Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

AD Sverige

Diskussion i 'Diskussion' startad av 16610, 21 januari 2014.

1. 16610
    Trådstartare

16610 Baron

Från:
    BORÅS
    Någon som känner till vilka de olika kraven är för att vara AD för till exempel Rolex, Omega osv i Sverige?
    Egen verkstad?
    Sortiment?
    Lager?
    Antal sålda klockor?
    Storlek butik?

2. 16610
    Trådstartare

16610 Baron

Från:
    BORÅS
    Kan det vara så att för att bli AD för ex Omega så måste man sälja fler exklusiva märken?
    Jag läste någonstans att Omega tvinga butikerna att ha 65 (Omega) klockor minst och att de skulle ha speciella verktyg för att klara av att serva deras klockor. Vet dok inte om det stämmer... Någon som diskuterat detta med någon AD?

3. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Borde väl Jälmers Ur kunna svara på.

B1884, Marckus och 16610 gillar detta.
  4. 16610
    Trådstartare

16610 Baron

Från:
    BORÅS
    jo de borde de kunna göra. men jag vet dok inte om jag litar på allt snack. tänkte om det var någon här som hade info eller hört något....

5. KalleKnuda

KalleKnuda Stadsbo

Från:
    Guldkusten
    Sen när de väl blivit AD utav ett märke så måste de väl sälja x antal utav det märket för att få fortsätta vara AD

16610 gillar detta.
  6. 16610
    Trådstartare

16610 Baron

Från:
    BORÅS
    tror också det... men undra hur mkt man måste investera och sälja per år för att få vara ex Rolex AD?

7. KalleKnuda

KalleKnuda Stadsbo

Från:
    Guldkusten
    Jag vågar inte ta gift på detta men jag vill minnas att jag läst någonstans att om det ser knapert ut med antal sålda Rolex ett år så säljer vissa AD till gråhandlare för att fylla kvoten

Icaras, Spencer och 16610 gillar detta.
  8. 16610
    Trådstartare

16610 Baron

Från:
    BORÅS
    Har också hört det. Verkar va riktigt tufft att vara AD för de stora märkena...men det hade varit intressant att få lite siffror på hur tufft det är...

9. KalleKnuda

KalleKnuda Stadsbo

Från:
    Guldkusten
    16610 gillar detta.
  10. 16610
    Trådstartare

16610 Baron

Från:
    BORÅS
    jag googlar men kan inte hitta något vettigt. Undrar om det är hemliga uppgifter?

11. SSL

SSL Friends of KS

Från:
    Blåkulla
    Tänkte på en grej. Både Stjärnurmakarna och Klockmaster har Omega och lite andra större märken. Men hur kul är det att köpa en klocka för 40 lax hos Stjärnurmakarna? Jag vet inte vad det är, men jag skulle vilja att det var lite mer speciellt vid ett sånt köp, än att bara gå in i centrum och gå därifrån med en 40laxare.

16610 gillar detta.
  12. 16610
    Trådstartare

16610 Baron

Från:
    BORÅS
    Håller med dig.. de är ju inte varje dag man köper en klocka för ex 40 lax...
    Men jag börjar tro att det är hemliga uppgifter ang vad som krävs!?
    Måste väl vara prestige att kunna sälja ett exklusivt märke och klara av märkets krav för att få sälja det?
    Så varför skulle dessa krav va hemliga!? googlar men kan inte hitta nått....

13. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Nyfiken fråga, varför skulle de gå ut offentligt med dem?

Pope, Davvan och 16610 gillar detta.
  14. 16610
    Trådstartare

16610 Baron

Från:
    BORÅS
    offentligt vet jag inte, men någon borde ju hört hur tuffa kraven är?
    Borde väl inte vara hemligt heller?

JesperO gillar detta.
  15. Det finns helt klart krav och dom är säkert olika för olika länder, regioner och i olika delar av samma land, storstad VS landsbygd, kan även vara vart i butiken vissa märken skall placeras (typ hörnläge osv) även krav på andra märken i samma butik osv och självklart lagervärde, servicenivå osv, inte konstigare än andra branscher...

Inget någon går ut med offentligt tror jag, men det finns helt klart krav, om dom sedan är 100%iga vet jag inte, kan väl bero på representation och försäljning i olika delar osv...

16610 gillar detta.
  16. morrism

morrism Friends of KS

Jag frågade på NK en gång för länge sen varför de inte har Rolex och de svarade att Rolex får inte säljas i gallerior/varuhus. Men det stämmer väl inte? Har sett gallerior i Dubai t.ex med rolexbutik.

Gäller kanske bara sverige då vi inte har några exklusiva gallerior

16610 gillar detta.
  17. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    De kanske menade att rolex inte får säljas i deras varuhus.

16610 och naggge gillar detta.
  18. jaqob

jaqob Bonde

Detta är rykten på nivån jag har en kompis som, men för att vara Omega AD så måste man sälja för mellan 1-1.5 miljoner per år.
    Och jo, det är väl egentligen det som är bakgrunden till hela gråhandlen?

16610 gillar detta.
  19. 4cie

4cie Biskop

Har hört liknande om att Rolex inte får säljas i gallerior/varuhus men det låter också konstigt med tanke på att både "Mall at Millenia" i Florida säljer Rolex i en ren Rolexbutik (http://www.mallatmillenia.com/directory/rolex)
    "Galleria at Ft. Lauderdale" säljer Rolex genom Mayors Jewelers.
    Detta för att nämna några.

16610 gillar detta.
  20. noeLLY

noeLLY Stadsbo

Rykte:
    Certifierad omegaverkstad = rätt utrustning samt vissa krav på inredning! tex inga utstickande hyllor där damm samlas etc.

16610 gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield