• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

AD-service eller fabriksservice?

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Om jag har förstått det rätt kan man hos tex Rolex-AD bestämma att skicka uret till Rolex själva, någon som har valt detta på en standardmodell? Hur resonerar ni? Prisskillnad?
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Om jag har förstått det rätt kan man hos tex Rolex-AD bestämma att skicka uret till Rolex själva, någon som har valt detta på en standardmodell? Hur resonerar ni? Prisskillnad?
Går personligen till Rob E, där jag gärna tar hjälp av urmakarna som arbetar där. De går kurser hos Rolex i Geneve (bland annat; de har ju andra strängar på sin lyra också, som Patek, Omega, etc) och är numera uppkopplade mot reservdelsdatabas etc. De har så vitt jag förstått också det mesta av utrustningen som behövs, kanske bortsett från de mer sofistikerade utrustningarna för lasersvetsning och slipning. Har faktiskt inte frågat, då jag inte vill ha mina klockor slipade eller polerade. Dessutom tycker jag om att kunna få prata med den urmakare som öppnar locket till min klocka.

Men, jag har sett klockor återvända från Geneve och då i nyskick med avseende på slipning/polering. Där tror jag den faktiska skillnaden ligger; på utsidan. Om jag hade en boett som behöver lasersvetsas för återställning skulle jag skicka den till Geneve.

Ingen aning om ev prisskillnad.

mvh A
 

David

Bödeln
Har efter service av tre klockor (och ett mycket uppskattat tvåtimmarspass med kläm och känn på utrustningen) numera fullt förtroende för Peter på Rob E. Tidigare har jag alltid använt RSC (SF och Kent) och även där alltid fått bra respons och bra resultat.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Går personligen till Rob E, där jag gärna tar hjälp av urmakarna som arbetar där. De går kurser hos Rolex i Geneve (bland annat; de har ju andra strängar på sin lyra också, som Patek, Omega, etc) och är numera uppkopplade mot reservdelsdatabas etc. De har så vitt jag förstått också det mesta av utrustningen som behövs, kanske bortsett från de mer sofistikerade utrustningarna för lasersvetsning och slipning. Har faktiskt inte frågat, då jag inte vill ha mina klockor slipade eller polerade. Dessutom tycker jag om att kunna få prata med den urmakare som öppnar locket till min klocka.

Men, jag har sett klockor återvända från Geneve och då i nyskick med avseende på slipning/polering. Där tror jag den faktiska skillnaden ligger; på utsidan. Om jag hade en boett som behöver lasersvetsas för återställning skulle jag skicka den till Geneve.

Ingen aning om ev prisskillnad.

mvh A
Är ganska säker på att dom nu har all utrustning som krävs för både slipning och blästring iom att jag själv sett den delen av verkstaden.
 
C

China

Guest
Fabriksservice är väl alternativet när en AD:s servicepersonal inte klarar biffen?
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Är ganska säker på att dom nu har all utrustning som krävs för både slipning och blästring iom att jag själv sett den delen av verkstaden.
Ja men det var ju bra information! Vet du om de har de skaffat utrustning för lasersvetsning också?

Har också fått besöka verkstaden några gånger, men det gäller ju att hänga med för att kunna ta in allt. Mina besök har handlat om annat än slipning och då har jag varit hyfsat upptagen av det. Då har du säkert - liksom jag - noterat trycktestaren för Sea-dwellern. Man kan ju få se en del kul när man passerar; som en Milgauss 1019, Seadweller 1665, Explorer 1655 och vintage Datejusts förstås.

Och så har du kanske fått höra om det där med momentet, som bakboetten dras åt med. Och som gör att urmakarna kan avgöra om klockan har varit öppnad och stängd av någon "som inte vet"... Ska vi anta att själva momentet som bakboetten dras med är en hemlighet? :)

A
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Ja men det var ju bra information! Vet du om de har de skaffat utrustning för lasersvetsning också?

