• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Aetos quartz LED

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Fick lite glädjefnatt (ok STORT glädjefnatt) igår när jag fann detta ur som jag trodde jag hade tappat bort för många år sedan.
Märket är AETOS och som ni ser står det quartz nere i det högra hörnet.
Jag tror att denna klocka hör hemma i vintage delen (rätta mig gärna om jag har fel)
Jag köpte den NOS i början av nittiotalet, det var några år innan denna typ (LED digitalare) fick ett andra uppsving och började tillverkas igen efter att de blivit utkonkurrerade av LCD uren. Jag vet inget om den förutom att den drar batteri som bara den (det krävs 2 st i den) och att den visar tiden med röda LED siffror när man trycker in en av knapparna på sidorna.

Imorgon skall jag gå till min urmakare, låta honom sätta i ett par fräscha batterier och se ifall den fungerar fortfarande.
Ifall att någon här vet mer om detta ur så vore jag tacksam för information :)

IMG_0731.jpg
 

Martin Lovasz

Audemars
Jag fixade en sådan för ett tag sedan och sålde på Tradera och fick några hundralappar så den var populär. Jag tror inte Aetos överlevde 70-talet och jag har sett mekaniska klockor från dem tidigare men vanliga är de inte. Jag polerade plastglaset med lite Polywatch och den blev som ny.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Jag fixade en sådan för ett tag sedan och sålde på Tradera och fick några hundralappar så den var populär. Jag tror inte Aetos överlevde 70-talet och jag har sett mekaniska klockor från dem tidigare men vanliga är de inte. Jag polerade plastglaset med lite Polywatch och den blev som ny.
Vad trevligt att höra detta :) Jag har displex från Claes Ohlsson hemma, då borde det ju fungera att använda detta på den ganska repiga displayen ? Det är ju ingen super dyr klocka det är frågan om heller men jag gillade den när jag köpte den och gör det fortfarande.
 

Martin Lovasz

Audemars
Ja den har något som gör att man tycker om den och den lyser upp snyggt när man trycker in en av knapparna. Jag ser dock rött dåligt så på dagen ser jag inget alls. :)
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
I dessa tider ska man nog vara försiktig med att använda funktionerna på klockan. Både Säpo, Brun och den parisiska polisstyrkan kan komma att knacka på dörren ;)
 
Topp