• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Aftermarket tavlor till Rolex - Åsikter

Wastl

Omega
Tjena,

Jag hittar ingen tråd som specifikt diskuterar aftermarkettavlor till Rolex. Flytta gärna tråden ifall diskussionen redan existerar.

http://193.238.185.184/images/3617535?size=original&index=2

Vissa aftermarkettavlor är mer eller mindre smaklösa, vissa kan vara riktigt fina. Vad är er åsikt, finns det aftermarket som är att föredra före original? - posta gärna bilder på dessa.

Gör det skillnad ifall tavlan är modifierad originaltavla eller helt aftermarket?

Jag har på olika forum läst om problem som kan uppstå när man skickar en klocka med aftermarkettavla till Rolex för service eller liknande. Är det någon som har en historia kring detta får denne gärna dela historian här.

Davaite Poekhali! Let´s go!
 

Galaxy

Rolex
Om den säljs med Rolexlogon aftermarket är den väl piratkopierad? Ingenting jag skulle stödja med andra ord.
Ommålade originaltavlor kan jag dock tycka är helt ok, om man använder klockan för eget bruk och är tydlig med att den är ommålad när/om den säljs.
 

Wastl

Omega
Är det någon som kan uppskatta ifall det är vanligt att begagnade klockor har tavlor som är helt aftermarket?
 
Gör det skillnad ifall tavlan är modifierad originaltavla eller helt aftermarket?

Ja, en ommålad/moddad originaltavla är inget lagbrott eller konstigt, ägarna får ju göra vad man vill med sin egen klocka, aftermarket är heller inget konstigt om man inte har Rolexloggan på den då är det endast en tavla som passar på Rolex men inte en Rolextavla, oxå inget konstigt om än jäkligt tråkigt att smälla dit en sådan, sedan finns det piratkopior som utger sig attt vara originaltavlor men inte är det och det är olagligt...

typ så...
 

Wastl

Omega
Ja, en ommålad originaltavla är inget lagbrott eller konstigt, ägarna får ju göra vad man vill med sin egen klocka, aftermarket är heller inget konstigt om man inte har Rolexloggan på den då är det endast en tavla som passar på Rolex men inte en Rolextavla, oxå inget konstigt om än jäkligt tråkigt att smälla dit en sådan, sedan finns det piratkopior som utger sig attt vara originaltavlor men inte är det och det är olagligt...

typ så...

Tack, utifrån vad jag förstått efter att ha läst tidigare så accepterar inte Rolex någon av de uppräknade modifieringarna/helt aftermarket (utan logga) vid service, stämmer detta?
 
Tack, utifrån vad jag förstått efter att ha läst tidigare så accepterar inte Rolex någon av de uppräknade modifieringarna/helt aftermarket (utan logga) vid service, stämmer detta?

Vet inte 100% men antar att en ommålad tavla 'borde' vara okej iallafall om man kör via en AD som har egen service men garanterat inte AM eller fakes...
 

SerbastianFlyte

Friends of KS
Intressant diskussion, tar BMW, Porsche eller Lexus in en omlackad bil i icke originalfärgen på sina märkes-verkstäder eller anses dom AM och nekar dom därför att ta in bilen helt? Näppeligen. Tycker det är konstigt att neka en kund en service pga en AM tavla. Det är sällan som man hör nån att välja bort ett köp av en kapitalvara pga att något inte är original, självklart gör man som man vill men jag tucker
 

Wastl

Omega
tycker att tongångarna mot AM tar sig lite konstiga högtravande uttryck ibland.

Kanske, men samtidigt så är det ju märket Rolex man köper och vill köpa. Att det är en Rolex är en kvalitetssäkring, man ska veta vad man får och att allt hantverk är av yppersta kvalitet. När sedan en aftermarketprodukt (må det vara tavla eller länk) läggs till klockan så är ju produkten man har inte längre "kvalitetssäkrad Rolex". Ur detta hänseende kan jag definitivt se att Rolex och Rolexkännare inte tycker om dessa produkter.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Intressant diskussion, tar BMW, Porsche eller Lexus in en omlackad bil i icke originalfärgen på sina märkes-verkstäder eller anses dom AM och nekar dom därför att ta in bilen helt? Näppeligen. Tycker det är konstigt att neka en kund en service pga en AM tavla. Det är sällan som man hör nån att välja bort ett köp av en kapitalvara pga att något inte är original, självklart gör man som man vill men jag tucker

Knappast samma sak, snarare kan en omlackning liknas vid en polering. Sedan får man inte glömma att tavlan utger en sådan stor del av uret så att ha något lågkvalitativt där känns lite fel?