Har också fått besöka verkstaden några gånger, men det gäller ju att hänga med för att kunna ta in allt. Mina besök har handlat om annat än slipning och då har jag varit hyfsat upptagen av det. Då har du säkert - liksom jag - noterat trycktestaren för Sea-dwellern. Man kan ju få se en del kul när man passerar; som en Milgauss 1019, Seadweller 1665, Explorer 1655 och vintage Datejusts förstås.

Och så har du kanske fått höra om det där med momentet, som bakboetten dras åt med. Och som gör att urmakarna kan avgöra om klockan har varit öppnad och stängd av någon "som inte vet"... Ska vi anta att själva momentet som bakboetten dras med är en hemlighet? :)

A

Ingen utrustning för lasersvetsning däremot plättering.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Bumpar denna tråd med lite ny information. En Cartier i familjen skulle servas så den lämnades in hos ADs i sthlm för KF. Det var minst sagt dyrt, 5-6' (batteriverk). Efter lite snabbnavigering på Cartiers hemsida ser jag att deras egen prislista ser klart bättre ut. Cartier fixar upphämntning och kalaset slutar istället på ca 3'. Tänk på detta nästa gång ni skall serva ur.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Bumpar denna tråd med lite ny information. En Cartier i familjen skulle servas så den lämnades in hos ADs i sthlm för KF. Det var minst sagt dyrt, 5-6' (batteriverk). Efter lite snabbnavigering på Cartiers hemsida ser jag att deras egen prislista ser klart bättre ut. Cartier fixar upphämntning och kalaset slutar istället på ca 3'. Tänk på detta nästa gång ni skall serva ur.
Ibland blir det dyrt att inte vara påläst. En liknande sak hände mig.
Skall serva en gammel-omega, så jag ringde den lokala urmakaren. Jag frågade om de klarade ett 601 verk. Fick svaret att det gjorde dem, inga problem alls. Jag frågade om vad en service brukar gå på. Men det hade han ingen aning om. Jag frågade då om han servade själv, men det gjorde han inte. Vi lämnar alltid iväg omega blev svaret. Sen får vi ett prisförslag som vi ger till dig... Tack sa jag, ringer farfars när han kommer tillbaka från sportlovet.

Nu handlar det ju inte direkt om AD eller fabriksservice. Men är en heads up ang att ställa någon extra fråga när man skall lämna in klockan på service. Så att man inte behöver betala mellanhänder.
 

noeLLY

Cartier
Ibland blir det dyrt att inte vara påläst. En liknande sak hände mig.
Skall serva en gammel-omega, så jag ringde den lokala urmakaren. Jag frågade om de klarade ett 601 verk. Fick svaret att det gjorde dem, inga problem alls. Jag frågade om vad en service brukar gå på. Men det hade han ingen aning om. Jag frågade då om han servade själv, men det gjorde han inte. Vi lämnar alltid iväg omega blev svaret. Sen får vi ett prisförslag som vi ger till dig... Tack sa jag, ringer farfars när han kommer tillbaka från sportlovet.

