• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

AD eller gråhandlare?

Boris Balkan

Fark you!
Intressant att flertalet i tråden har inställningen att det är helt ok att köpa av AD utomlands men att det är dåligt att köpa av gråhandlare. Har ni funderat på var gråhandlaren får sina klockor från? :confused:

(I mitt fall ironiskt nog AD från Spanien)

Också intressant att "flertalet" i tråden verkar tro att det som främst lockar med svensk AD är champagne eller dylikt vid inköpet snarare än servicegraden och tryggheten om det blir problem med klockan...
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Har du lite AD kontakt dvs handlat lite dyrare ur hos dom tidigare så kan du plocka ut en 116610ln för 50k.
Ja är det bara 2-3k som skiljer så förstår jag att man köper hos AD, tyvärr verkar det pris som du nämner ej vara för alla då, om jag fattat dig rätt. Utan endast för kända kunder som köpt flertalet dyra ur innan.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
fråga om en kompromiss, man släpper inte affärer i onödan,
snacka gärna med en icke anställd, utan en med personligt engagemang. (kanske svårt o hitta hos de stora AD i sthlm)
säljarna får ju lön oavsett.
Frågan är väl hur länge säljaren hos AD får lön om det börjar att vikta över för mycket till gråhandel?
 

vekktah

Cartier
Hur definierar du "100% top notch service"?

Eh, tja, Hundraprocentigt korrekt, kunnigt och trevligt bemötande med tydlig information om vad som gäller samt en professionell "lagom" nivå på smalltalk. Inte fått varken godis eller kepsar. Bara rätt information samt snabb hjälp med det jag haft att göra. Sen har jag fått superservice de flesta gånger på både nymans och rob e, men inte så pass att den går att jämföra med exempelvis de bästa krogar jag varit på. För mig skall känslan inte vara att "kunden har alltid rätt" - det skall vara "kunden är Gud." Speciellt om det gäller köp av klocka/bil/dyrare plagg.
 

bya

Omega
Frågan är väl hur länge säljaren hos AD får lön om det börjar att vikta över för mycket till gråhandel?

vet inte om du missförstog mig, kanske skrev lite plumpt. jag tycker det är bättre att stödja sin lokala handlare, särskilt på mindre orter. därav är det bättre att först fråga om en kompromiss innan man är "otrogen på nätet" =)

jag är själv handlare och gråhandlare, så säger varken bu eller bä om gråhandel, dock tycker jag det är trevlig när folk frågar om en deal istället för att bara komma korta länken...
 

Patrike

Omega
Har alltid köpt från gråhandlare eller betrodda forummedlemmar (utomlands) innan.

När jag provade att gå till AD för första gången så fick jag ett pris som var svårslaget för dels utländska AD, såväl som gråhandlare.

Detta på en väldigt populär stål Rolex.


Sent from my iPhone 6.5 using Tapatalk
 

Patrike

Omega
Har alltid köpt från gråhandlare eller betrodda forummedlemmar (utomlands) innan.

När jag provade att gå till AD för första gången så fick jag ett pris som var svårslaget för dels utländska AD, såväl som gråhandlare.

Detta på en väldigt populär stål Rolex.


Sent from my iPhone 6.5 using Tapatalk
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
vet inte om du missförstog mig, kanske skrev lite plumpt. jag tycker det är bättre att stödja sin lokala handlare, särskilt på mindre orter. därav är det bättre att först fråga om en kompromiss innan man är "otrogen på nätet" =)

jag är själv handlare och gråhandlare, så säger varken bu eller bä om gråhandel, dock tycker jag det är trevlig när folk frågar om en deal istället för att bara komma korta länken...
Ja allt är inte billigare på nätet.
 

Frosse

Cartier
Ger mig in i diskussion som mer eller mindre liknar ett minfält. Köper mer än gärna från svensk AD då servicen är svårslagen, dock kan AD utomlands/gråhandel fungera om diskrepansen är omåttligt stor i förhållande till vad service och närhet till AD kan erbjuda.

I övrigt anser jag att man till största möjliga mån bör stötta lokala butiker. Dock hade jag inte hos en specifik AD om inte service och välkomnande är A och O för ADn och dess personal.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Ger mig in i diskussion som mer eller mindre liknar ett minfält. Köper mer än gärna från svensk AD då servicen är svårslagen, dock kan AD utomlands/gråhandel fungera om diskrepansen är omåttligt stor i förhållande till vad service och närhet till AD kan erbjuda.

