur)

Jag skulle tro att det handlar om att löner, skatter, arbetsgivaravgifter och övriga avgifter mm är högre i Sverige än södra Europa.

Att Sverige skulle vara en speciellt bra marknad för lyxkonsumtion vet jag inte, men jag har lättare att tro att en butik i Barcelona har kapacitet att sälja större volymer än vad en butik i Sverige har och således kan hålla en lägre marginal på varje enskild affär.

Turism Barcelona 5.6 miljoner/år (2011) http://sv.wikipedia.org/wiki/Barcelona
Turism Stockholm 1 miljon/år http://www.turistguider.se/stockholm/

Jag tror även att en negativ korrelerande (?) ginikoefficient kan bidra till ökad konsumtion i lyxprodukter, dit armbandsur måste räknas. Där ligger Sverige jämnare än vad Spanien gör.
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arbetsmarknad/Loner/Ginikoefficient---internationellt/
Med andra ord, jag tror inte att sveriges lyxkonsumtionförsäljning gynnas av att Sverige är ett så relativt jämställt land (större medelklass mindre under/över än ex. Spanien).

just det, Jag skulle välja handlare utomlands om mellanskillnaden skulle täcka själva resan... :)

Ginikoefficient var nytt för mig, det var dagens lärdom!
Jag menar inte att Sverige är bra i den mening att de säljer volymer av lyx, utan att marknaden är bättre anpassad här så de slipper dumpa priserna.
Men jag tror det är antalet butiker som spelar roll i frågan, för det säljs garanterat fler klockor i Spanien än i Sverige. Såg att det fanns sex Panerai AD i Barca, och en i Sthlm. Så jag står fast vid att det är ett större utbud än efterfrågan i Spanien, och ett mer anpassat utbud i Sverige.

Övrig info: Pahgolds Ur lämnar 15% rabatt via FlexPay, och de är AD. Så våga pruta hos er AD gott folk :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ginikoefficient var nytt för mig, det var dagens lärdom!
Jag menar inte att Sverige är bra i den mening att de säljer volymer av lyx, utan att marknaden är bättre anpassad här så de slipper dumpa priserna.
Men jag tror det är antalet butiker som spelar roll i frågan, för det säljs garanterat fler klockor i Spanien än i Sverige. Såg att det fanns sex Panerai AD i Barca, och en i Sthlm. Så jag står fast vid att det är ett större utbud än efterfrågan i Spanien, och ett mer anpassat utbud i Sverige.

Övrig info: Pahgolds Ur lämnar 15% rabatt via FlexPay, och de är AD. Så våga pruta hos er AD gott folk :)


Jag tror nog svenska AD´s skulle vara villiga att sälja fler för lägre pris om de kunde. Det säljs garanterat fler klockor i Barcelona/Spanien. :) Men även Barcelona som stad tror jag lockar fler för lyxturism.
(jämför båtarna som ligger i waxholms gästhamn mot de som ligger vid Barcelonas hamn...
För även om det finns flera här på forumet som inte är dollarmiljonärer men fortfarande äger en Panerai, så är det i första hand den målgruppen som köper flest "Lyxklockor".
 

Compiss

Patek
2-Faktor
116610 som jag kollat på ligger alltså på ca 47k hos gråhandlare(prutat) vad kostar den hos AD då listpriset är ca 65k?
 

M021

Rolex
2-Faktor
Beror ganska mycket vilket märke du är ute efter, Rolex generellt är väl svårast att pruta ner på hos AD, finns fortfarande hög marginal men sportmodellerna säljer sig själva, börjar du kika på air king och oyster pepertual från hyllan kanske du kan förhandla lite mer än rörande en 114060, men ja, marginaler finns det även hos AD,

Går att hitta 114060 för 45' hos ADs om man vet vart man ska leta ;) Utan att ha prutat en krona!

Trevlig helg på er!
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
För att lite diskret försöka återgå till ämnet så hade jag tidigare helst handlat från Gråhandlare, men efter upplevelsen att handla direkt på plats från Rob E. så kommer jag aldrig att fundera på det igen.
Är det inte lite naivt och tro att ingen annan skulle kunna lämna samma service som Rob E.
Ingen skugga på dem öht men det är en stor marknad med många aktörer och någon borde rimligtvis vara lika duktig eller duktigare än Rob E?
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Är det inte lite naivt och tro att ingen annan skulle kunna lämna samma service som Rob E.
Ingen skugga på dem öht men det är en stor marknad med många aktörer och någon borde rimligtvis vara lika duktig eller duktigare än Rob E?
Det lär vi nog aldrig riktigt få veta då ingen på detta forum kommer besöka så många ADs att man får den översikten. Men av dom jag besökt, ett stort antal världen över, så har ingen annan ens varit i närheten.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Precis, de tvingas ge större rabatt, varför då inte utnyttja det? Det är ju det hela tråden handlar om, lr? Valutaursäkten kör alla med dvs justerar alltid valutan i kalkylen så den alltid ligger x% över nuvarande kurs
Just Panerai som du köpt är relativt enkelt att få rabatt på, fick jag till och med i deras egna butik i NY, i Rolex egna butiker kan du i stort sett glömma det. De 26% du fick är bra men verkligen inte något speciellt och går att få även i Sverige med lite förhandling, speciellt när det gäller en dyr svårsåld hyllvärmarmodell.
 

