• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

AD eller gråhandlare?

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Men helst köper jag beggat här av någon av de alla bra människorna som finns på detta forum! En säljare som är genuint klockintresserad och de facto levt och använt klockan slår vilken AD samt gråhandlare som helst! Tror vi kan enas om att alla får göra som de vill och vad ens plånbok klarar av!
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Just det, privatpersoner som säljer klockor likt gråhandlare fast ej erlägger skatt för sin förtjänst. Jag talar inte om de som säljer och köper för eget intresse utan de som i princip har det som affärsrörelse.

Det är dem jag talar om.
Låter lite jobbigt att öppna ett garanti-ärende med dina svarthandlare, så jag tycker inte det låter särskilt tilltalande. Är det några andra olagliga marknader du vill bekänna dig som kund på? Svart städhjälp? Svart hantverkare?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Har köpt från gråhandlare med bra erfarenhet och god service. Så jag undrar vad du menar med den service du får, skiljer sig den goda service från gråhandlare och AD? Jag ställer bara frågan?

Är produkten kvalitativ så räknar jag inte med att jag skall behöva utnyttja garanti osv som gäller två år.

Visst kan det vara mysigt och stötta sina lokala AD, smutta på skumpa och köpa en klocka för 65000 kr. Men jag tycker inte det är värt 17000kr mer.... Sorry :)

Men som jag tidigare påpekat, är skillnaden någon tusenlapp eller två, ja då är det en annan sak.


Tror du man får skumpa för man köper en klocka för 65 tusen? Oj...
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Tror du man får skumpa för man köper en klocka för 65 tusen? Oj...


Jag vet när man får skumpa! :D

47e47892007a11e3a8bf22000ae81e36_7.jpg
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
65 kak är kaffe-nivå va? Nej men asså seriöst. Känns inte hela den här diskussionen redan jävligt gjord?
Klockor handlar man hos urhandlaren, mat i mathandeln, sprit på systemet...

Jag köper då fan inte mjölk ur bakluckan på en Volvo i frihamnen. Detta oavsett hur mycket stålar jag skulle sparat på en livstid.
 

par

Patek
2-Faktor
65 kak är kaffe-nivå va? Nej men asså seriöst. Känns inte hela den här diskussionen redan jävligt gjord?
Klockor handlar man hos urhandlaren, mat i mathandeln, sprit på systemet...

Jag köper då fan inte mjölk ur bakluckan på en Volvo i frihamnen. Detta oavsett hur mycket stålar jag skulle sparat på en livstid.

Börjar inte kaka-kaffe runt 100?
65 är mer en finskpinne o suga på
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Helt sjukt att de ens säljer billiga jävla stålklockor. Borde förbjudas eller skänkas till personer som inte har kapital till Guld;)

De sade jag inte men du tror uppenbarligen man får massa gottis för man köper en 60-tkr klocka. De som haft champagneöppningar har spenderat bra mycket mer än så.. Varför handlar de hos AD. Service, service, service både när du köper och efter. Tror ingen här är så dum att de köper hos viss AD för gottis men nog tusan är det trevlig grädde på moset. Förstår faktiskt inte heller varför du är så missunnsam.. Vill inte du att det finns folk som betalar svenska priser så våra AD:s överlever? Var har du tänkt klämma på klockan och få hjälp med service och mindre ärenden? Var istället tacksam för att det finns folk som gynnar svenska företag som anställer svenskar som betalar skatt i detta land som även du drar nytta av...
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Finns väl rätt gott om personer som drar in över den skattefria del som inte erlägger skatt för överskjutande del...
Fast nu var det ju inte dem du beskrev tidigare...

Just det, privatpersoner som säljer klockor likt gråhandlare fast ej erlägger skatt för sin förtjänst. Jag talar inte om de som säljer och köper för eget intresse utan de som i princip har det som affärsrörelse.

Det är dem jag talar om.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Men helst köper jag beggat här av någon av de alla bra människorna som finns på detta forum! En säljare som är genuint klockintresserad och de facto levt och använt klockan slår vilken AD samt gråhandlare som helst! Tror vi kan enas om att alla får göra som de vill och vad ens plånbok klarar av!
Helt rätt!
 

Whedda

Rolex
Är det denna typ av kommentarer du kan bidra med för att alla inte anser det ekonomiskt försvarbart att köpa en klocka hos AD är det kanske bättre du håller det för dig själv.

Intressant att det ändå gillas av några. Själv ser jag det som rent idiotiskt.

Det jag syftade till var inte hur vida man går till AD eller inte utan att skriva "det mest gynnsamma för mig" och s"varthandeln" är man villig att handla svart vilket trots allt är olagligt är väl kanske inte nästa steg till potentiellt stulna och tveksamma klockor milslångt.

