• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

AD eller gråhandlare?

16610

Patek
2-Faktor
Så här såg mitt cert ut. Datum och namn har jag tagitbort. Har inte kvar klockan eller tillbehör.

image.jpg
 

Akerhage

Cartier
Har läst igenom den här tråden nu lite. Jag köpte ju min klocka på uret.se (där var den 11.000kr billigare än hos ex Jarl Sandin). Då köpte jag den för 47.000kr. (De hade ju iof köpt klockan från Holland). Men för mig som inte är rik över huvud taget så är 11.000kr inte värt att få småprata med någon jättetrevlig kille eller tjej i butik en kvart vid köpet hur trevliga de än må vara.

Men menar ni då att jag inte bara ska kunna gå in hos min AD och få lika bra service där pga att jag inte köpt min klocka där? Låter ju jättekonstigt att jag ska behöva bli behandlad annorlunda för jag valt köpa min klocka någon annanstans? Nu tycker jag de varit väldigt trevliga på Jarl Sandin, så inget jag tänkt på. Eller missuppfattade jag kanske tråden lite?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Har läst igenom den här tråden nu lite. Jag köpte ju min klocka på uret.se (där var den 11.000kr billigare än hos ex Jarl Sandin). Då köpte jag den för 47.000kr. (De hade ju iof köpt klockan från Holland). Men för mig som inte är rik över huvud taget så är 11.000kr inte värt att få småprata med någon jättetrevlig kille eller tjej i butik en kvart vid köpet hur trevliga de än må vara.

Men menar ni då att jag inte bara ska kunna gå in hos min AD och få lika bra service där pga att jag inte köpt min klocka där? Låter ju jättekonstigt att jag ska behöva bli behandlad annorlunda för jag valt köpa min klocka någon annanstans? Nu tycker jag de varit väldigt trevliga på Jarl Sandin, så inget jag tänkt på. Eller missuppfattade jag kanske tråden lite?

Vissa AD kommer vara tillmötesgående andra inte. Du kan inte utgå från det dock.
 

16610

Patek
2-Faktor
Har läst igenom den här tråden nu lite. Jag köpte ju min klocka på uret.se (där var den 11.000kr billigare än hos ex Jarl Sandin). Då köpte jag den för 47.000kr. (De hade ju iof köpt klockan från Holland). Men för mig som inte är rik över huvud taget så är 11.000kr inte värt att få småprata med någon jättetrevlig kille eller tjej i butik en kvart vid köpet hur trevliga de än må vara.

Men menar ni då att jag inte bara ska kunna gå in hos min AD och få lika bra service där pga att jag inte köpt min klocka där? Låter ju jättekonstigt att jag ska behöva bli behandlad annorlunda för jag valt köpa min klocka någon annanstans? Nu tycker jag de varit väldigt trevliga på Jarl Sandin, så inget jag tänkt på. Eller missuppfattade jag kanske tråden lite?


Skulle inte tro du får samma servis hos Svenska AD om du köpt av gråhandlare. (utlandet)Har hört att de gärna vill att du tar klockan till det stället du köpte den. Blir ju en kostnad för butiken att skicka den ( tror jag) osv... Men är man beredd på att finansiera ev kostnader osv ser jag inget problem med att köpa av gråhandlare..

AD i all ära men jag har aldrig lyckats få samma rabatt som hos de gråhandlare jag köpt av. Jag är medveten om att jag får betala ev garantiärenden..( fraktkostnader) Men jag har dubbelmoral.. Följ hjärtat..
 

Akerhage

Cartier
Är väl mest att jag isf känner jag kan betala 300kr för att få länken fixad eller klockan inskickad isf, hellre det än betala 11.000kr extra för klockan. Alternativt hade jag väl kanske kunnat dra till Holland i detta fallet då och hälsat på dem som står på certet? Får jag resan "gratis".Tanken är väl inte jag ska behöva traska in med min "dyra" klocka så ofta heller =)

@ Spencer: Så de skulle alltså kunna neka att hjälpa mig fixa klockan om den gick sönder? Isf hade jag nog inte ens velat sponsra dem med extra pengar, då är det väl ganska tråkig o dålig service? Jag kommer ju självklart betala för jobbet de gör ju och inte räkna med det ska vara gratis.

edit: kan ju tillägga att jag endast köpt mig denna klocka ny. Och visade sig att den fortades 40s varje dygn direkt ur förpackning (skapade en tråd om det). Men Jarl Sandin sade absolut ingenting om detta och de var väldigt hjälpsamma, skickade in klockan på garantin och jag betalar inte en krona. Ifall det hade handlat om 2000-5000kr skillnad mellan AD och i detta falll uret.se hade jag kanske tänkt annorlunda helt klart.
 

donnie

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Jag funderar på att beställa en ny Rolex från gråhandlare i Italien, jag har hört ngt om ett nytt certifikat som aktiveras av ad vid försäljning är det ngn som vet hur det fungerar när man köper hos gråhandlare? Är det aktiverat sedan tidigare eller kanske ännu värre inte aktiverat alls?