Mafr

Breitling
Tror ni spanjoren som köper en klocka av sin lokala AD känner att han borde åka till sverige och köpa av en AD här istället för att de är dyrare? Nä .. jag lär få betala för min service osv oavsett vilken AD jag köper hos så varför inte välja en billigare om jag sparar betydliga summor på det?
 

Skolläraren

Panerai
Är det inte lite naivt och tro att ingen annan skulle kunna lämna samma service som Rob E.
Ingen skugga på dem öht men det är en stor marknad med många aktörer och någon borde rimligtvis vara lika duktig eller duktigare än Rob E?

Jag pekade inte specifikt på Rob Engström utan mer på känslan att handla direkt från en AD på plats. Jag har inga fler referenser att gå efter med handel hos AD, men jag är helt övertygad att jag kommer återvända till en och då är Rob det klara valet för en som inte reser så mycket, såsom jag.
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Men kom igen..bjuden på godis!! Som mitt exempel. 29.200 kr för godis!! Och precis som många skriver får man bättre service hos AD utomlands.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Det var inte godiset som var grejjen! Vad jag menade var att servicen jag har fått på Rob E utan att överhuvudtaget visa intresse för att köpa klocka har varit oklanderlig och mycket trevlig! Den service jag mottog under mina två besök hos nymans var helt annat än bra då jag faktiskt deklarerade att jag skulle köpa en klocka för 40k av dem. Jag lyckades enkelt pruta ner priset hos dem med 15% från riktpriset dock tog jag samtidigt kontakt med en AD i Spanien som var oerhört trevlig och behjälplig (Rob E stile) och då priset tillslut skilde 15% (8000k) mellan dem och nymans dvs. 30% av list priset gick jag på att köpa av AD i Spanien. När jag var inne hos nymans för att höra om de kunde matcha lite bättre så skrattade de i princip åt mig! Hade Rob E haft det märket hade jag även besökt dem och tagit upp en diskussion och om vi hade kommit fram till ett pris som varit lite över utomlands AD hade jag med 100% sannolikhet köpt av dem, då jag vill gynna svenskt och företag/personer som är trevliga och seriösa!
 

DrDre

Patek
Det går ju knappast att komma fram till någon gemensam slutsats att det ena alltid skulle vara bättre än det andra.

Vi lever ju trots allt i en värld där man får välja själv, så varför inte bara låta folk göra som de vill utan att basunera ut (negativa) synpunkter? Helt enket bara acceptera att vi är olika, har olika preferenser och bli lyckliga på vårt eget vis.
 

vekktah

Cartier
Har man massor av pengar och tycker en timme i en klockbutik är värd några tusen som upplevelse så är det ju bara att köra. Med tanke på hur tråden låter borde inte en enda WTB dyka upp på nyare klockor.

Jag gillar klockor. Är ute efter att ha dem på armen, inte att kela med försäljare. :)

Som stolt beg-köpare har jag två-tre gånger så många klockor som jag hade haft om jag betalade nypris.

Ska också tillägga att jag varit hos samtliga i Sthlm i olika spörsmål och den enda hittills som givit mig 100% top notch service är Fredmans ur.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Intressant att flertalet i tråden har inställningen att det är helt ok att köpa av AD utomlands men att det är dåligt att köpa av gråhandlare. Har ni funderat på var gråhandlaren får sina klockor från? :confused:

(I mitt fall ironiskt nog AD från Spanien)
 

Mako

Omega
Visst är det så i många fall, Spanien, Italien m.m. Intressant nog verkar det även trilla in mycket från Tyskland & Nederländerna. Dom + USA dominerar med nya klockor på Chrono24 och är påfallande ofta AD.

Tror det kan bero på att många gråhandlare inte har uret på hyllan för att klämma och känna. Skulle personligen inte köpa (dyrare) klocka utan att själv fingrat på den;-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Dan Fixx

Breitling
Om vi tar ett för mig aktuellt exempel då. Jag ska köpa en klocka för ca 40 000 kr, jag får den 3000 kr billigare hos en italiensk näthandlare (som förvisso är erkänd och bra). Hur hade ni gjort?
 

bya

Omega
Om vi tar ett för mig aktuellt exempel då. Jag ska köpa en klocka för ca 40 000 kr, jag får den 3000 kr billigare hos en italiensk näthandlare (som förvisso är erkänd och bra). Hur hade ni gjort?

fråga om en kompromiss, man släpper inte affärer i onödan,
snacka gärna med en icke anställd, utan en med personligt engagemang. (kanske svårt o hitta hos de stora AD i sthlm)
säljarna får ju lön oavsett.
 

Mako

Omega
Om vi tar ett för mig aktuellt exempel då. Jag ska köpa en klocka för ca 40 000 kr, jag får den 3000 kr billigare hos en italiensk näthandlare (som förvisso är erkänd och bra). Hur hade ni gjort?

Njae, skiljer det inte mer skulle jag ivf hellre göra affär med AD. Låter som en bra AD som förhoppningsvis kan leverera med bra service (hygienfaktor) och konkurrenskraftigt pris;-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Om vi tar ett för mig aktuellt exempel då. Jag ska köpa en klocka för ca 40 000 kr, jag får den 3000 kr billigare hos en italiensk näthandlare (som förvisso är erkänd och bra). Hur hade ni gjort?


Känns som i minsta laget. Inkluderar det även kostnaderna för betalning och frakt? I värsta fall sparar du inget alls längre.
 
Topp