I övrigt anser jag att man till största möjliga mån bör stötta lokala butiker. Dock hade jag inte hos en specifik AD om inte service och välkomnande är A och O för ADn och dess personal.

Har köpt från gråhandlare med bra erfarenhet och god service. Så jag undrar vad du menar med den service du får, skiljer sig den goda service från gråhandlare och AD? Jag ställer bara frågan?

Är produkten kvalitativ så räknar jag inte med att jag skall behöva utnyttja garanti osv som gäller två år.

Visst kan det vara mysigt och stötta sina lokala AD, smutta på skumpa och köpa en klocka för 65000 kr. Men jag tycker inte det är värt 17000kr mer.... Sorry :)

Men som jag tidigare påpekat, är skillnaden någon tusenlapp eller två, ja då är det en annan sak.
 

Grön

Omega
2-Faktor
Ett AD-köp brukar ge ett mervärde som sträcker sig långt bortan det ursprungliga köpet; prisvärt åtgärdande av diverse problem efter garantitid, service i allmänhet, rabatt på nya klockor och tillbehör osv. Så är skillnaden mindre än säg 5000 tycker jag att även den mest ekonomiske köparen ska tänka sig för en gång extra innan man köper från Långtbortistan.
 

Frosse

Cartier
Har köpt från gråhandlare med bra erfarenhet och god service. Så jag undrar vad du menar med den service du får, skiljer sig den goda service från gråhandlare och AD? Jag ställer bara frågan?

Är produkten kvalitativ så räknar jag inte med att jag skall behöva utnyttja garanti osv som gäller två år.

Visst kan det vara mysigt och stötta sina lokala AD, smutta på skumpa och köpa en klocka för 65000 kr. Men jag tycker inte det är värt 17000kr mer.... Sorry :)

Men som jag tidigare påpekat, är skillnaden någon tusenlapp eller två, ja då är det en annan sak.

Jag säger inte att gråhandlare inte har bra service, det kan de mycket väl ha, och säkert i flera fall bättre än svensk AD. Det jag säger däremot är att iom AD och den fysiska butiken kan man som kund hos en bra (!) AD alltid gå in och få hjälp med saker som blir svårt för en gråhandlare, som att korta länkar till exempel. Nu är länkjustering inte något dyrt men det är, för mig iaf, en trevlig tjänst som alltid kommer ingå och handlar mer om goodwill än pengar. Men precis som du säger, vilket jag håller med om, så kanske inte den där services är warranted utan då är gråhandlare den rätta vägen, för mig är det heller inte värt 17K.
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Personligen begriper jag inte, efter helgens besök hos diverse AD i Stockholm, hur ni som bor där kan låta bli att köpa nytt hela tiden. Eller jo, det rent hushållsekonomiska perspektivet förstår jag...
Förstår dock hur det kan bli ett och annat spontaninköp. Tur att man bor offside. :)
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Varför inte stulna klockor när man ändå håller på? Då kan du säkert få ett väldigt gynnsamt pris...
Är det denna typ av kommentarer du kan bidra med för att alla inte anser det ekonomiskt försvarbart att köpa en klocka hos AD är det kanske bättre du håller det för dig själv.

Intressant att det ändå gillas av några. Själv ser jag det som rent idiotiskt.
 

k0nkas

Audemars
2-Faktor
Är det denna typ av kommentarer du kan bidra med för att alla inte anser det ekonomiskt försvarbart att köpa en klocka hos AD är det kanske bättre du håller det för dig själv.

Intressant att det ändå gillas av några. Själv ser jag det som rent idiotiskt.
Du skrev att du kunde tänka dig att handla av svarthandlare och det är varken som att handla av AD eller gråhandlare...
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Du skrev att du kunde tänka dig att handla av svarthandlare och det är varken som att handla av AD eller gråhandlare...

Just det, privatpersoner som säljer klockor likt gråhandlare fast ej erlägger skatt för sin förtjänst. Jag talar inte om de som säljer och köper för eget intresse utan de som i princip har det som affärsrörelse.

Det är dem jag talar om.
 
Topp