Handlaren jag ev tänker handla av är:
www.showcommerce.com
www.orologidilusso.biz
 

Whedda

Rolex
aldrig AD med den brist på kunskap många uppvisar


Till skillnad från Gråhandlarna? ;)

Håller dock helt med om att man inte skall handla av AD bara för att. De skall förtjäna sin business precis som alla andra.

Finns inget snack om att köpa av en AD med bristande service/kunskap. Problemet jag ser är bara att det enda en gråhandlare kan erbjuda mot en AD är priset...
 

poormans

Rolex
Känner väl att jag helt enkelt inte vill gynna AD/RSC då de är rätt nonchalanta mot kunder som har vintageklockor.
Sköter det hellre via en auktoriserad rolexurmakare som vare sig försöker lura på kunderna service de ej behöver eller som har koll på vad som är riktiga delar och vad som är fejk.

Sen kan det vara jävligt svårt med aftermarket mixar som tex armband, ect, Sålde en 1675'a, runt 2007, till danmark och den gick till Klarlund's för kontroll och de sa att armbandet (folded oyster) var aftermarket eller åtminstone att ändbitar och länkbitar var aftermarket.
Inget att fundera på utan skickade ned ett nytt armband och fick det gamla tillbaka som i samma veva återigen gick till danmark fast då spå en annan 1675'a men givetvis om aftermarket, ägaren var sedan in till Wempe's i tyskland och de ok'ade armbande utan problem så vem ska man lita på???

Knappast AD's då de oftst har yngre rolex tekniker utan erfarenhet av vintage prylar.

Mina personliga intryck som bara stärkts sista tiden.

cheers
christian
 

M021

Rolex
2-Faktor
Är väl mest att jag isf känner jag kan betala 300kr för att få länken fixad eller klockan inskickad isf, hellre det än betala 11.000kr extra för klockan. Alternativt hade jag väl kanske kunnat dra till Holland i detta fallet då och hälsat på dem som står på certet? Får jag resan "gratis".Tanken är väl inte jag ska behöva traska in med min "dyra" klocka så ofta heller =)

@ Spencer: Så de skulle alltså kunna neka att hjälpa mig fixa klockan om den gick sönder? Isf hade jag nog inte ens velat sponsra dem med extra pengar, då är det väl ganska tråkig o dålig service? Jag kommer ju självklart betala för jobbet de gör ju och inte räkna med det ska vara gratis.

edit: kan ju tillägga att jag endast köpt mig denna klocka ny. Och visade sig att den fortades 40s varje dygn direkt ur förpackning (skapade en tråd om det). Men Jarl Sandin sade absolut ingenting om detta och de var väldigt hjälpsamma, skickade in klockan på garantin och jag betalar inte en krona. Ifall det hade handlat om 2000-5000kr skillnad mellan AD och i detta falll uret.se hade jag kanske tänkt annorlunda helt klart.


Vilken handlare står det på certet? Bor här nere och klockgluttar ibland, själv har jag alltid handlat hos Gassan tack vare skattereduktionen på Schiphol. Dock fick jag ägarens visitkort senast om jag ville ha en klocka i Amsterdam butiken till samma pris, alltid bra att ha :D
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Vilken handlare står det på certet? Bor här nere och klockgluttar ibland, själv har jag alltid handlat hos Gassan tack vare skattereduktionen på Schiphol. Dock fick jag ägarens visitkort senast om jag ville ha en klocka i Amsterdam butiken till samma pris, alltid bra att ha :D
Oavsett vem du köper av så brukar nog en AD stå som säljare enl certet
 

Pojken från Götet

Rolex
2-Faktor
Tänkte att jag som nybörjare kan flicka in med en fråga. Ska köpa en Omega SMP. Det var tänkt som en present från mina föräldrar men det blev ändrat så jag måste betala själv.

Då jag endast har 25k hur ska jag göra. Vill såklart köpa av AD i Sverige men en kvalificerad gissning säger att det blir svårt att få ner priset med ca 20%. Så det är antingen uret.se eller från Virtuoso Italien. Ska jag testa och se vad jag får för pris hos AD eller köra direkt på något av de andra alternativen?:)
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Tänkte att jag som nybörjare kan flicka in med en fråga. Ska köpa en Omega SMP. Det var tänkt som en present från mina föräldrar men det blev ändrat så jag måste betala själv.

Då jag endast har 25k hur ska jag göra. Vill såklart köpa av AD i Sverige men en kvalificerad gissning säger att det blir svårt att få ner priset med ca 20%. Så det är antingen uret.se eller från Virtuoso Italien. Ska jag testa och se vad jag får för pris hos AD eller köra direkt på något av de andra alternativen?:)
Hör med Rob, jag tror säkert du kan få den rabatten om du är trevlig :)
 

Akerhage

Cartier
Vilken handlare står det på certet? Bor här nere och klockgluttar ibland, själv har jag alltid handlat hos Gassan tack vare skattereduktionen på Schiphol. Dock fick jag ägarens visitkort senast om jag ville ha en klocka i Amsterdam butiken till samma pris, alltid bra att ha :D

Missade du frågat mig: Handlaren är Herbers & Jenniskens Juweliers.
 

joca

Patek
2-Faktor
För min del skulle det nog bero på hur stor besparingen blir hos gråhandlare.
Får nog svårt att motivera mig till AD om det är stor skillnad, tyvärr.
 
Topp