Allmänt håller jag med de som svarat i tråden till en viss mån. Ommålat är ok om man vill ha något personligt eller om man inte kan få tag på originalet till rimliga pengar. Faketavlor som är nytillverkade är däremot inte ok. En ommålning bör även vara i samma stil som originalet. Att man med ommålningen försöker efterlikna något eftertraktat som uret inte var från början är helt fel enligt mig. Det exempel Wastl visar är en dålig kopia på denna:

f4e14cf7963f62683689974f4167f428.jpg


Kopian som är en förolämpning mot originalet:

3617535
 

Wastl

Omega
Knappast samma sak, snarare kan en omlackning liknas vid en polering. Sedan får man inte glömma att tavlan utger en sådan stor del av uret så att ha något lågkvalitativt där känns lite fel?

Allmänt håller jag med de som svarat i tråden till en viss mån. Ommålat är ok om man vill ha något personligt eller om man inte kan få tag på originalet till rimliga pengar. Faketavlor som är nytillverkade är däremot inte ok. En ommålning bör även vara i samma stil som originalet. Att man med ommålningen försöker efterlikna något eftertraktat som uret inte var från början är helt fel enligt mig. Det exempel Wastl visar är en dålig kopia på denna:



Kopian som är en förolämpning mot originalet:

Shit, vilken skillnad i hantverk!
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Intressant ifall någon mer bevandrad kan svar på det? Det låter rimligt, fast klockan i sig är ju iofs fortfarande Rolex. Länken till klockan med aftermarket dial säljs på Lauritz och det anges att klockan har en aftermarkettavla.


Lauritz är ju i och för sig kända för att inte veta något om de klockor de har uppe. Har mig veterligen sålts flera objekt som är fake deras auktioner
 

SerbastianFlyte

Friends of KS
Knappast samma sak, snarare kan en omlackning liknas vid en polering. Sedan får man inte glömma att tavlan utger en sådan stor del av uret så att ha något lågkvalitativt där känns lite fel?

Att diskutera god eller dålig smak är inte det jag är ute efter utan det rimliga/orimliga i att en tillverkare ger sig rätten att inte serva en klock för att urtavlan är bytt.
Jag tycker att du med dina kommentarer, lite lagom mästrande, ger ett bra exempel på att veta bäst i hur saker "ska" se ut, vad som är "rätt", låt folk ha vad dom själv tycker är snyggt.
 

SerbastianFlyte

Friends of KS
Att diskutera god eller dålig smak är inte det jag är ute efter utan det rimliga/orimliga i att en tillverkare ger sig rätten att inte serva en klock för att urtavlan är bytt.
Jag tycker att du med dina kommentarer, lite lagom mästrande, ger ett bra exempel på att veta bäst i hur saker "ska" se ut, vad som är "rätt", låt folk ha vad dom själv tycker är snyggt.
Ursäkta ovanstående kladd/inlägg ovan, är inte kompis med iphonens tangentbord..
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Att diskutera god eller dålig smak är inte det jag är ute efter utan det rimliga/orimliga i att en tillverkare ger sig rätten att inte serva en klock för att urtavlan är bytt.
Jag tycker att du med dina kommentarer, lite lagom mästrande, ger ett bra exempel på att veta bäst i hur saker "ska" se ut, vad som är "rätt", låt folk ha vad dom själv tycker är snyggt.
Ursäkta ovanstående kladd/inlägg ovan, är inte kompis med iphonens tangentbord..

Vem har kommenterat god smak? Sedan tror jag du har missuppfattat en punkt, en tillverkare har ingen skyldighet att serva alla ur. Med det sagt är jag väldigt osäker på om tillverkare vägrar service om delar är utbytta men de kommer byta ut om de har delen i lager.

Samlarföremål är alltid mindre värda om delar är utbytta mot icke-original så att detta skulle vara något unikt för armbandsur kan jag inte se? Vad jag vet har jag inte hindrat folk från att köpa det de vill ha utan förklarade hur jag såg på det hela. Tycka får du göra hur mycket du vill.
 
Topp