• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

AD Sverige

16610

Patek
2-Faktor
Någon som känner till vilka de olika kraven är för att vara AD för till exempel Rolex, Omega osv i Sverige?
Egen verkstad?
Sortiment?
Lager?
Antal sålda klockor?
Storlek butik?
 

16610

Patek
2-Faktor
Kan det vara så att för att bli AD för ex Omega så måste man sälja fler exklusiva märken?
Jag läste någonstans att Omega tvinga butikerna att ha 65 (Omega) klockor minst och att de skulle ha speciella verktyg för att klara av att serva deras klockor. Vet dok inte om det stämmer... Någon som diskuterat detta med någon AD?
 

16610

Patek
2-Faktor
jo de borde de kunna göra. men jag vet dok inte om jag litar på allt snack. tänkte om det var någon här som hade info eller hört något....
 

16610

Patek
2-Faktor
tror också det... men undra hur mkt man måste investera och sälja per år för att få vara ex Rolex AD?
 

16610

Patek
2-Faktor
Har också hört det. Verkar va riktigt tufft att vara AD för de stora märkena...men det hade varit intressant att få lite siffror på hur tufft det är...
 

SSL

Audemars
Tänkte på en grej. Både Stjärnurmakarna och Klockmaster har Omega och lite andra större märken. Men hur kul är det att köpa en klocka för 40 lax hos Stjärnurmakarna? Jag vet inte vad det är, men jag skulle vilja att det var lite mer speciellt vid ett sånt köp, än att bara gå in i centrum och gå därifrån med en 40laxare.
 

16610

Patek
2-Faktor
Håller med dig.. de är ju inte varje dag man köper en klocka för ex 40 lax...
Men jag börjar tro att det är hemliga uppgifter ang vad som krävs!?
Måste väl vara prestige att kunna sälja ett exklusivt märke och klara av märkets krav för att få sälja det?
Så varför skulle dessa krav va hemliga!? googlar men kan inte hitta nått....
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Håller med dig.. de är ju inte varje dag man köper en klocka för ex 40 lax...
Men jag börjar tro att det är hemliga uppgifter ang vad som krävs!?
Måste väl vara prestige att kunna sälja ett exklusivt märke och klara av märkets krav för att få sälja det?
Så varför skulle dessa krav va hemliga!? googlar men kan inte hitta nått....

Nyfiken fråga, varför skulle de gå ut offentligt med dem?
 
Det finns helt klart krav och dom är säkert olika för olika länder, regioner och i olika delar av samma land, storstad VS landsbygd, kan även vara vart i butiken vissa märken skall placeras (typ hörnläge osv) även krav på andra märken i samma butik osv och självklart lagervärde, servicenivå osv, inte konstigare än andra branscher...

Inget någon går ut med offentligt tror jag, men det finns helt klart krav, om dom sedan är 100%iga vet jag inte, kan väl bero på representation och försäljning i olika delar osv...
 

morrism

Audemars
Jag frågade på NK en gång för länge sen varför de inte har Rolex och de svarade att Rolex får inte säljas i gallerior/varuhus. Men det stämmer väl inte? Har sett gallerior i Dubai t.ex med rolexbutik.

Gäller kanske bara sverige då vi inte har några exklusiva gallerior
 

jaqob

Omega
Detta är rykten på nivån jag har en kompis som, men för att vara Omega AD så måste man sälja för mellan 1-1.5 miljoner per år.
Och jo, det är väl egentligen det som är bakgrunden till hela gråhandlen?
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Jag frågade på NK en gång för länge sen varför de inte har Rolex och de svarade att Rolex får inte säljas i gallerior/varuhus. Men det stämmer väl inte? Har sett gallerior i Dubai t.ex med rolexbutik.

Gäller kanske bara sverige då vi inte har några exklusiva gallerior



Har hört liknande om att Rolex inte får säljas i gallerior/varuhus men det låter också konstigt med tanke på att både "Mall at Millenia" i Florida säljer Rolex i en ren Rolexbutik (http://www.mallatmillenia.com/directory/rolex)
"Galleria at Ft. Lauderdale" säljer Rolex genom Mayors Jewelers.
Detta för att nämna några.
 

noeLLY

Cartier
Rykte:
Certifierad omegaverkstad = rätt utrustning samt vissa krav på inredning! tex inga utstickande hyllor där damm samlas etc.
 
Topp