Nu handlar det ju inte direkt om AD eller fabriksservice. Men är en heads up ang att ställa någon extra fråga när man skall lämna in klockan på service. Så att man inte behöver betala mellanhänder.
Ett servicecenter typ swatchgroup eller liknande behöver ju inte ses som en mellanhand i den meningen att det kommer kosta mer. Många butiker använder väl sig av dessa för de inte har urmakare på plats och priset följer ju ofta riktlinjer. Tror även i de fall där urmakare finns på plats att någon form av listpris efterföljs.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Ett servicecenter typ swatchgroup eller liknande behöver ju inte ses som en mellanhand i den meningen att det kommer kosta mer. Många butiker använder väl sig av dessa för de inte har urmakare på plats och priset följer ju ofta riktlinjer. Tror även i de fall där urmakare finns på plats att någon form av listpris efterföljs.
Givetvis inte. Men den lokala "urmakaren" visade sig vara en smyckesförsäljare som på sin höjd kunde byta batteri. Och skickar ur till andra oberoende urmakare. Har själv använt swatchgroups servicecenter för att justera gången på min Longines. Då skickade stjärnurmakarna vidare. Detta kostnadsfritt. Det har jag inga problem med. Men när företaget jag anlitar, själv anlitar. Leder det till en extra kostnad...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Givetvis inte. Men den lokala "urmakaren" visade sig vara en smyckesförsäljare som på sin höjd kunde byta batteri. Och skickar ur till andra oberoende urmakare. Har själv använt swatchgroups servicecenter för att justera gången på min Longines. Då skickade stjärnurmakarna vidare. Detta kostnadsfritt. Det har jag inga problem med. Men när företaget jag anlitar, själv anlitar. Leder det till en extra kostnad...

Kostnadsfritt är väl att lura sig själv lite, klart att butiken har ett påslag på serviceavgiften. Sedan kan man kanske inte komma undan billigare hos just Swatchgroup Sverige.
 

max

Dancing Queen
Nu kan de ju tagit höjd i kostnadsförslaget för att gardera sig och om något större hade behövt bytas så hade de inte behövt slå på utan hade redan tagit höjd för det och kan sen sänka priset till den nivå som slutsumman landade på. Är ju inte helt lätt att bedöma i förhand och det var väl inte fasta priser varken hos carier eller hos urhandlaren?
2-3000 låter såklart för mycket i skillnad om det är faktiska summor dock, om de inte gör något med klockan så känns ett 100%igt påslag minst sagt i överkant :)
Men som sagt, nu jämför vi uppskattat pris med ett faktiskt pris vilket är två helt olika saker. Du kan säkert få ett uppskattat pris på 1000kr nånstans, men slutnotan blir likväl högre än så i slutändan :)

Att tänka på är att det ofta är lättare att gå in till den lokala urhandlaren om något inte blev som man tänkt sig än att skicka klockan ännu en vända till tillverkaren, så vid problem skulle jag personligen föredra att ha med den lokala AD:n att göra.

Säger inte att det är en dålig idé att sända direkt, vill bara belysa de problem och de skillnader i prisjämförelsen som finns.
 

_jonte

Patek
Nu kan de ju tagit höjd i kostnadsförslaget för att gardera sig och om något större hade behövt bytas så hade de inte behövt slå på utan hade redan tagit höjd för det och kan sen sänka priset till den nivå som slutsumman landade på. Är ju inte helt lätt att bedöma i förhand och det var väl inte fasta priser varken hos carier eller hos urhandlaren?
2-3000 låter såklart för mycket i skillnad om det är faktiska summor dock, om de inte gör något med klockan så känns ett 100%igt påslag minst sagt i överkant :)
Men som sagt, nu jämför vi uppskattat pris med ett faktiskt pris vilket är två helt olika saker. Du kan säkert få ett uppskattat pris på 1000kr nånstans, men slutnotan blir likväl högre än så i slutändan :)

Att tänka på är att det ofta är lättare att gå in till den lokala urhandlaren om något inte blev som man tänkt sig än att skicka klockan ännu en vända till tillverkaren, så vid problem skulle jag personligen föredra att ha med den lokala AD:n att göra.

