• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Aftonens gammel-Omega.

trumpetera

Panerai
54838F57-31FB-4080-8195-82B5264FEB68-2159-0000032E495618DF.jpg


Levererad till Omegas generalagentur i Holland 1950.

För den tiden stor som en stekpanna!

Putäll på er, grefvar och baroner!
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Den var riktigt fin! Vore kul att se lite fler bilder på den och höra lite mer om historien kring den.

Och välkommen till Klocksnack, hoppas att du kommer trivas! :)
 

Böhmaren

Breitling
Denke skrev:
Den var riktigt fin! Vore kul att se lite fler bilder på den och höra lite mer om historien kring den.

Och välkommen till Klocksnack, hoppas att du kommer trivas! :)

Tack Denke
Klockan köptes till hustruns födelsedag i somras från BESO, så jag har ingen egen historia med klockan. Det är en Seamaster Suverän med 15 stenars verk Boettref 2400-7, klockan är från 1946 så den börjar gå mot de sjuttio åren och detta utan en repa eller "skråma" vad man nu ska säga om en sjuttioåring! Bättre bilder kan komma en vacker dag.
 
Fantastiskt fin, vilket otroligt skick. Som ny, vad kul att du fått komma över ett sådant exemplar och jag tar för givet att hustrun är nöjd, du får hälsa från mig, förresten. :) Oanvänd trots alla dessa år. Inte lätt att hitta en sådan pärla.

Apropå gamla Omega-klockor. Det här är min äldsta; morfar fick den i födelsedagspresent den 1 april år 1956 och bar den till vardags i flera årtionden därefter. Det är en charmerande pjäs med blygsam boettdiameter och med en trevlig manufakturkaliber med skruvbalans i sitt inre, ur monetär synvinkel visserligen av relativt ringa värde men sett till affektionsvärdet är klockan tveklöst ändå ovärderlig i mina ögon. Urtavlan har under årens gång utvecklat en vacker patina och jag har, ända sedan jag övertog klockan, varit mån om att behålla den så nära originalskick som möjligt. Min lokala urmakare här i Luleå är duktig på äldre Omega-dinkor och har tittat till urverket som är nyservat och som, förutom nya oljor, även fått lite slitdelar utbytta, bl.a. spärrhaken. Originalglaset har en och annan spricka, men inte värre än att jag låtit det förbli orört, och klockan bärs numera med mörkbrunt krokodilläder från Riemer Oswald med originalspänne i guld.

1956.jpg
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Härligt att höra och här får den stanna hur länge den vill! :)

Den är i gott sällskap av bland annat denna:

IMG_5851.jpg
 

trumpetera

Panerai
51B76908-EDC2-4099-8EBE-4259FA7F8CB2-1951-000001B7C8E75038.jpg


Postade samma i "fel" tråd nyss, men här är den igen!

Från -62. Nyservad på Gastons. Går som en kronometer!

Gillar själv speciellt tavlan, som är så sent -50 tidigt -60tal det kan bli!

Att den är oskadad gör ju heller inget....!
 

EmilL

Omega
trumpetera skrev:
51B76908-EDC2-4099-8EBE-4259FA7F8CB2-1951-000001B7C8E75038.jpg


Postade samma i "fel" tråd nyss, men här är den igen!

Från -62. Nyservad på Gastons. Går som en kronometer!

Gillar själv speciellt tavlan, som är så sent -50 tidigt -60tal det kan bli!

Att den är oskadad gör ju heller inget....!

Wow, de originalvisarna är ju något helt annat än mina trista utbytta. Här kommer min!
 

Bilagor

  • IMAG0196 low res.JPG
    IMAG0196 low res.JPG
    48.7 KB · Visningar: 402

trumpetera

Panerai
Kul att se maken till broken!

Trista tycker jag då rakt inte att dom är, men vilken skillnad olika visare gör för en klocka!

Grattis, Fin!
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
trumpetera skrev:
Postade samma i "fel" tråd nyss, men här är den igen!

Från -62. Nyservad på Gastons. Går som en kronometer!

Gillar själv speciellt tavlan, som är så sent -50 tidigt -60tal det kan bli!

Att den är oskadad gör ju heller inget....!
Vacker, så vacker...det är något speciellt med linnetavlor, de gör sig bäst utan patina...:)
 

trumpetera

Panerai
Tack!!

Sedan undrar jag ifall visarna på EmilL's exemplar (otroligt roligt att se en likadan till här på forumet!) verkligen har utbytesvisare?

Det förekom ju en hel del variation på den tiden...
 

EmilL

Omega
trumpetera skrev:
Tack!!

Sedan undrar jag ifall visarna på EmilL's exemplar (otroligt roligt att se en likadan till här på forumet!) verkligen har utbytesvisare?

Det förekom ju en hel del variation på den tiden...

Det hade ju såklart varit roligt om det visade sig att de är äkta, men jag är mycket mycket skeptisk av två anledningar. För det första så är lysmassan i visarna fortfarande fungerande, och för det andra så ser stålet där i princip nytt ut jämför med stålet vid index-markeringarna. Jag har själv aldrig heller stött på någon med en likadan, så det var på tiden!
 

Bilagor

  • IMAG0206 low res.JPG
    IMAG0206 low res.JPG
    39.4 KB · Visningar: 354

EmilL

Omega
trumpetera skrev:
Finns det någon servicehistorik i boettlocket?

I locket, innebär det att jag förväntas öppna? Jag är såpass ny i det här att jag fortfarande känner mig tuff som vet hur man byter band på klockan. Behöver jag något verktyg för att få bort locket? Vågar jag ge mig på¨det själv? Sorry för okunskapen..
 
Topp