Trodde det var självklart att jag inte anser att man skall köpa stulet eller att det skulle vara samma som gråhandeln. Vill man köpa där istället för AD är det upp till var och en men då kanske man inte skall klaga över att det snart inte finns några trevliga klockor att titta på live i hemstaden. Inte lika många som skulle våga beställa hos gråhandeln utan att ha vart inne och provat hos en AD...

Jag hade valt AD om inte prisskillnaden var enorm och vore den det hade jag isf snarare tittat på en bättre begagnad med minimal användning.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

mace

Cartier
2-Faktor
Men att köpa en beg, knappt använd, från någon som köpt den utomlands och sen tagit den "på armen" genom tullen (som det då och då tipsas om på forumet) är okej? På vilket sätt missgynnas inte lokala handlare som är tvingade att sälja med moms av det upplägget?

Lugna er lite med namnkallning vettja.

Ang. Skumpa för 65 tuss ... Jag skulle röras mer om jag hörde att den som slutligen la stora delar av sina besparingar på en för honom/henne dyr klocka firades av säljare med ett glas skumpa, än att Kalle Klockdiggare som kommer in en gång i kvartalet, går smaka för att han köper guld. Små gester, don efter person och allt det där.

Nymans-behandling inkl 300 glas skumpa = inget köp.
Rob-behandling utan skumpa = köp.
 

Whedda

Rolex
Så det samma sak att köpa hos AD i utlandet (för det är ju det som det är att handla av gråhandlare) som att vara kriminell? :facepalm:

Självklart inte! Men steget från att till varje pris göra vad som är mest gynnsamt inkl. Svartköpa klockor till att köpa tvivelaktiga klockor är inte gigantiskt.

Min kommentar hade inget med AD eller Gråhandlaren att göra. Vill man köpa online är det varje persons rätt men då skall man inte heller förvänta sig att kunna strosa in hos en AD för att prova hur klockan känns på armen.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Whedda

Rolex
Men att köpa en beg, knappt använd, från någon som köpt den utomlands och sen tagit den "på armen" genom tullen (som det då och då tipsas om på forumet) är okej? På vilket sätt missgynnas inte lokala handlare som är tvingade att sälja med moms av det upplägget?

Lugna er lite med namnkallning vettja.

Ang. Skumpa för 65 tuss ... Jag skulle röras mer om jag hörde att den som slutligen la stora delar av sina besparingar på en för honom/henne dyr klocka firades av säljare med ett glas skumpa, än att Kalle Klockdiggare som kommer in en gång i kvartalet, går smaka för att han köper guld. Små gester, don efter person och allt det där.

Nymans-behandling inkl 300 glas skumpa = inget köp.
Rob-behandling utan skumpa = köp.

Jag har inte sagt att man skall köpa den av någon som tagit den genom tullen...Vad jag sa var bara att om man verkligen behöver komma ner i pris på en mer eller mindre helt ny klocka så är en med mindre än ett år på nacken förmodligen en bättre affär än både AD och Gråhandlarn. Man har samma 2års garanti men får självklart inse att man avstår för den service man får vid nyköp till förmån för ett klart lägre pris.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Självklart inte! Men steget från att till varje pris göra vad som är mest gynnsamt inkl. Svartköpa klockor till att köpa tvivelaktiga klockor är inte gigantiskt.
Min kommentar hade inget med AD eller Gråhandlaren att göra. Vill man köpa online är det varje persons rätt men då skall man inte heller förvänta sig att kunna strosa in hos en AD för att prova hur klockan känns på armen.


Likställer du gråhandlare med svarthandlare eller har du inte läst inlägget du svarar på? Påstår du att Uret.se exempelvis säljer klockor med felaktigt ursprung?
 

mace

Cartier
2-Faktor
Jag har inte sagt att man skall köpa den av någon som tagit den genom tullen...Vad jag sa var bara att om man verkligen behöver komma ner i pris på en mer eller mindre helt ny klocka så är en med mindre än ett år på nacken förmodligen en bättre affär än både AD och Gråhandlarn. Man har samma 2års garanti men får självklart inse att man avstår för den service man får vid nyköp till förmån för ett klart lägre pris.

Var heller inte helt riktat till dig. Menade bara att allt inte är så svart eller vitt; vissa grinar över uret.se ena stunden, men vill i nästa stund ha tips för hur man bäst tar en klocka genom tullen. Handla utomlands och får "en semester på köpet". Eller importera sin bil - för att slippa betala till sin lokala märkesnasare.

Som sagt, menade bara att man skulle ta det lite lugnt med namnkallandet i tråden. Blir lätt rätt tramsigt otrevlig stämning när alla ska haka på och för stunden hålla fanan högt.
 
Topp