Säger inte att det är en dålig idé att sända direkt, vill bara belysa de problem och de skillnader i prisjämförelsen som finns.
Cartier har iaf fasta grundpriser, men sen tillkommer såklart allt utöver den grundkostnaden.
http://www.cartier.co.uk/services/c...rvice/after-sales-service-watches/prices-9012
 

max

Dancing Queen
Cartier har iaf fasta grundpriser, men sen tillkommer såklart allt utöver den grundkostnaden.
http://www.cartier.co.uk/services/c...rvice/after-sales-service-watches/prices-9012

Jo precis, tror dock att en AD i sverige har det lättare med kunderna om de toppar kostnadsförslagen lite och drar av det överblivna vid betalning istället för att behöva berätta för kunden att det blev 2k dyrare än angivet kostnadsförslag för att det tillkom saker utöver grundkostnaderna.
De flesta, speciellt icke klockintresserade (som inte gör research och som inte räknar med dyr service på sina ur) kommer att gå ifrån butiken gladare i fall 1 än 2:

1. Butiken angav ett KF om 5000kr, slutsumman blev 4000kr, kunden känner att denne sparat 1000kr.
2. Butiken anger ett KF om 3000kr, slutsumman blev 4000kr och kunden blir besviken för att det gick över KF med 33%
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nu kan de ju tagit höjd i kostnadsförslaget för att gardera sig och om något större hade behövt bytas så hade de inte behövt slå på utan hade redan tagit höjd för det och kan sen sänka priset till den nivå som slutsumman landade på. Är ju inte helt lätt att bedöma i förhand och det var väl inte fasta priser varken hos carier eller hos urhandlaren?
2-3000 låter såklart för mycket i skillnad om det är faktiska summor dock, om de inte gör något med klockan så känns ett 100%igt påslag minst sagt i överkant :)
Men som sagt, nu jämför vi uppskattat pris med ett faktiskt pris vilket är två helt olika saker. Du kan säkert få ett uppskattat pris på 1000kr nånstans, men slutnotan blir likväl högre än så i slutändan :)

Att tänka på är att det ofta är lättare att gå in till den lokala urhandlaren om något inte blev som man tänkt sig än att skicka klockan ännu en vända till tillverkaren, så vid problem skulle jag personligen föredra att ha med den lokala AD:n att göra.

Säger inte att det är en dålig idé att sända direkt, vill bara belysa de problem och de skillnader i prisjämförelsen som finns.

Håller inte med om du syftar på mitt inlägg? Uret var inne 3 gånger hos ADs med samma besked. Vi jämför KF med KF, kanske otydlig där. Cartier ligger klart under detta pris och vad jag vet brukar ADs kostnadsförslag ligga/bli rätt vilket jag förutsätter att även Cartiers blir. Sedan skall det enligt estimatet gå klart snabbare med servicen hos Cartier.

Sedan tror jag inte det blir/är några överraskninger iom att jag tror de bara byter ut batteriverket. Men helt svart på vitt kan det aldrig bli iom att vi inte kan lämna in uret till alla parterna med samma defekt.
 

Whedda

Rolex
Jo precis, tror dock att en AD i sverige har det lättare med kunderna om de toppar kostnadsförslagen lite och drar av det överblivna vid betalning istället för att behöva berätta för kunden att det blev 2k dyrare än angivet kostnadsförslag för att det tillkom saker utöver grundkostnaderna.
De flesta, speciellt icke klockintresserade (som inte gör research och som inte räknar med dyr service på sina ur) kommer att gå ifrån butiken gladare i fall 1 än 2:

1. Butiken angav ett KF om 5000kr, slutsumman blev 4000kr, kunden känner att denne sparat 1000kr.
2. Butiken anger ett KF om 3000kr, slutsumman blev 4000kr och kunden blir besviken för att det gick över KF med 33%

Och om butiken ger ett KF på 5000kr men kostnaden bara blir 4000kr tror jag fortfarande merparten av alla AD skulle debitera 5000kr då kunden förberett sig på att betala detta. Visst att de lägger ribban högt för ev. ökningar men tror inte de sänker den för att de kan...
 

_jonte

Patek
Och om butiken ger ett KF på 5000kr men kostnaden bara blir 4000kr tror jag fortfarande merparten av alla AD skulle debitera 5000kr då kunden förberett sig på att betala detta. Visst att de lägger ribban högt för ev. ökningar men tror inte de sänker den för att de kan...
Skulle nog tro det också...
 
Topp